Tématem diplomové práce je analýza golemovské látky v románu "Golem" Gustava Meyrinka. Pozornost je věnována historii a vývoji původně kabalistické pověsti o Golemovi a její radikální transformaci u Meyrinka. V jeho pojetí Golem není, oproti původním verzím, hliněná figura, ale přízrak s orientálními rysy, objevující se v určitých historických momentech v pražském ghettu.
V práci je zkoumáno, proč a jak Meyrink transformoval postavu Golema oproti tradiční pověsti, jakou roli hrálo Meyrinkovo ovlivnění okultismem a jinými mystickými naukami, jeho záliba pro spiritismus a orientální nauky. Práce se zabývá tézemi, zda i Meyrinkův pobyt v Praze hrál roli při proměně jeho Golema. Cílem práce je analyzovat, proč a jak Meyrink transformoval postavu Golema.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the analysis of Golem's substance in Gustav Meyrink's novel "Golem". Attention is paid to the history and development of the originally Kabbalistic legend about the Golem and its radical transformation by Meyrink. In his conception, the Golem is not, unlike the original versions, a clay figure, but a ghost with oriental features, appearing in certain historical moments in the Prague ghetto.
The diploma thesis researches why and how Meyrink transformed the character of the Golem against the traditional legend, what role Meyrink's influence on the occult and other mystical teachings, his interest in spiritualism and oriental teachings played. The diploma thesis deals with the thesis if Meyrink's stay in Prague played a role in the transformation of his Golem. The aim of this diploma thesis is to analyze why and how Meyrink transformed the character of the Golem.
Golem, ghetto, orientalism, old Prague, occultism, Jew, mystery, the Orient, transformation, exoticism
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tématem diplomové práce je analýza golemovské látky v románu "Golem" Gustava Meyrinka. Pozornost je věnována historii a vývoji původně kabalistické pověsti o Golemovi a její radikální transformaci u Meyrinka. V jeho pojetí Golem není, oproti původním verzím, hliněná figura, ale přízrak s orientálními rysy, objevující se v určitých historických momentech v pražském ghettu.
V práci je zkoumáno, proč a jak Meyrink transformoval postavu Golema oproti tradiční pověsti, jakou roli hrálo Meyrinkovo ovlivnění okultismem a jinými mystickými naukami, jeho záliba pro spiritismus a orientální nauky. Práce se zabývá tézemi, zda i Meyrinkův pobyt v Praze hrál roli při proměně jeho Golema. Cílem práce je analyzovat, proč a jak Meyrink transformoval postavu Golema.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the analysis of Golem's substance in Gustav Meyrink's novel "Golem". Attention is paid to the history and development of the originally Kabbalistic legend about the Golem and its radical transformation by Meyrink. In his conception, the Golem is not, unlike the original versions, a clay figure, but a ghost with oriental features, appearing in certain historical moments in the Prague ghetto.
The diploma thesis researches why and how Meyrink transformed the character of the Golem against the traditional legend, what role Meyrink's influence on the occult and other mystical teachings, his interest in spiritualism and oriental teachings played. The diploma thesis deals with the thesis if Meyrink's stay in Prague played a role in the transformation of his Golem. The aim of this diploma thesis is to analyze why and how Meyrink transformed the character of the Golem.
Golem, ghetto, orientalism, old Prague, occultism, Jew, mystery, the Orient, transformation, exoticism
Zásady pro vypracování
Tématem magisterské práce je analýza golemovské látky v románu "Golem" Gustava Meyrinka. Pozornost bude věnována historii a vývoji původně kabalistické pověsti o Golemovi a její radikální transformaci u Meyrinka. V jeho pojetí Golem není, oproti původním verzím, hliněná figura, ale přízrak s orientálními rysy, objevující se v určitých historických momentech v pražském ghettu.
Struktura práce:
1. Úvod. Golemovská látka v kabale
2. Vývoj golemovské látky v německé literatuře
3. Přenos golemovské látky do pražského prostředí
4. Analýza golemovské látky u Meyrinka, transformace Golema, orientální prvky
5. Závěr: Meyrinkův Golem v kontextu pražské německé literatury
Magisterská práce bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Tématem magisterské práce je analýza golemovské látky v románu "Golem" Gustava Meyrinka. Pozornost bude věnována historii a vývoji původně kabalistické pověsti o Golemovi a její radikální transformaci u Meyrinka. V jeho pojetí Golem není, oproti původním verzím, hliněná figura, ale přízrak s orientálními rysy, objevující se v určitých historických momentech v pražském ghettu.
