- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vzdělávání žáků s SVP na 1. stupni malotřídní školy v ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem
Hlavní téma v angličtině
The education of the pupils with special educational needs at the first level of the grammar school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem
Název dle studenta
Vzdělávání žáků se SVP na 1. stupni malotřídní školy v ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem
Název dle studenta v angličtině
The education of the pupils with special educational needs at the first level of the primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem
Diplomová práce se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a spokojeností rodičů a pedagogů s inkluzí v podmínkách malotřídní školy ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako inkluze a integrace, malotřídní škola, speciální vzdělávací potřeby, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a poradenský systém zaměřený na školství v ČR. V empirické části je použit kvalitativní přístup s využitím rozhovorů s rodiči a pedagogy, případových studií, analýzou dokumentů školy a pozorováním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí malotřídní školy ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem. Z výzkumu vyplynulo, že vzhledem k malému počtu žáků ve třídě se jeví inkluze žáků se SVP jako velmi vhodná v podmínkách malotřídní školy ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem. Rodiče těchto žáků jsou s malotřídní školou a přístupem všech pedagogů velmi spokojeni. Pedagogové inkluzi vnímají odlišně podle toho, z jakého úhlu pohledu na ni nahlížejí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the education of the pupils with special educational needs and with the satisfaction of parents and teachers with inclusion in conditions of the primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem. The theoretical part defines concepts such as inclusion and integration, primary school with more grades in one class, special educational needs, pupils with special educational needs, support measures and counseling system focused on education in the Czech Republic. The empirical part uses a qualitative approach using interviews with parents and teachers, case studies, analysis of school documents and observation of the pupils with special educational needs in the environment of the primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem. The research has shown that the inclusion is very appropriate in the conditions of a primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem due to the small number of pupils in classes. The parents of these pupils are very satisfied with a primary school with more grades in one class and the approach of all the teachers. The teachers perceive inclusion differently, depending on the angle from which they see it.
Klíčová slova
inkluze, malotřídní škola, speciální vzdělávací potřeby, podpůrné opatření, edukace
Klíčová slova v angličtině
inclusion, school with more grades in one class, special educational needs, support measures, education
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a spokojeností rodičů a pedagogů s inkluzí v podmínkách malotřídní školy ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako inkluze a integrace, malotřídní škola, speciální vzdělávací potřeby, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a poradenský systém zaměřený na školství v ČR. V empirické části je použit kvalitativní přístup s využitím rozhovorů s rodiči a pedagogy, případových studií, analýzou dokumentů školy a pozorováním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí malotřídní školy ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem. Z výzkumu vyplynulo, že vzhledem k malému počtu žáků ve třídě se jeví inkluze žáků se SVP jako velmi vhodná v podmínkách malotřídní školy ZŠ a MŠ Staré Město pod Landštejnem. Rodiče těchto žáků jsou s malotřídní školou a přístupem všech pedagogů velmi spokojeni. Pedagogové inkluzi vnímají odlišně podle toho, z jakého úhlu pohledu na ni nahlížejí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the education of the pupils with special educational needs and with the satisfaction of parents and teachers with inclusion in conditions of the primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem. The theoretical part defines concepts such as inclusion and integration, primary school with more grades in one class, special educational needs, pupils with special educational needs, support measures and counseling system focused on education in the Czech Republic. The empirical part uses a qualitative approach using interviews with parents and teachers, case studies, analysis of school documents and observation of the pupils with special educational needs in the environment of the primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem. The research has shown that the inclusion is very appropriate in the conditions of a primary school with more grades in one class in Staré Město pod Landštejnem due to the small number of pupils in classes. The parents of these pupils are very satisfied with a primary school with more grades in one class and the approach of all the teachers. The teachers perceive inclusion differently, depending on the angle from which they see it.
Klíčová slova
inkluze, malotřídní škola, speciální vzdělávací potřeby, podpůrné opatření, edukace
Klíčová slova v angličtině
inclusion, school with more grades in one class, special educational needs, support measures, education
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Shromáždit, prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, doplnit ji vlastním komentářem.
4. Spolupracovat s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Zpracovat teoretická východiska práce do jednotlivých kapitol a podkapitol (vymezení pojmů, inkluze, integrace, malotřídní škola, charakteristika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, poradenský systém v ČR).
6. V empirické části připravit výzkum; vlastní výzkum realizovat prostřednictvím pozorování žáků s SVP v hodinách, zpracování kazuistik jednotlivých žáků s SVP, realizovat rozhovory s rodiči a pedagogy. Z pohledu pedagogů budou rozhovory zaměřeny na přednosti a nedostatky zařazení žáků s SVP do malotřídní školy, z pohledu rodičů pak na spokojenost se zařazením svého dítěte s SVP do malotřídní školy.
7. Zpracovat získaná data a poznatky, vyhodnotit je, okomentovat a vyvodit z nich konkrétní závěry.
8. Formulovat obecný závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Shromáždit, prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, doplnit ji vlastním komentářem.
4. Spolupracovat s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Zpracovat teoretická východiska práce do jednotlivých kapitol a podkapitol (vymezení pojmů, inkluze, integrace, malotřídní škola, charakteristika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, poradenský systém v ČR).
6. V empirické části připravit výzkum; vlastní výzkum realizovat prostřednictvím pozorování žáků s SVP v hodinách, zpracování kazuistik jednotlivých žáků s SVP, realizovat rozhovory s rodiči a pedagogy. Z pohledu pedagogů budou rozhovory zaměřeny na přednosti a nedostatky zařazení žáků s SVP do malotřídní školy, z pohledu rodičů pak na spokojenost se zařazením svého dítěte s SVP do malotřídní školy.
7. Zpracovat získaná data a poznatky, vyhodnotit je, okomentovat a vyvodit z nich konkrétní závěry.
8. Formulovat obecný závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-305-6.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-305-6.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.