Tématem této bakalářské práce je hodnocení držení těla u žáků druhého stupně na základních školách v Lounech. Práce je rozdělená na část teoretickou a výzkumnou.
V teoretické části se zabýváme základní funkční anatomií člověka, dále svalovou dysbalancí, problematikou držení těla, metodami zabývajícími se hodnocením držení těla, charakteristikou staršího školního věku, charakteristikou zdravotní tělesné výchovy a v poslední části se věnujeme vlivu pohybu a hmotnosti na držení těla.
Praktická část se věnuje realizaci výzkumného šetření. Použili jsme test pro hodnocení držení těla podle Jaroše a Lomíčka a strukturovaný dotazník zabývající se životním stylem žáků. Cílem je zjistit aktuální stav držení těla u žáků druhého stupně na vybraných školách v Lounech. Z výsledků práce vyplývá, že 65 % žáků má dobré držení těla a 35 % žáků má vadné držení těla. Současně bylo zjištěno, že pohybová aktivita má pozitivní vliv na držení těla.
Anotace v angličtině
The theme of this Bachelor thesis is evaluation of the posture of pupils of the second level of basic schools in Louny. The thesis is divided into a theoretic part and a research part.
The theoretical part is focused on the basic functional anatomy of man as well as on muscle imbalance, posture issues, methods dealing with posture evaluation, characteristics of older school age, characteristics of health physical education and in the last part we focus on the effect of movement and weight on the posture.
In the practical part we focus on realization of research investigation. We used the test for the posture evaluation according to Jaroš and Lomíček and a structural questionnaire focused on the pupils' lifestyle. The purpose of is to find out the current state of the posture of pupils of the second level of basic schools in Louny. The thesis results show that 65 % of pupils have good posture and 35 % have wrong posture. At the same time it was found out that a physical activity has a good effect on the posture.
Klíčová slova
Funkční anatomie, svalová dysbalace, držení těla, test Jaroše a Lomíčka
Klíčová slova v angličtině
Functional anatomy, muscle imbalance, body posture, test by Jaroš and Lomíček
Rozsah průvodní práce
60 s. (75 448 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je hodnocení držení těla u žáků druhého stupně na základních školách v Lounech. Práce je rozdělená na část teoretickou a výzkumnou.
V teoretické části se zabýváme základní funkční anatomií člověka, dále svalovou dysbalancí, problematikou držení těla, metodami zabývajícími se hodnocením držení těla, charakteristikou staršího školního věku, charakteristikou zdravotní tělesné výchovy a v poslední části se věnujeme vlivu pohybu a hmotnosti na držení těla.
Praktická část se věnuje realizaci výzkumného šetření. Použili jsme test pro hodnocení držení těla podle Jaroše a Lomíčka a strukturovaný dotazník zabývající se životním stylem žáků. Cílem je zjistit aktuální stav držení těla u žáků druhého stupně na vybraných školách v Lounech. Z výsledků práce vyplývá, že 65 % žáků má dobré držení těla a 35 % žáků má vadné držení těla. Současně bylo zjištěno, že pohybová aktivita má pozitivní vliv na držení těla.
Anotace v angličtině
The theme of this Bachelor thesis is evaluation of the posture of pupils of the second level of basic schools in Louny. The thesis is divided into a theoretic part and a research part.
The theoretical part is focused on the basic functional anatomy of man as well as on muscle imbalance, posture issues, methods dealing with posture evaluation, characteristics of older school age, characteristics of health physical education and in the last part we focus on the effect of movement and weight on the posture.
In the practical part we focus on realization of research investigation. We used the test for the posture evaluation according to Jaroš and Lomíček and a structural questionnaire focused on the pupils' lifestyle. The purpose of is to find out the current state of the posture of pupils of the second level of basic schools in Louny. The thesis results show that 65 % of pupils have good posture and 35 % have wrong posture. At the same time it was found out that a physical activity has a good effect on the posture.
Klíčová slova
Funkční anatomie, svalová dysbalace, držení těla, test Jaroše a Lomíčka
Klíčová slova v angličtině
Functional anatomy, muscle imbalance, body posture, test by Jaroš and Lomíček
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit aktuální stav držení těla u žáků druhého stupně na vybrané základní škole v Lounech.
Metody práce
Test Jaroš-Lomíček
Dotazník pohybovcýha ktivit a životního stylu pro žáky
Dotazník pro učitele na téma Realizace výchovy ke zdraví
Postup pro vypracování
Shrnutí teoretických východisek práce
Sběr dat pomocí dotazníku a testu Jaroše-Lomíčka
Analýza a zpracování dat
Vyhodnocení výsledků
Návrh a doporučení kompenzačních cviků pro zdravotně oslabené děti
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit aktuální stav držení těla u žáků druhého stupně na vybrané základní škole v Lounech.
Metody práce
Test Jaroš-Lomíček
Dotazník pohybovcýha ktivit a životního stylu pro žáky
Dotazník pro učitele na téma Realizace výchovy ke zdraví
Postup pro vypracování
Shrnutí teoretických východisek práce
Sběr dat pomocí dotazníku a testu Jaroše-Lomíčka
Analýza a zpracování dat
Vyhodnocení výsledků
Návrh a doporučení kompenzačních cviků pro zdravotně oslabené děti
Seznam doporučené literatury
ALTER, Michael J. Strečink: 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. Praha: Grada, 1999. 232 s. ISBN 80-7169-763-x.
BLAHUŠOVÁ, Eva. Pilates pro rehabilitaci: zdravé cvičení bez bolesti. Praha: Grada, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-3307-4.
BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. 196 s. ISBN 978-80-247-0948-2.
DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002. 336 s. ISBN 80-7033-760-5.
HOŠKOVÁ, Blanka; MATOUŠOVÁ, Miluše. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum, 2007. 135 s. ISBN 978-80-246-1392-5.
JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Praha: Grada, 2004. 328 s. ISBN 80-247-0722-5.
SCHWICHTENBERG, Maren. Cvičení pro zdravé klouby. Praha: Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2173-6.
Seznam doporučené literatury
ALTER, Michael J. Strečink: 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. Praha: Grada, 1999. 232 s. ISBN 80-7169-763-x.
BLAHUŠOVÁ, Eva. Pilates pro rehabilitaci: zdravé cvičení bez bolesti. Praha: Grada, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-3307-4.
BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. 196 s. ISBN 978-80-247-0948-2.
DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002. 336 s. ISBN 80-7033-760-5.
HOŠKOVÁ, Blanka; MATOUŠOVÁ, Miluše. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum, 2007. 135 s. ISBN 978-80-246-1392-5.
JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Praha: Grada, 2004. 328 s. ISBN 80-247-0722-5.
SCHWICHTENBERG, Maren. Cvičení pro zdravé klouby. Praha: Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2173-6.