Tato bakalářská práce se zabývá úrovní dílčích funkcí dětí předškolního věku a jejich deficity, které mohou být základem pro pozdější poruchy učení. Cílem práce je u dětí oslabení dílčích funkcí určit, porovnat a dále navrhnout vhodná nápravná opatření. Teoretická část práce uvádí do problematiky deficitů dílčích funkcí a dále nejčastějších poruch učení. Cílem praktické části této práce je určit úroveň daných oblastí u vybraných dětí předškolního věku za pomoci metody Brigitte Sindelarové. Zjištěné výsledky budou podkladem pro porovnání a navržení případných vhodných nápravných cvičení pro rozvoj nedostatečně rozvinutých funkcí.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis attempts to examine levels of partial functions of pre-school children and its deficits which can cause learning difficulties later on. The aim of this thesis is to determine and design right reformative precaution for children with lower level of partial functions. The theoretical part introduces us the issue of deficits of partial functions and the most common learning difficulties. The aim of the practical part is to observe and decide the level of partial functions of pre-school children and the children with special pre-school education with the help of Brigitte Sindelar method. The results will be the base for designing prospective, appropriate practices for development of insufficiently developed functions.
Klíčová slova
Deficity dílčích funkcí, poruchy učení, školní zralost, předškolní věk, Brigitte Sindelarová, speciální vzdělávací potřeby, ADHD
Klíčová slova v angličtině
Deficits of partial functions, learning disabilities, school maturity, pre-school age, Birgitte Sindelar, special educational needs, ADHD
Rozsah průvodní práce
71 s. (94 318 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní dílčích funkcí dětí předškolního věku a jejich deficity, které mohou být základem pro pozdější poruchy učení. Cílem práce je u dětí oslabení dílčích funkcí určit, porovnat a dále navrhnout vhodná nápravná opatření. Teoretická část práce uvádí do problematiky deficitů dílčích funkcí a dále nejčastějších poruch učení. Cílem praktické části této práce je určit úroveň daných oblastí u vybraných dětí předškolního věku za pomoci metody Brigitte Sindelarové. Zjištěné výsledky budou podkladem pro porovnání a navržení případných vhodných nápravných cvičení pro rozvoj nedostatečně rozvinutých funkcí.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis attempts to examine levels of partial functions of pre-school children and its deficits which can cause learning difficulties later on. The aim of this thesis is to determine and design right reformative precaution for children with lower level of partial functions. The theoretical part introduces us the issue of deficits of partial functions and the most common learning difficulties. The aim of the practical part is to observe and decide the level of partial functions of pre-school children and the children with special pre-school education with the help of Brigitte Sindelar method. The results will be the base for designing prospective, appropriate practices for development of insufficiently developed functions.
Klíčová slova
Deficity dílčích funkcí, poruchy učení, školní zralost, předškolní věk, Brigitte Sindelarová, speciální vzdělávací potřeby, ADHD
Klíčová slova v angličtině
Deficits of partial functions, learning disabilities, school maturity, pre-school age, Birgitte Sindelar, special educational needs, ADHD
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Literární rešerše k danému tématu. 3. Formulace cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku. 4. Zpracování teoretické části (předškolní vzdělávání, RVP PV, školní zralost, dílčí funkce, poruchy učení dítěte předškolního věku - prevence). 5. Příprava empirické části na základě teoretické části. (Empirická část jako výzkum na vybraném vzorku s pomocí screeningové metody Brigitte Sindelarové. Tato část bude obsahovat metodiku výzkumu, popis výzkumného vzorku, výsledky a jejich interpretaci. 6. Formulace závěrů a doporučení. 7. Odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Literární rešerše k danému tématu. 3. Formulace cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku. 4. Zpracování teoretické části (předškolní vzdělávání, RVP PV, školní zralost, dílčí funkce, poruchy učení dítěte předškolního věku - prevence). 5. Příprava empirické části na základě teoretické části. (Empirická část jako výzkum na vybraném vzorku s pomocí screeningové metody Brigitte Sindelarové. Tato část bude obsahovat metodiku výzkumu, popis výzkumného vzorku, výsledky a jejich interpretaci. 6. Formulace závěrů a doporučení. 7. Odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-146-x.
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3..
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-70-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-038-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-146-x.
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3..
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-70-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-038-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.