Struktura práce:
1. Úvod. Golemovská látka v kabale
2. Vývoj golemovské látky v německé literatuře
3. Přenos golemovské látky do pražského prostředí
4. Analýza golemovské látky u Meyrinka, transformace Golema, orientální prvky
5. Závěr: Meyrinkův Golem v kontextu pražské německé literatury
Magisterská práce bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
1. BINDER, Hartmut (2009): Gustav Meyrink: Ein Leben im Bann der Magie. Praha: Vitalis.
2. FRENZEL, Elisabeth (2005). Stoffe der Weltliteratur. Stuttgart: Kröner.
3. GELBIN, Cathy S. (2011). The Golem Returns: From German Romantic Literature to Global Jewish Culture, 1808-2008. Ann Arbor: University of Michigan Press.
4. IDEL, Moše (2007): Golem. Židovské magické a mystické tradice o umělém člověku. Praha: Vyšehrad.
5. KREJČÍ, Karel (2010). Praha legend a skutečnosti. Praha: XYZ.
6. NEUBAUER, Zdeněk (2003): Legenda o Golemovi - mýtus a náboženství vědy. Sofware of Golem - Hard Core of Science. In: Golem v náboženství, vědě a umění: sborník přednášek ze semináře konaného 9. října 2002 ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze, hrsg. v. Miloš Pojar. Praha: Židovské muzeum.
7. RIPELLINO, Angelo Maria (1992): Magická Praha. Překlad: Alena Hartmanová a Bohumír Klípa. Praha: Odeon.
8. SERKE, Jürgen (1987): Böhmische Dörfer. Wanderungen durch eine literarische Landschaft. Wien: Zsolnay.
9. VESELÁ, Gabriela (1986): Das Rudolfinische Prag in der deutschsprachigen Literatur um die Jahrhundertwende. In: Philologica Pragensia Jg. 68 Nr. 29, H. 3, S. 131-142.
Seznam doporučené literatury
1. BINDER, Hartmut (2009): Gustav Meyrink: Ein Leben im Bann der Magie. Praha: Vitalis.
2. FRENZEL, Elisabeth (2005). Stoffe der Weltliteratur. Stuttgart: Kröner.
3. GELBIN, Cathy S. (2011). The Golem Returns: From German Romantic Literature to Global Jewish Culture, 1808-2008. Ann Arbor: University of Michigan Press.
4. IDEL, Moše (2007): Golem. Židovské magické a mystické tradice o umělém člověku. Praha: Vyšehrad.
5. KREJČÍ, Karel (2010). Praha legend a skutečnosti. Praha: XYZ.
6. NEUBAUER, Zdeněk (2003): Legenda o Golemovi - mýtus a náboženství vědy. Sofware of Golem - Hard Core of Science. In: Golem v náboženství, vědě a umění: sborník přednášek ze semináře konaného 9. října 2002 ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze, hrsg. v. Miloš Pojar. Praha: Židovské muzeum.
7. RIPELLINO, Angelo Maria (1992): Magická Praha. Překlad: Alena Hartmanová a Bohumír Klípa. Praha: Odeon.
8. SERKE, Jürgen (1987): Böhmische Dörfer. Wanderungen durch eine literarische Landschaft. Wien: Zsolnay.
9. VESELÁ, Gabriela (1986): Das Rudolfinische Prag in der deutschsprachigen Literatur um die Jahrhundertwende. In: Philologica Pragensia Jg. 68 Nr. 29, H. 3, S. 131-142.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s cíly a výsledky své práce. Komise se seznámila s oběma posudky, přičemž jeden práci hodnotí ještě dobře a druhý známkou nevyhověl.
Během obhajoby studentka zodpověděla dotazy uvedené v obou posudcích a reagovala na další ohledně žánrového zařazení románu a golemoských legend i ohledně práce se sekundární literaturou. Přes obsahové, formální a jazykové nedostatky komise ocenila připravu studentky na obhajobu a také výrazně lepší jazykovou úroveň ústního projevu ve srovnání s pisemným.
Předloženou práci a její obhajobu proto hodnotí celkově známkou "dobře".