Bakalářská práce je zaměřena na diagnostiku dětí v mateřské škole a na její efektivitu z pohledu učitele mateřské školy. Je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je věnována charakteristice dítěte předškolního věku, představení programu Začít spolu a Oregonské metodě hodnocení dítěte. Jsou vysvětleny odborné termíny, které se vztahují k problematice nebo s ní úzce souvisí, např. pedagogická diagnostika a její význam v mateřské škole, představení vybraných diagnostických nástrojů pro sledování a hodnocení rozvoje dítěte v mateřské škole, individualizace v práci učitele mateřské školy apod. Dále jsou popsány metody pedagogické diagnostiky, kterých využívá učitel ve své praxi. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření ve vybraných mateřských školách, jehož tématem je využívání prostředků pro zjišťování pokroků dětí, včetně Oregonské metody hodnocení. O jejím přizpůsobením individualitám jednotlivých děti. Metody, které byly pro výzkum zvoleny, jsou dotazník a obsahová analýza záznamových archů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the diagnosis of children in kindergarten and its effectiveness from the point of view of a kindergarten teacher. It is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part is devoted to the characteristics of a preschool child, then to the Start Together program and the Oregon method of child evaluation. The technical terms that are related to or closely related to the issue are explained, e.g. pedagogical diagnostics and its importance in kindergarten, introduction of selected diagnostic tools for monitoring and evaluating the child's development in kindergarten, individualization in the work of kindergarten teachers etc. Methods of pedagogical diagnostics are described, which the pedagogue uses in his practice. The practical part is focused on research in selected kindergartens, the topic of which is the use of resources to determine the progress of children, including the Oregon method of evaluation. About its adaptation to the individualities of individual children. The methods that were chosen for the research are a questionnaire and a content analysis of the record sheets.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, pedagogická diagnostika, metody pedagogické diagnostiky, hodnocení rozvoje dítěte, individualizace, Oregonská metoda
Klíčová slova v angličtině
preschool education, pedagogical diagnostics, methods of pedagogical diagnostics, evaluation of child development, individualization, Oregon method
Rozsah průvodní práce
54s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na diagnostiku dětí v mateřské škole a na její efektivitu z pohledu učitele mateřské školy. Je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je věnována charakteristice dítěte předškolního věku, představení programu Začít spolu a Oregonské metodě hodnocení dítěte. Jsou vysvětleny odborné termíny, které se vztahují k problematice nebo s ní úzce souvisí, např. pedagogická diagnostika a její význam v mateřské škole, představení vybraných diagnostických nástrojů pro sledování a hodnocení rozvoje dítěte v mateřské škole, individualizace v práci učitele mateřské školy apod. Dále jsou popsány metody pedagogické diagnostiky, kterých využívá učitel ve své praxi. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření ve vybraných mateřských školách, jehož tématem je využívání prostředků pro zjišťování pokroků dětí, včetně Oregonské metody hodnocení. O jejím přizpůsobením individualitám jednotlivých děti. Metody, které byly pro výzkum zvoleny, jsou dotazník a obsahová analýza záznamových archů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the diagnosis of children in kindergarten and its effectiveness from the point of view of a kindergarten teacher. It is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part is devoted to the characteristics of a preschool child, then to the Start Together program and the Oregon method of child evaluation. The technical terms that are related to or closely related to the issue are explained, e.g. pedagogical diagnostics and its importance in kindergarten, introduction of selected diagnostic tools for monitoring and evaluating the child's development in kindergarten, individualization in the work of kindergarten teachers etc. Methods of pedagogical diagnostics are described, which the pedagogue uses in his practice. The practical part is focused on research in selected kindergartens, the topic of which is the use of resources to determine the progress of children, including the Oregon method of evaluation. About its adaptation to the individualities of individual children. The methods that were chosen for the research are a questionnaire and a content analysis of the record sheets.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, pedagogická diagnostika, metody pedagogické diagnostiky, hodnocení rozvoje dítěte, individualizace, Oregonská metoda
Klíčová slova v angličtině
preschool education, pedagogical diagnostics, methods of pedagogical diagnostics, evaluation of child development, individualization, Oregon method
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP
Vyhledání a prostudování odborné literatury, která se vztahuje ke zvolenému tématu bakalářské práce.
Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
Teoretická část bude věnována charakteristice dítěte předškolního věku a představení programu „Začít spolu“ společně s Oregonskou metodou hodnocení dítěte. Budou vysvětleny odborné termíny, které se vztahují k problematice nebo s ní úzce souvisí, např. pedagogická diagnostika a její význam v mateřské škole, představení vybraných diagnostických nástrojů pro sledování a hodnocení rozvoje dítěte v mateřské škole, individualizace v práci učitele mateřské školy apod.
Cílem praktické části bude příprava výzkumného šetření ve vybraných mateřských školách. Šetření bude zaměřené na využívání prostředků pro zjišťování pokroků dětí, včetně oregonské metody hodnocení.
Realizování výzkumného šetření, zpracování údajů, prezentování a vyhodnocení výsledků.
Vyhodnocení výsledků a na jejím základě doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP
Vyhledání a prostudování odborné literatury, která se vztahuje ke zvolenému tématu bakalářské práce.
Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
Teoretická část bude věnována charakteristice dítěte předškolního věku a představení programu „Začít spolu“ společně s Oregonskou metodou hodnocení dítěte. Budou vysvětleny odborné termíny, které se vztahují k problematice nebo s ní úzce souvisí, např. pedagogická diagnostika a její význam v mateřské škole, představení vybraných diagnostických nástrojů pro sledování a hodnocení rozvoje dítěte v mateřské škole, individualizace v práci učitele mateřské školy apod.
Cílem praktické části bude příprava výzkumného šetření ve vybraných mateřských školách. Šetření bude zaměřené na využívání prostředků pro zjišťování pokroků dětí, včetně oregonské metody hodnocení.
Realizování výzkumného šetření, zpracování údajů, prezentování a vyhodnocení výsledků.
Vyhodnocení výsledků a na jejím základě doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku od 3 do 6 let, 2. vydání. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1
GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, 1. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5
GARDOŠOVÁ, J., KARGEROVÁ, J. Individualizace v práci učitelky mateřské školky,
Praha, Step by Step ČR, o.p.s., 2013. Dostupné: https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/prirucka-individualizace-v-ms.pdf
CHRÁSKÁ, M. Metody pedagogického výzkumu, 2. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy, 1.vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika, 1. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8
Oregonská metoda hodnocení, Praha, Step by Step ČR, 2014. Dostupné: https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/oregonska-metoda.pdf
SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání, 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ, 1. vydání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie, 2. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-2153-1
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, 3. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku od 3 do 6 let, 2. vydání. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1
GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, 1. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5
GARDOŠOVÁ, J., KARGEROVÁ, J. Individualizace v práci učitelky mateřské školky,
Praha, Step by Step ČR, o.p.s., 2013. Dostupné: https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/prirucka-individualizace-v-ms.pdf
CHRÁSKÁ, M. Metody pedagogického výzkumu, 2. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy, 1.vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika, 1. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8
Oregonská metoda hodnocení, Praha, Step by Step ČR, 2014. Dostupné: https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/oregonska-metoda.pdf
SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání, 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ, 1. vydání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie, 2. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-2153-1
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, 3. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4