Bakalářská práce se zabývá hodnocením motorických dovedností u dětí předškolního věku a porovnáním motorické úrovně mezi chlapci a dívkami pomocí standardizované baterie MABC-2. Teoretická část se zabývá charakteristikou vývoje předškolního období, zejména pak vývojem motorickým. V praktické části specifikujeme metodiku testování našeho souboru podle MABC-2 testu. Ve výsledné části je posouzení úrovně motorických dovedností mezi chlapci a dívkami. Na závěr jsme ověřili hypotézu a potvrdili důležitost a potřebnost testovaní motorických dovedností zvláště u dětí předškolního věku, jako prevenci před odkladem školní docházky, popřípadě poruchami učení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on evaluation of pre-school children's motoric skills and comparation of motoric level between boys and girls with a help of standardized battery MABC-2. The theoretical part contains a characteristic of development in pre-school period, especially of motoric development. In the practical part we specify the testing methods of our cohort according to a MABC-2 test. In the resulting part there is an evaluation of motoric skills levels among boys and girls. At the end we verified a hypothesis and confirmed the importance and necessity of motoric skills testing, especially among pre-school children, as a prevention of school attendance delay and learning disabilities.
Klíčová slova
Předškolní věk, motorický vývoj, pohybové dovednosti, testy motoriky, MABC-2 test
Klíčová slova v angličtině
Pre-school age, motoric development, movements skills, motoric tests, MABC-2 test
Rozsah průvodní práce
64 s. (76 033)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá hodnocením motorických dovedností u dětí předškolního věku a porovnáním motorické úrovně mezi chlapci a dívkami pomocí standardizované baterie MABC-2. Teoretická část se zabývá charakteristikou vývoje předškolního období, zejména pak vývojem motorickým. V praktické části specifikujeme metodiku testování našeho souboru podle MABC-2 testu. Ve výsledné části je posouzení úrovně motorických dovedností mezi chlapci a dívkami. Na závěr jsme ověřili hypotézu a potvrdili důležitost a potřebnost testovaní motorických dovedností zvláště u dětí předškolního věku, jako prevenci před odkladem školní docházky, popřípadě poruchami učení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on evaluation of pre-school children's motoric skills and comparation of motoric level between boys and girls with a help of standardized battery MABC-2. The theoretical part contains a characteristic of development in pre-school period, especially of motoric development. In the practical part we specify the testing methods of our cohort according to a MABC-2 test. In the resulting part there is an evaluation of motoric skills levels among boys and girls. At the end we verified a hypothesis and confirmed the importance and necessity of motoric skills testing, especially among pre-school children, as a prevention of school attendance delay and learning disabilities.
Klíčová slova
Předškolní věk, motorický vývoj, pohybové dovednosti, testy motoriky, MABC-2 test
Klíčová slova v angličtině
Pre-school age, motoric development, movements skills, motoric tests, MABC-2 test
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s teoretickými východisky práce
2. Seznámení s metodickými východisky práce
3. Příprava výzkumného řešení
4. Realizace výzkumného řešení
5. Analýza výsledků práce a porovnávání s obdobnými studiemi na dané téma
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s teoretickými východisky práce
2. Seznámení s metodickými východisky práce
3. Příprava výzkumného řešení
4. Realizace výzkumného řešení
5. Analýza výsledků práce a porovnávání s obdobnými studiemi na dané téma
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana, KUKAČKOVÁ Michaela, LIETAVCOVÁ Martina, NÁDVORNÍKOVÁ Hana a SVOBODOVÁ Eva. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KUČERA, Miroslav, KOLÁŘ, Pavel a DYLEVSKÝ, Ivan. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
PASTUCHA, Dalibor. Tělovýchovné lékařství: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4837-5.
PSOTTA, Rudolf. MABC-2 test motoriky pro děti. Děti - Příručka. 1. české vydání Praha: Hogrefe Test centrum, 2014.
SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
ŠMELOVÁ, Eva, PETROVÁ, Alena a SOURALOVÁ, Eva. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana, KUKAČKOVÁ Michaela, LIETAVCOVÁ Martina, NÁDVORNÍKOVÁ Hana a SVOBODOVÁ Eva. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KUČERA, Miroslav, KOLÁŘ, Pavel a DYLEVSKÝ, Ivan. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
PASTUCHA, Dalibor. Tělovýchovné lékařství: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4837-5.
PSOTTA, Rudolf. MABC-2 test motoriky pro děti. Děti - Příručka. 1. české vydání Praha: Hogrefe Test centrum, 2014.
SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
ŠMELOVÁ, Eva, PETROVÁ, Alena a SOURALOVÁ, Eva. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.