Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání v době protektorátu Čechy a Morava. Práce je zpracována do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o českém školství a jeho proměně, kterou lze spatřovat na všech typech protektorátních škol. Podstatnou součástí je i veškeré vzdělávání a výchova probíhající v terezínském ghettu. V praktické rovině této práce jsme se snažili prostřednictvím výpovědí přeživších žen, dívek a dětí podat jedinci ucelený obraz každodenního života v ghettu.
Anotace v angličtině
The Bachelor work is focused on education of children and teenagers in Protectorate of Bohemia and Moravia. This Bachelor work consists two parts, the theoretical one and the practical one. The theoretical part summarizes the knowledge about Czech education and its change, which is possible to find in all types of protectorate schools. The important part is the education in ghetto Terezín too. In the practical level of this work we tried to give a complete view of daily life in ghetto by evidences of survivors to other people.
Klíčová slova
Protektorát Čechy a Morava, židovské děti a mládež, terezínské školství, ghetto Terezín, výchova a vzdělávání, významné osobnosti
Klíčová slova v angličtině
Protectorate of Bohemia and Moravia, jewish children and youth, education in Terezin, Terezin Ghetto, education, important personalities
Rozsah průvodní práce
69 s. (119906 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání v době protektorátu Čechy a Morava. Práce je zpracována do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o českém školství a jeho proměně, kterou lze spatřovat na všech typech protektorátních škol. Podstatnou součástí je i veškeré vzdělávání a výchova probíhající v terezínském ghettu. V praktické rovině této práce jsme se snažili prostřednictvím výpovědí přeživších žen, dívek a dětí podat jedinci ucelený obraz každodenního života v ghettu.
Anotace v angličtině
The Bachelor work is focused on education of children and teenagers in Protectorate of Bohemia and Moravia. This Bachelor work consists two parts, the theoretical one and the practical one. The theoretical part summarizes the knowledge about Czech education and its change, which is possible to find in all types of protectorate schools. The important part is the education in ghetto Terezín too. In the practical level of this work we tried to give a complete view of daily life in ghetto by evidences of survivors to other people.
Klíčová slova
Protektorát Čechy a Morava, židovské děti a mládež, terezínské školství, ghetto Terezín, výchova a vzdělávání, významné osobnosti
Klíčová slova v angličtině
Protectorate of Bohemia and Moravia, jewish children and youth, education in Terezin, Terezin Ghetto, education, important personalities
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2019 a dbát na její důsledné dodržování.
2. Shromáždit materiál ze SOA v Kadani a Terezíně (listopad 2019 - únor 2020).
3. Prostudovat odbornou literaturu a jiné zdroje týkající se tématu bakalářské práce (prosinec 2019 - březen 2020).
4. Vypracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol na základě prostudované odborné literatury (únor 2020 - červen 2020).
5. Vypracovat praktickou část na základě získaných poznatků z dostupných zdrojů, zaměřit se na vzdělávací a výchovnou činnost v Terezíně mezi lety 1939 - 1945 (květen 2020 - červenec 2020).
6. Shrnout poznatky do závěru.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2019 a dbát na její důsledné dodržování.
2. Shromáždit materiál ze SOA v Kadani a Terezíně (listopad 2019 - únor 2020).
3. Prostudovat odbornou literaturu a jiné zdroje týkající se tématu bakalářské práce (prosinec 2019 - březen 2020).
4. Vypracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol na základě prostudované odborné literatury (únor 2020 - červen 2020).
5. Vypracovat praktickou část na základě získaných poznatků z dostupných zdrojů, zaměřit se na vzdělávací a výchovnou činnost v Terezíně mezi lety 1939 - 1945 (květen 2020 - červenec 2020).
6. Shrnout poznatky do závěru.
Seznam doporučené literatury
BOSÁK, František. Česká škola v době nacistického útlaku: příspěvek k dějinám českého školství od Mnichova do osvobození. České Budějovice: Státní pedagogické nakladatelství, 1969. Sborník Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích.
DOLEŽAL, Jiří. Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie. Praha: Národní filmový archiv, 1996. Knihovna Iluminace. ISBN 80-7004-085-8.
FEIERABEND, Ladislav Karel. Ve vládě Protektorátu. New York: Universum Press Co., 1962.
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
MICHLOVÁ, Marie. Protentokrát, aneb, Česká každodennost 1939-1945. Řitka: Čas, 2012. Český čas. ISBN 978-80-87470-60-2.
PASÁK, Tomáš. Pod ochranou říše. Praha: Práh, 1998. ISBN 80-85809-88-5.
Soudobé dějiny. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1993-. ISSN 1210-7050.
Seznam doporučené literatury
BOSÁK, František. Česká škola v době nacistického útlaku: příspěvek k dějinám českého školství od Mnichova do osvobození. České Budějovice: Státní pedagogické nakladatelství, 1969. Sborník Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích.
DOLEŽAL, Jiří. Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie. Praha: Národní filmový archiv, 1996. Knihovna Iluminace. ISBN 80-7004-085-8.
FEIERABEND, Ladislav Karel. Ve vládě Protektorátu. New York: Universum Press Co., 1962.
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
MICHLOVÁ, Marie. Protentokrát, aneb, Česká každodennost 1939-1945. Řitka: Čas, 2012. Český čas. ISBN 978-80-87470-60-2.
PASÁK, Tomáš. Pod ochranou říše. Praha: Práh, 1998. ISBN 80-85809-88-5.
Soudobé dějiny. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1993-. ISSN 1210-7050.