Disertace je věnována problematice hudebního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a problematice inkluze v oblasti uměleckého (hudebního) vzdělávání. V centru
pozornosti autorky jsou příklady dobré pedagogické praxe s danou cílovou skupinou žáků,
jejich analýza a teoretické zpracování. Předmětem zájmu výzkumu je zkušenost hudebních
pedagogů z různých zemí s výukou žáků s různými druhy postižení, především žáků
s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. Cílem práce je obeznámit odbornou
veřejnost, a především pedagogy českých základních uměleckých škol a učitele hudební
výchovy na základních školách s velkou rozmanitostí metod a forem individuální a kolektivní
výuky hry na hudební nástroje. Vzhledem k tomu, že přístupnost hudebního vzdělávání žákům
se speciálními potřebami je velmi aktuální otázkou, dalším cílem publikace je ukázat příklady
inkluzívních hudebních škol z vyspělejších zemí, a tím inspirovat české ZUŠ k přijetí
a rozvíjení koncepce inkluzívního hudebního vzdělávání. V neposlední řadě k rozvoji dané
oblasti přispívá systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, zejména odborné kurzy
a semináře z oblasti společného vzdělávání. Součástí práce je kapitola věnovaná účasti autorky
na podobném kurzu na univerzitě v USA a seznámení čtenáře s jeho obsahem, vyučovacími
metodami a zpracovanými úkoly.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the issue of musical education of pupils with special educational
needs and issues of inclusion in the field of artistic (musical) education. In the center of attention
of the author are examples of good pedagogical practice with the given target group of pupils,
its analysis and theoretical processing. The focus of research is the experience of music teachers
from different countries with teaching pupils with different kinds of disabilities, especially
pupils with mental disabilities and autism spectrum disorders. The aim of the work is to
familiarise the professional public and, above all, educators of Czech elementary art schools
and teachers of music education in primary schools with a great variety of methods and forms
of individual and collective teaching of musical instruments. Since the accessibility of music
education to pupils with special needs is a very topical issue, the publication aims to show
examples of inclusive music schools from more advanced countries and thus to inspire the
Czech school to adopt and develop the concept of inclusive music education. Last but not least,
the development of the area serves the system of further education of the teaching staff, in
particular training courses and seminars in the field of joint education. Part of the monograph
is a chapter devoted to the participation of the author at a similar course at the University of
USA and acquaintance of the reader with its content, teaching methods and elaborated tasks.
Klíčová slova
hudební vzdělávání, žák se speciálními potřebami, inkluze, poruchy
autistického spektra, základní umělecká škola, výuka hry na klavír.
Klíčová slova v angličtině
music education, student with special needs, inclusion, autism spectrum disorder,
music school, piano teaching.
Rozsah průvodní práce
181
Jazyk
CZ
Anotace
Disertace je věnována problematice hudebního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a problematice inkluze v oblasti uměleckého (hudebního) vzdělávání. V centru
pozornosti autorky jsou příklady dobré pedagogické praxe s danou cílovou skupinou žáků,
jejich analýza a teoretické zpracování. Předmětem zájmu výzkumu je zkušenost hudebních
pedagogů z různých zemí s výukou žáků s různými druhy postižení, především žáků
s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. Cílem práce je obeznámit odbornou
veřejnost, a především pedagogy českých základních uměleckých škol a učitele hudební
výchovy na základních školách s velkou rozmanitostí metod a forem individuální a kolektivní
výuky hry na hudební nástroje. Vzhledem k tomu, že přístupnost hudebního vzdělávání žákům
se speciálními potřebami je velmi aktuální otázkou, dalším cílem publikace je ukázat příklady
inkluzívních hudebních škol z vyspělejších zemí, a tím inspirovat české ZUŠ k přijetí
a rozvíjení koncepce inkluzívního hudebního vzdělávání. V neposlední řadě k rozvoji dané
oblasti přispívá systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, zejména odborné kurzy
a semináře z oblasti společného vzdělávání. Součástí práce je kapitola věnovaná účasti autorky
na podobném kurzu na univerzitě v USA a seznámení čtenáře s jeho obsahem, vyučovacími
metodami a zpracovanými úkoly.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the issue of musical education of pupils with special educational
needs and issues of inclusion in the field of artistic (musical) education. In the center of attention
of the author are examples of good pedagogical practice with the given target group of pupils,
its analysis and theoretical processing. The focus of research is the experience of music teachers
from different countries with teaching pupils with different kinds of disabilities, especially
pupils with mental disabilities and autism spectrum disorders. The aim of the work is to
familiarise the professional public and, above all, educators of Czech elementary art schools
and teachers of music education in primary schools with a great variety of methods and forms
of individual and collective teaching of musical instruments. Since the accessibility of music
education to pupils with special needs is a very topical issue, the publication aims to show
examples of inclusive music schools from more advanced countries and thus to inspire the
Czech school to adopt and develop the concept of inclusive music education. Last but not least,
the development of the area serves the system of further education of the teaching staff, in
particular training courses and seminars in the field of joint education. Part of the monograph
is a chapter devoted to the participation of the author at a similar course at the University of
USA and acquaintance of the reader with its content, teaching methods and elaborated tasks.
