Bakalářská práce se zabývá problematikou handicapovaných pohádkových postav v obrazových knihách dětské četby. První část se zabývá vymezením pojmu pohádka, její charakteristikou, teorií o původu pohádek, její funkcí ve vztahu k dětskému jedinci a vlivem na vývoj dítěte. Další kapitolou této části jsou obrazové knihy, jejich historický vývoj a definice recipienta obrazových knih. Třetí kapitola se zabývá pojmy. Konkrétně pojmy handicap, postižení, porucha, znevýhodnění a integrace. Dále také handicapu u dětí. Druhá část práce se zabývá interpretacemi vybraných obrazových knih a závěrečným připodobněním k situaci dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of handicapped fairy-tale characters in picture books of children's reading. The first part deals with the definition of the term fairytale, its characteristics, the theory of the origin of fairytales, its function in relation to the child 's individual and the influence on the child' s development. The next chapter of this part is picture books, their historical development and the definition of the recipient of picture books. The third chapter deals with concepts. Specifically, the concepts of handicap, disability, disorder, disadvantage and integration. Also handicap in children. The second part deals with the interpretation of selected picture books and the final analogy to the situation.
Klíčová slova
Handicap, pohádka, obrazová/obrázková kniha
Klíčová slova v angličtině
Handicap, fairytale, picture book
Rozsah průvodní práce
53 s. (82 905 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou handicapovaných pohádkových postav v obrazových knihách dětské četby. První část se zabývá vymezením pojmu pohádka, její charakteristikou, teorií o původu pohádek, její funkcí ve vztahu k dětskému jedinci a vlivem na vývoj dítěte. Další kapitolou této části jsou obrazové knihy, jejich historický vývoj a definice recipienta obrazových knih. Třetí kapitola se zabývá pojmy. Konkrétně pojmy handicap, postižení, porucha, znevýhodnění a integrace. Dále také handicapu u dětí. Druhá část práce se zabývá interpretacemi vybraných obrazových knih a závěrečným připodobněním k situaci dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of handicapped fairy-tale characters in picture books of children's reading. The first part deals with the definition of the term fairytale, its characteristics, the theory of the origin of fairytales, its function in relation to the child 's individual and the influence on the child' s development. The next chapter of this part is picture books, their historical development and the definition of the recipient of picture books. The third chapter deals with concepts. Specifically, the concepts of handicap, disability, disorder, disadvantage and integration. Also handicap in children. The second part deals with the interpretation of selected picture books and the final analogy to the situation.
Klíčová slova
Handicap, pohádka, obrazová/obrázková kniha
Klíčová slova v angličtině
Handicap, fairytale, picture book
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou Směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019. Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudujte odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce, včetně článků v odborných časopisech a dostupných materiálů.
3. Stanovte cíl bakalářské práce a její obsah, zpracovat teoretická východiska, teoretickou část zaměřit na problematiku obrazové knihy, teorie pohádky, a zejména handicapu ve vztahu k dětskému jedinci.
4. Vyberte obrazové knihy s vhodnou tematikou handicapovaných pohádkových postav, určených dětem předškolního věku.
5. Proveďte na ukázkách rozbor obrazových knih a interpretujte směrem k handicapovaným dětem.
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou Směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019. Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudujte odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce, včetně článků v odborných časopisech a dostupných materiálů.
3. Stanovte cíl bakalářské práce a její obsah, zpracovat teoretická východiska, teoretickou část zaměřit na problematiku obrazové knihy, teorie pohádky, a zejména handicapu ve vztahu k dětskému jedinci.
4. Vyberte obrazové knihy s vhodnou tematikou handicapovaných pohádkových postav, určených dětem předškolního věku.
5. Proveďte na ukázkách rozbor obrazových knih a interpretujte směrem k handicapovaným dětem.
Seznam doporučené literatury
REISSNER, Martin. Ilustrace: pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy = Illustration : insights into illustrations to accompany Czech children's books. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7028-439-1.
STEHLÍKOVÁ, Blanka. Příběh české ilustrované dětské knihy 1900-2000. Písek: Sladovna Písek, c2010. ISBN 978-80-254-8249-0.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
KLIMEŠ, Jan. Hledání významu v umělecké narativní ilustraci. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-8059-1.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. První vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. První vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
DĚDINOVÁ, Tereza, HORÁČEK, Radek. Fenomén kniha: výtvarná výchova a umění knihy = Phenomenon - the book : art education and the art of book. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4727-3.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ. 2011. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
VOTAVA, Jiří. Sociální pedagogika v prostředí školy: cíle, hodnoty, prevence. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2019. ISBN 978-80-213-2996-6.
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
Obrazové knihy P. Horáčka, P. Stančíka, K. Macurové, L. Pala, S. Gemmela a jiných
Seznam doporučené literatury
REISSNER, Martin. Ilustrace: pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy = Illustration : insights into illustrations to accompany Czech children's books. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7028-439-1.
STEHLÍKOVÁ, Blanka. Příběh české ilustrované dětské knihy 1900-2000. Písek: Sladovna Písek, c2010. ISBN 978-80-254-8249-0.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
KLIMEŠ, Jan. Hledání významu v umělecké narativní ilustraci. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-8059-1.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. První vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. První vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
DĚDINOVÁ, Tereza, HORÁČEK, Radek. Fenomén kniha: výtvarná výchova a umění knihy = Phenomenon - the book : art education and the art of book. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4727-3.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ. 2011. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
VOTAVA, Jiří. Sociální pedagogika v prostředí školy: cíle, hodnoty, prevence. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2019. ISBN 978-80-213-2996-6.
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
Obrazové knihy P. Horáčka, P. Stančíka, K. Macurové, L. Pala, S. Gemmela a jiných