Diplomová práce se zabývá efektivitou česko-německé spolupráce ve společnosti ŠKODA AUTO z pohledu interkulturní komunikace. Cílem bylo zhodnotit, do jaké míry jsou čeští a němečtí zaměstnanci schopni efektivně kooperovat, jaká přináší jejich spolupráce nedorozumění a příležitosti. Vyhodnocení proběhlo na základě analýzy hloubkových interview se zaměstnanci ŠKODA AUTO a tříletého pozorování společnosti autorkou. Výsledky ukazují, že zaměstnanci mají velmi rozvinutou interkulturní kompetenci a že nedorozuměním lze snadno předcházet díky implementaci správných opatření. V závěrečném doporučení jsou formulovány příklady, jak by mohl být využit potenciál interkulturně kompetentních zaměstnanců ŠKODA AUTO v oblasti interního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The master's thesis is devoted to the effectiveness of Czech-German cooperation at the ŠKODA AUTO Company in terms of intercultural communication. The aim of the work is to assess the extent to which the Czech and German employees of ŠKODA AUTO are able to cooperate effectively, and the misunderstandings as well as opportunities that arise from their collaboration. The evaluation was written based on an analysis of interviews with ŠKODA AUTO employees and three years of observation by the author. The research results show that the observed employees have a very high level of intercultural competence and that misunderstandings can be avoided by implementing the right measures. The final chapter provides model examples on how this employee competence could be used for internal education.
Klíčová slova
interkulturní komunikace, kulturní standardy, stereotypizace, firemní kultura, Češi a Němci
Klíčová slova v angličtině
intercultural communication, cultural standards, stereotypes, corporate culture, Germans and Czechs
Rozsah průvodní práce
144 (372 602 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce se zabývá efektivitou česko-německé spolupráce ve společnosti ŠKODA AUTO z pohledu interkulturní komunikace. Cílem bylo zhodnotit, do jaké míry jsou čeští a němečtí zaměstnanci schopni efektivně kooperovat, jaká přináší jejich spolupráce nedorozumění a příležitosti. Vyhodnocení proběhlo na základě analýzy hloubkových interview se zaměstnanci ŠKODA AUTO a tříletého pozorování společnosti autorkou. Výsledky ukazují, že zaměstnanci mají velmi rozvinutou interkulturní kompetenci a že nedorozuměním lze snadno předcházet díky implementaci správných opatření. V závěrečném doporučení jsou formulovány příklady, jak by mohl být využit potenciál interkulturně kompetentních zaměstnanců ŠKODA AUTO v oblasti interního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The master's thesis is devoted to the effectiveness of Czech-German cooperation at the ŠKODA AUTO Company in terms of intercultural communication. The aim of the work is to assess the extent to which the Czech and German employees of ŠKODA AUTO are able to cooperate effectively, and the misunderstandings as well as opportunities that arise from their collaboration. The evaluation was written based on an analysis of interviews with ŠKODA AUTO employees and three years of observation by the author. The research results show that the observed employees have a very high level of intercultural competence and that misunderstandings can be avoided by implementing the right measures. The final chapter provides model examples on how this employee competence could be used for internal education.
Klíčová slova
interkulturní komunikace, kulturní standardy, stereotypizace, firemní kultura, Češi a Němci
Klíčová slova v angličtině
intercultural communication, cultural standards, stereotypes, corporate culture, Germans and Czechs
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá interpersonálními vztahy mezi českými a německými zaměstnanci společnosti ŠKODA AUTO z pohledu interkulturní komunikace.
1) Cílem práce je zhodnotit, do jaké míry jsou čeští a němečtí zaměstnanci schopni efektivně kooperovat, jaká přináší jejich spolupráce nedorozumění a příležitosti.
2) Práce se zabývá pojmy kultura, kulturní standardy, interkulturalita, interkulturní komunikace, interkulturní trénink, identita.
3) Cíle práce bude dosaženo na základě analýzy hloubkových interview se zaměstnanci ŠKODA AUTO a tříletého pozorování společnosti autorkou.
4) V závěru práce budou formulovány příklady, jak by mohl být využit potenciál interkulturně kompetentních zaměstnanců ŠKODA AUTO a návrhy inovací v oblasti interního vzdělávání.
5) Práce bude vypracována v německém jazyce a bude předložena v rámci realizace dvojitého diplomu s Univerzitou Bayreuth.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá interpersonálními vztahy mezi českými a německými zaměstnanci společnosti ŠKODA AUTO z pohledu interkulturní komunikace.
1) Cílem práce je zhodnotit, do jaké míry jsou čeští a němečtí zaměstnanci schopni efektivně kooperovat, jaká přináší jejich spolupráce nedorozumění a příležitosti.
2) Práce se zabývá pojmy kultura, kulturní standardy, interkulturalita, interkulturní komunikace, interkulturní trénink, identita.
3) Cíle práce bude dosaženo na základě analýzy hloubkových interview se zaměstnanci ŠKODA AUTO a tříletého pozorování společnosti autorkou.
