Bakalářská práce se zaměřuje na lexikální dovednosti a konceptualizaci pojmů z oblastí IT terminologie, které byly vedené primárně mezi uživateli druhého jazyka. Nejprve se zabývám učením, vyučováním a přijímáním jazyka. Dále ještě komentuji procesy změny jazyka a uvádím terminologii, která byla součástí dotazníku. Praktická část této bakalářské práce zahrnuje průzkum, který cílil na testování ze základních, středně pokročilých a pokročilých pojmů z oblasti IT terminologie se speciálním důrazem na spolehlivost a platnost průzkumu. Dodatečně popisuji a rozděluji respondenty, kteří se zúčastnili průzkumu, do skupin na základě rozmanitých aspektů a vyvozuji dopad těchto aspektů na jejich chápání IT terminologie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the lexical proficiency and conceptualization of IT related terms which were primarily centred on second language speakers. Initially, I deal with the means of learning, teaching and acquisition. Furthermore, I comment on processes of language change and list terminology that was used in the survey. The practical part of this bachelor thesis involves a research, which was aiming at testing elementary, intermediate and advanced IT terminology with special attention to reliability and validity of the survey. Additionally, I describe and divide participants that took part in the survey into groups based on various aspects and conclude the impact of these aspects on their understanding of IT terminology.
Klíčová slova
Lexikalizace, konceptualizme, gramatikalizace, učení cizích jazyků, proces vyučování a učení se, přebírání jazyka, dotazník, testování, informační technologie, IT terminologie.
Klíčová slova v angličtině
Lexicalization, conceptualization, grammaticalization, second language learning, teaching and learning, language acquisition, survey, testing, information technology, IT terminology.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na lexikální dovednosti a konceptualizaci pojmů z oblastí IT terminologie, které byly vedené primárně mezi uživateli druhého jazyka. Nejprve se zabývám učením, vyučováním a přijímáním jazyka. Dále ještě komentuji procesy změny jazyka a uvádím terminologii, která byla součástí dotazníku. Praktická část této bakalářské práce zahrnuje průzkum, který cílil na testování ze základních, středně pokročilých a pokročilých pojmů z oblasti IT terminologie se speciálním důrazem na spolehlivost a platnost průzkumu. Dodatečně popisuji a rozděluji respondenty, kteří se zúčastnili průzkumu, do skupin na základě rozmanitých aspektů a vyvozuji dopad těchto aspektů na jejich chápání IT terminologie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the lexical proficiency and conceptualization of IT related terms which were primarily centred on second language speakers. Initially, I deal with the means of learning, teaching and acquisition. Furthermore, I comment on processes of language change and list terminology that was used in the survey. The practical part of this bachelor thesis involves a research, which was aiming at testing elementary, intermediate and advanced IT terminology with special attention to reliability and validity of the survey. Additionally, I describe and divide participants that took part in the survey into groups based on various aspects and conclude the impact of these aspects on their understanding of IT terminology.
Klíčová slova
Lexikalizace, konceptualizme, gramatikalizace, učení cizích jazyků, proces vyučování a učení se, přebírání jazyka, dotazník, testování, informační technologie, IT terminologie.
Klíčová slova v angličtině
Lexicalization, conceptualization, grammaticalization, second language learning, teaching and learning, language acquisition, survey, testing, information technology, IT terminology.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat procesem konceptualizace pojmů a zaměří se na individuální chápání termínů z oblasti IT technologie mezi uživateli druhého jazyka - angličtiny. Autor pojedná teorii konceptualizace a chápání abstraktních významů, teorii lexikalizace a mentálního lexikonu. Práce se dále zaměří na individuální rozměr chápání abstraktních pojmů u jednotlivých uživatelů jazyka. Praktická část bude obsahovat výzkum chápání IT pojmů provedený na základě dotazníkového šetření mezi studenty gymnasia a vysokoškolskými studenty IT technologií. Získaná data budou analyzována v rámci skupin i v jejich porovnání. Autor předloží kvantitativní analýzu v podobě statistických dat i kvalitativní rozbor dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat procesem konceptualizace pojmů a zaměří se na individuální chápání termínů z oblasti IT technologie mezi uživateli druhého jazyka - angličtiny. Autor pojedná teorii konceptualizace a chápání abstraktních významů, teorii lexikalizace a mentálního lexikonu. Práce se dále zaměří na individuální rozměr chápání abstraktních pojmů u jednotlivých uživatelů jazyka. Praktická část bude obsahovat výzkum chápání IT pojmů provedený na základě dotazníkového šetření mezi studenty gymnasia a vysokoškolskými studenty IT technologií. Získaná data budou analyzována v rámci skupin i v jejich porovnání. Autor předloží kvantitativní analýzu v podobě statistických dat i kvalitativní rozbor dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN SCHOOLS, Alexey Semenov.
A Simplied Computer Science Glossary, Robert B. Heckendorn.
A COURSE IN MODERN ENGLISH LEXICOLOGY, R. S. Ginzburg , S. S. Khidekel, G. Y. Knyazeva, A. A. Sanki.
An Outline of English Lexicology, Leonhard Lipka.
Principles and Practice in Second Language Acquisition, Stephen D Krashen.
Introduction to Second Language Acquisition, Mauriel Saville-Troike.
Understanding Second language acquisition, Lourdes Ortega.
First Language Acquisition and Classroom Language Learning: Similarities and Differences, Dominic Castello.
Seznam doporučené literatury
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN SCHOOLS, Alexey Semenov.
A Simplied Computer Science Glossary, Robert B. Heckendorn.
A COURSE IN MODERN ENGLISH LEXICOLOGY, R. S. Ginzburg , S. S. Khidekel, G. Y. Knyazeva, A. A. Sanki.
An Outline of English Lexicology, Leonhard Lipka.
Principles and Practice in Second Language Acquisition, Stephen D Krashen.
Introduction to Second Language Acquisition, Mauriel Saville-Troike.
Understanding Second language acquisition, Lourdes Ortega.
First Language Acquisition and Classroom Language Learning: Similarities and Differences, Dominic Castello.