Klíčová slova
hudební vzdělávání, žák se speciálními potřebami, inkluze, poruchy
autistického spektra, základní umělecká škola, výuka hry na klavír.
Klíčová slova v angličtině
music education, student with special needs, inclusion, autism spectrum disorder,
music school, piano teaching.
Zásady pro vypracování
1. Studium domácí a zahraniční odborné literatury, vymezení otazek výzkumu a vyzkumného vzorku. Příprava harmonogramu zahraničních výzkumných pobytů.
2. Realizace výzkumu a práce v terénu. Nahromáždění výzkumných materiálů a jejích průběžná analýza s použitím metod kvalitativního výzkumu. Vyhodnocení dilčích etapů výzkumu.
3. Pravidelná konzultace s vedoucím, příprava příspěvků ke konferencím.
4. Vyhodnocení celého výzkumu a sepsání disertační práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium domácí a zahraniční odborné literatury, vymezení otazek výzkumu a vyzkumného vzorku. Příprava harmonogramu zahraničních výzkumných pobytů.
2. Realizace výzkumu a práce v terénu. Nahromáždění výzkumných materiálů a jejích průběžná analýza s použitím metod kvalitativního výzkumu. Vyhodnocení dilčích etapů výzkumu.
3. Pravidelná konzultace s vedoucím, příprava příspěvků ke konferencím.
4. Vyhodnocení celého výzkumu a sepsání disertační práce.
Seznam doporučené literatury
HAMMEL, Alice a HOURIGAN, Ryan M., 2011. Teaching music to students with special needs: a label-free approach. New York: Oxford University Press.
HAMMEL, Alice a HOURIGAN, Ryan M., 2013. Teaching music to students with autism. New York: Oxford University Press.
HAMMEL, Alice M., Roberta Y. HICKOX a Ryan M. HOURIGAN. Winding it back: teaching to individual differences in music classroom and ensemble settings. New York: Oxford University Press.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál.
JOOST-PLATE, Christiane, Eva KREBBER-STEINBERGER, Anja KRUPA a Matthias PANNES. Spektrum Inklusion - Wir sind dabei: Wege zur Entwicklung inklusiver Musikschulen. Bonn: VdM Verlag.
KAIKKONEN, Markku, 2012. Figurenotes - a new tool for special music education and music therapy. In: Approaches: Music Therapy & Special Music Education.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
OCKELFORD, Adam, 2008. Music for children and young people with complex needs. Oxford, England: Oxford University Press.
OCKELFORD, Adam, 2013. Music, language and autism: exceptional strategies for exceptional minds. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
SCOTT, Sheila J., 2017. Music education for children with autism spectrum disorder: a resource for teachers. New York: Oxford University Press.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára (ed.), 2007. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4359-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára (ed.), 2007. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita.
WAGNER, Robert, 2016. Max Einfach: Musik Gemeinsam von Anfang an. Con brio.
Seznam doporučené literatury
HAMMEL, Alice a HOURIGAN, Ryan M., 2011. Teaching music to students with special needs: a label-free approach. New York: Oxford University Press.
HAMMEL, Alice a HOURIGAN, Ryan M., 2013. Teaching music to students with autism. New York: Oxford University Press.
HAMMEL, Alice M., Roberta Y. HICKOX a Ryan M. HOURIGAN. Winding it back: teaching to individual differences in music classroom and ensemble settings. New York: Oxford University Press.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál.
JOOST-PLATE, Christiane, Eva KREBBER-STEINBERGER, Anja KRUPA a Matthias PANNES. Spektrum Inklusion - Wir sind dabei: Wege zur Entwicklung inklusiver Musikschulen. Bonn: VdM Verlag.
KAIKKONEN, Markku, 2012. Figurenotes - a new tool for special music education and music therapy. In: Approaches: Music Therapy & Special Music Education.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
OCKELFORD, Adam, 2008. Music for children and young people with complex needs. Oxford, England: Oxford University Press.
OCKELFORD, Adam, 2013. Music, language and autism: exceptional strategies for exceptional minds. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
SCOTT, Sheila J., 2017. Music education for children with autism spectrum disorder: a resource for teachers. New York: Oxford University Press.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára (ed.), 2007. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4359-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára (ed.), 2007. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita.
WAGNER, Robert, 2016. Max Einfach: Musik Gemeinsam von Anfang an. Con brio.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je nahrán do záložky Soubory - Průběh obhajoby.