4) V závěru práce budou formulovány příklady, jak by mohl být využit potenciál interkulturně kompetentních zaměstnanců ŠKODA AUTO a návrhy inovací v oblasti interního vzdělávání.
5) Práce bude vypracována v německém jazyce a bude předložena v rámci realizace dvojitého diplomu s Univerzitou Bayreuth.
Seznam doporučené literatury
Konventionelle Quellen
BOLTEN, Jürgen. (2007). Einführung in die Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
GLÄSENER, Katharina (2018). Macht und Mikropolitik in multilingualen Teams: Sprachkompetenz als Machtquelle in multinationalen Unternehmen. Wiesbaden: Springer-Verlag.
HENDL, Jan. (2012). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
HERINGER, Hans, Jürgen (2010). Interkulturelle Kommunikation. Tübingen/ Basel: A. Francke Verlag.
MIŠOVIČ, Ján (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.
MÖLLER, Joachim/ NEKULA, Marek (Hgg.) (2002). Wirtschaft und Kommunikation: Beiträge zu den deutsch-tschechischen Wirtschaftsbeziehungen. München: Iudicium Verlag.
NOVÝ, Ivan/ SCHROLL-MACHL, Sylvia (2007). Interkulturní komunikace v řízení a podnikání: česko-německá. Praha: Management Press.
ROTHLAUF, Jürgen (2011). Interkulturelles Management: die Bedeutung kultureller Einflüsse bei Diversifikationsstrategien im Personalmanagement. Hamburg: Diplomica Verlag.
SCHROLL-MACHL, Sylvia (2007). Die Deutschen - wir Deutsche. Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
SEIBT, Ferdinand. (1996). Německo a Češi. Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha: Academia.
THOMAS, Alexander (1999). Von der fremdkulturellen Erfahrung zur interkulturellen Handlungskompetenz. In: Cesana, Andreas (Hg.). Interkulturalität: Grundprobleme der Kulturbegegnung: Mainzer Universitätsgeschpräche Sommersemester 1998. Mainz: Studium generale.
Innerbetriebliche Quellen SKODA AUTO
Etický kodex ŠKODA AUTO (2019). URL: https://az749841.vo.msecnd.net/sitesencom/alv1/a38ca1ce-56ac-4c90-8c17-a4d3a6612aa6/CoC_2019_cz.1c28ae58e2bc695f9ca603704f2bd411.pdf
ŠKODA AUTO Jahresbericht 2018. URL: https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/annual-reports/2019/skoda/skoda_2018_eng.pdf.
Innerbetriebliche Quellen VOLKSWAGEN AG
Verhaltensgrundsätze des Volkswagen Konzerns (2017). URL: https://www.volkswagenag.com/presence/konzern/documents/Code_of_Conduct_2017_VW_Konzern_deutsch.pdf
GLÄSENER, Katharina (2018). Macht und Mikropolitik in multilingualen Teams: Sprachkompetenz als Machtquelle in multinationalen Unternehmen. Wiesbaden: Springer-Verlag.
HENDL, Jan. (2012). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
HERINGER, Hans, Jürgen (2010). Interkulturelle Kommunikation. Tübingen/ Basel: A. Francke Verlag.
MIŠOVIČ, Ján (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.
MÖLLER, Joachim/ NEKULA, Marek (Hgg.) (2002). Wirtschaft und Kommunikation: Beiträge zu den deutsch-tschechischen Wirtschaftsbeziehungen. München: Iudicium Verlag.
NOVÝ, Ivan/ SCHROLL-MACHL, Sylvia (2007). Interkulturní komunikace v řízení a podnikání: česko-německá. Praha: Management Press.
ROTHLAUF, Jürgen (2011). Interkulturelles Management: die Bedeutung kultureller Einflüsse bei Diversifikationsstrategien im Personalmanagement. Hamburg: Diplomica Verlag.
SCHROLL-MACHL, Sylvia (2007). Die Deutschen - wir Deutsche. Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
SEIBT, Ferdinand. (1996). Německo a Češi. Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha: Academia.
THOMAS, Alexander (1999). Von der fremdkulturellen Erfahrung zur interkulturellen Handlungskompetenz. In: Cesana, Andreas (Hg.). Interkulturalität: Grundprobleme der Kulturbegegnung: Mainzer Universitätsgeschpräche Sommersemester 1998. Mainz: Studium generale.
Innerbetriebliche Quellen SKODA AUTO
Etický kodex ŠKODA AUTO (2019). URL: https://az749841.vo.msecnd.net/sitesencom/alv1/a38ca1ce-56ac-4c90-8c17-a4d3a6612aa6/CoC_2019_cz.1c28ae58e2bc695f9ca603704f2bd411.pdf
ŠKODA AUTO Jahresbericht 2018. URL: https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/annual-reports/2019/skoda/skoda_2018_eng.pdf.
Innerbetriebliche Quellen VOLKSWAGEN AG
Verhaltensgrundsätze des Volkswagen Konzerns (2017). URL: https://www.volkswagenag.com/presence/konzern/documents/Code_of_Conduct_2017_VW_Konzern_deutsch.pdf