Disertační práce Choreografický moment v současné umělecké situaci zpracovává fenomén, který se stal v posledních letech výrazným především ve světovém a následně i v českém uměleckém kontextu. Je jím chápání tělesného pohybu jako strukturovaného systému v pojetí blízkému choreografii. Tento jev je často spojen i s přímým zapojením tance, choreografie či scénických prvků do dané tvorby. Většinou se vyskytuje v performanci, videoartu a u instalačních situací.
Vedle intermediálních přesahů se světem tance a divadla však nalezneme tvorbu, přistupující ke zmíněnému z jiného úhlu. V tomto případě je výrazný právě onen jev práce se strukturovaným pohybem, který lze označit termínem choreografický moment.
Práce obsahuje dvě hlavní části. Soubor textů obsahující teoretický rozbor založený na umělecko-historických sondách do předchozího vývoje a analýze současných uměleckých realizací, jehož výstupem je i již v rámci projektu publikovaná kniha Choreografický moment a paralelně vznikající praktický kurátorský výzkum, spojený s realizací řady výstavních projektů prezentovaných zde v dokumentaci.
Anotace v angličtině
The dissertation work Choreographic Moment in the Contemporary Art Situation deals with a phenomenon that has become significant in recent years, especially in the international art world and subsequently also in the Czech artistic context. It is the understanding of bodily movement as a structured system in a concept close to choreography. This phenomenon is often associated with the direct involvement of dance, choreography or scenic elements in the work. It mostly occurs in performance, video art and in installation situations.
In addition to intermediate overlaps with the world of dance and theatre, however, we find works that approach the above from a different angle. In this case, the phenomenon of work-ing with structured movement, which can be termed a choreographic moment, is significant.
The dissertation work contains two main parts. A set of texts containing a theoretical analysis based on art-historical probes into previous development and analysis of current artistic realizations, the output of which is the book Choreographic Moment already published within the project and parallel curatorial research, connected with the implementation of a number of exhibition projects. presented here in the documentation.
Klíčová slova
současné umění, choreografie, intermedialita, performance, choreografický moment, tanec, videoart, struktury pohybu, choreopolitika, kurátorství
Klíčová slova v angličtině
contemporary art, choreography, intermediality, performance art, choreographic moment, dance, video art, structures of movement, choreopolitics, curating
Rozsah průvodní práce
119
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce Choreografický moment v současné umělecké situaci zpracovává fenomén, který se stal v posledních letech výrazným především ve světovém a následně i v českém uměleckém kontextu. Je jím chápání tělesného pohybu jako strukturovaného systému v pojetí blízkému choreografii. Tento jev je často spojen i s přímým zapojením tance, choreografie či scénických prvků do dané tvorby. Většinou se vyskytuje v performanci, videoartu a u instalačních situací.
Vedle intermediálních přesahů se světem tance a divadla však nalezneme tvorbu, přistupující ke zmíněnému z jiného úhlu. V tomto případě je výrazný právě onen jev práce se strukturovaným pohybem, který lze označit termínem choreografický moment.
Práce obsahuje dvě hlavní části. Soubor textů obsahující teoretický rozbor založený na umělecko-historických sondách do předchozího vývoje a analýze současných uměleckých realizací, jehož výstupem je i již v rámci projektu publikovaná kniha Choreografický moment a paralelně vznikající praktický kurátorský výzkum, spojený s realizací řady výstavních projektů prezentovaných zde v dokumentaci.
Anotace v angličtině
The dissertation work Choreographic Moment in the Contemporary Art Situation deals with a phenomenon that has become significant in recent years, especially in the international art world and subsequently also in the Czech artistic context. It is the understanding of bodily movement as a structured system in a concept close to choreography. This phenomenon is often associated with the direct involvement of dance, choreography or scenic elements in the work. It mostly occurs in performance, video art and in installation situations.
In addition to intermediate overlaps with the world of dance and theatre, however, we find works that approach the above from a different angle. In this case, the phenomenon of work-ing with structured movement, which can be termed a choreographic moment, is significant.
The dissertation work contains two main parts. A set of texts containing a theoretical analysis based on art-historical probes into previous development and analysis of current artistic realizations, the output of which is the book Choreographic Moment already published within the project and parallel curatorial research, connected with the implementation of a number of exhibition projects. presented here in the documentation.
