Bakalářské práce se zabývá tvorbou sbírky vesměs kvalitativních úloh, která je zaměřena na studium křivočarých pohybů.
V teoretické části práce jsou popsány typické miskoncepce studentů vztahující se k tématu křivočarých pohybů, je zde vysvětlen pojem úloha a obsahuje také rozbor učiva fyziky, seznamuje se základními pojmy a fyzikálními veličinami, které jsou rozebírány v úlohách. Praktickou část tvoří samotná sbírka úloh s jejich řešením. Úlohy jsou převzaty a upraveny z jiných odborných publikací, případně přeloženy ze zahraniční literatury.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the creation of a collection of mostly qualitative tasks, which is focused on the study of curvilinear movements.
The theoretical part of the thesis describes typical misconceptions of students related to the topic of curvilinear motions, explains the concept of the task and also contains an analysis of the physics curriculum, introduces the basic concepts and physical quantities that are discussed in the tasks. The practical part consists of the collection of tasks with their solution. The tasks are taken over and edited from other professional publications, or translated from foreign literature.
Klíčová slova
Křivočarý pohyb, miskoncepce, úloha, fyzika.
Klíčová slova v angličtině
Curvilinear motion, misconception, task, physics
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce se zabývá tvorbou sbírky vesměs kvalitativních úloh, která je zaměřena na studium křivočarých pohybů.
V teoretické části práce jsou popsány typické miskoncepce studentů vztahující se k tématu křivočarých pohybů, je zde vysvětlen pojem úloha a obsahuje také rozbor učiva fyziky, seznamuje se základními pojmy a fyzikálními veličinami, které jsou rozebírány v úlohách. Praktickou část tvoří samotná sbírka úloh s jejich řešením. Úlohy jsou převzaty a upraveny z jiných odborných publikací, případně přeloženy ze zahraniční literatury.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the creation of a collection of mostly qualitative tasks, which is focused on the study of curvilinear movements.
The theoretical part of the thesis describes typical misconceptions of students related to the topic of curvilinear motions, explains the concept of the task and also contains an analysis of the physics curriculum, introduces the basic concepts and physical quantities that are discussed in the tasks. The practical part consists of the collection of tasks with their solution. The tasks are taken over and edited from other professional publications, or translated from foreign literature.
Klíčová slova
Křivočarý pohyb, miskoncepce, úloha, fyzika.
Klíčová slova v angličtině
Curvilinear motion, misconception, task, physics
Zásady pro vypracování
1. Provést rešerši doporučené literatury, vybrat vhodné typy úloh, a to zejména s ohledem na nejčastější miskoncepce a potíže studentů s řešením problémů týkajících se křivočarých pohybů. Provést překlad vybraných úloh ze zahraniční literatury.
2. Na základě rešerše sestavit soubor úloh s řešeními a komentáři k typickým chybným představám studentů. Podle potřeby úlohy inovovat nebo vytvořit vlastní.
3. Navrhnout vhodné metodické postupy, včetně případné úpravy učebních textů, které by přispěly k eliminaci chybných představ.
Zásady pro vypracování
1. Provést rešerši doporučené literatury, vybrat vhodné typy úloh, a to zejména s ohledem na nejčastější miskoncepce a potíže studentů s řešením problémů týkajících se křivočarých pohybů. Provést překlad vybraných úloh ze zahraniční literatury.
2. Na základě rešerše sestavit soubor úloh s řešeními a komentáři k typickým chybným představám studentů. Podle potřeby úlohy inovovat nebo vytvořit vlastní.
3. Navrhnout vhodné metodické postupy, včetně případné úpravy učebních textů, které by přispěly k eliminaci chybných představ.
Seznam doporučené literatury
Šantavý, I. Mechanika. Praha: SPN, 1993. Halliday, D.,Resnick, R.,Walker, J. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Brno: VUTIUM, 2000.
Šantavý, I., Trojánek, A. Fyzika: příprava k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Praha: Prometheus, 2000.
Mazur, E. Peer instruction: a user´s manual. Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 1997.
Seznam doporučené literatury
Šantavý, I. Mechanika. Praha: SPN, 1993. Halliday, D.,Resnick, R.,Walker, J. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Brno: VUTIUM, 2000.
Šantavý, I., Trojánek, A. Fyzika: příprava k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Praha: Prometheus, 2000.
Mazur, E. Peer instruction: a user´s manual. Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 1997.