Klíčová slova
současné umění, choreografie, intermedialita, performance, choreografický moment, tanec, videoart, struktury pohybu, choreopolitika, kurátorství
Klíčová slova v angličtině
contemporary art, choreography, intermediality, performance art, choreographic moment, dance, video art, structures of movement, choreopolitics, curating
Zásady pro vypracování
Projekt by měl zpracovat fenomén, který se stal v posledních letech výrazným především ve světovém a následně i v českém uměleckém kontextu. Je jím chápání tělesného pohybu jako strukturovaného systému v pojetí blízkému choreografii. Tento jev je často spojen i s přímým zapojením tance, choreografie či scénických prvků do dané tvorby. Většinou se vyskytuje v performanci, videoartu a u instalačních situací. Vedle intermediálních přesahů se světem tance a divadla však nalezneme tvorbu, přistupující ke zmíněnému z jiného úhlu. V tomto případě je výrazný právě onen jev práce se strukturovaným pohybem, který lze označit termínem ?choreografický moment?.
Zásady pro vypracování
Projekt by měl zpracovat fenomén, který se stal v posledních letech výrazným především ve světovém a následně i v českém uměleckém kontextu. Je jím chápání tělesného pohybu jako strukturovaného systému v pojetí blízkému choreografii. Tento jev je často spojen i s přímým zapojením tance, choreografie či scénických prvků do dané tvorby. Většinou se vyskytuje v performanci, videoartu a u instalačních situací. Vedle intermediálních přesahů se světem tance a divadla však nalezneme tvorbu, přistupující ke zmíněnému z jiného úhlu. V tomto případě je výrazný právě onen jev práce se strukturovaným pohybem, který lze označit termínem ?choreografický moment?.
Seznam doporučené literatury
BADIOU, Alain. Dance as a Metaphor for Thought?, in: Alain BADIOU, Handbook of Inaesthetics, Redwood City, CA: Stanford University Press 2005, s. 57-71.
BANES, Sally. Terpsichore in Sneakers: Post Modern Dance, Middletown, CT: Wesleyan University Press 1987
CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introdution, New York: Routledge 2004.
GOLDBERG, RoseLee. Performance Art: From Futurism to The Present, London: Thames & Hudson 2011
HERTZ, Betti Sue. ?Tableaux Vivants in the New Theatrality?, Flash Art, Listopad ? Prosinec 2010, č. 275, s. 78-82.
JOY, Jenn. The Choreographic, Cambridge, MA: MIT Press 2014
LAVIGNE, Emma. ? Christine MACEL (ed.), Danser sa vie, Paris: Centre Georges Pompidou 2012
LEPECKI, André. (ed.), Dance ? Documents of Contemporary Art, London: Whitechapell Gallery 2012
LEPECKI, André. Exhausting Dance ? Performance and the politics of movement, New York: Routledge 2006
LEPECKI, André. ?Choreography as Apparatus of Capture?, In: TDR: The Drama Review, Volume 51, Number 2, summer 2007, s. 122.
MALETIC, Vera. Body ? Space ? Expression, New York: Mouton de Gruyter 1987
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění, Olomouc: Nakladatelství J. Vacl 2009.
ROSENTHAL, Stephanie. (ed.), Move. Choreographing You: Art and Dance Since the 1960s (kat. výst.), Cambridge, MA: MIT Press 2011.
WARR, Tracey. (ed.), The Artist?s Body, London: Phaidon Press 2000
Seznam doporučené literatury
BADIOU, Alain. Dance as a Metaphor for Thought?, in: Alain BADIOU, Handbook of Inaesthetics, Redwood City, CA: Stanford University Press 2005, s. 57-71.
BANES, Sally. Terpsichore in Sneakers: Post Modern Dance, Middletown, CT: Wesleyan University Press 1987
CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introdution, New York: Routledge 2004.
GOLDBERG, RoseLee. Performance Art: From Futurism to The Present, London: Thames & Hudson 2011
HERTZ, Betti Sue. ?Tableaux Vivants in the New Theatrality?, Flash Art, Listopad ? Prosinec 2010, č. 275, s. 78-82.
JOY, Jenn. The Choreographic, Cambridge, MA: MIT Press 2014
LAVIGNE, Emma. ? Christine MACEL (ed.), Danser sa vie, Paris: Centre Georges Pompidou 2012
LEPECKI, André. (ed.), Dance ? Documents of Contemporary Art, London: Whitechapell Gallery 2012
LEPECKI, André. Exhausting Dance ? Performance and the politics of movement, New York: Routledge 2006
LEPECKI, André. ?Choreography as Apparatus of Capture?, In: TDR: The Drama Review, Volume 51, Number 2, summer 2007, s. 122.
MALETIC, Vera. Body ? Space ? Expression, New York: Mouton de Gruyter 1987
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění, Olomouc: Nakladatelství J. Vacl 2009.
ROSENTHAL, Stephanie. (ed.), Move. Choreographing You: Art and Dance Since the 1960s (kat. výst.), Cambridge, MA: MIT Press 2011.
WARR, Tracey. (ed.), The Artist?s Body, London: Phaidon Press 2000