Cílem bakalářské práce je postihnout vývoj výrazového tance v českém prostředí, přičemž zájem bude soustředěn především na období 70. - 90. let 20. století. Jednou z prvních představitelek výra-zového tance u nás byla profesorka Jarmila Kröschlová, u které studovala babička autorky - Eva Soukupová. Autorka se proto kromě obecného vývoje výrazového tance zaměří na přínos Jarmily Kröschlové k tomuto oboru a do tohoto kontextu zasadí též osobní příběh vlastní babičky. Eva Soukupová bude pojednána jako tanečnice, která například v sedmdesátých letech tančila v představení Jan Palach, ale nebude opomenuta ani její učitelská dráha. Jako učitelka výrazového tance totiž působí dodnes a ve svých 85. letech stále vyučuje.
S ohledem na specifický záměr bakalářské práce budou vedle písemných pramenů a dobových periodik hlavním pramenem výpovědi pamětníků, a práce bude proto využívat metodiku orální historie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis will focus on evolution of expressive dance in Bohemia. The bachelor thesis will be focused mainly on the period of the 70s - 90s of the 20th century. The work will focus on important world, but mainly Czech dancers and choreography. One of the first representatives of expressive dance in our country was Jarmila Kröschlová. My grandmother danced at the school of Jarmila Kröschlová. The aim of this work is to map expressive dance in Czechoslovakia, introduce personalities who are important for this type of dance. I will use written sources, periodicals and testimony of witnesses in this work. The bachelor thesis will work with the methodology of oral history.
Klíčová slova
Výrazový tanec, scénický tanec, moderní tanec, Jarmila Kröschlová, Isadora Duncanová
Klíčová slova v angličtině
Expresive dance, scenical dance, modern dance, Jarmila Kröschlová, Isadora Duncan
Rozsah průvodní práce
75 s. (105 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je postihnout vývoj výrazového tance v českém prostředí, přičemž zájem bude soustředěn především na období 70. - 90. let 20. století. Jednou z prvních představitelek výra-zového tance u nás byla profesorka Jarmila Kröschlová, u které studovala babička autorky - Eva Soukupová. Autorka se proto kromě obecného vývoje výrazového tance zaměří na přínos Jarmily Kröschlové k tomuto oboru a do tohoto kontextu zasadí též osobní příběh vlastní babičky. Eva Soukupová bude pojednána jako tanečnice, která například v sedmdesátých letech tančila v představení Jan Palach, ale nebude opomenuta ani její učitelská dráha. Jako učitelka výrazového tance totiž působí dodnes a ve svých 85. letech stále vyučuje.
S ohledem na specifický záměr bakalářské práce budou vedle písemných pramenů a dobových periodik hlavním pramenem výpovědi pamětníků, a práce bude proto využívat metodiku orální historie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis will focus on evolution of expressive dance in Bohemia. The bachelor thesis will be focused mainly on the period of the 70s - 90s of the 20th century. The work will focus on important world, but mainly Czech dancers and choreography. One of the first representatives of expressive dance in our country was Jarmila Kröschlová. My grandmother danced at the school of Jarmila Kröschlová. The aim of this work is to map expressive dance in Czechoslovakia, introduce personalities who are important for this type of dance. I will use written sources, periodicals and testimony of witnesses in this work. The bachelor thesis will work with the methodology of oral history.
Klíčová slova
Výrazový tanec, scénický tanec, moderní tanec, Jarmila Kröschlová, Isadora Duncanová
Klíčová slova v angličtině
Expresive dance, scenical dance, modern dance, Jarmila Kröschlová, Isadora Duncan
Zásady pro vypracování
Anotace:
Cílem bakalářské práce je postihnout vývoj výrazového tance v českém prostředí, přičemž zájem bude sustředěn především na období 70. - 90. let 20. století. Jednou z prvních představitelek výrazového tance u nás byla profesorka Jarmila Kröschlová, u které studovala babička autorky - Eva Soukupová. Autorka se proto kromě obecného vývoje výrazového tance zaměří na přínos Jarmily Kröschlové k tomuto oboru a do tohoto kontextu zasadí též osobní příběh vlastní babičky. Eva Soukupová bude pojednána jako tanečnice, která například v sedmdesátých letech tančila v představení Jan Palach, ale nebude opomenuta ani její učitelská dráha. Jako učitelka výrazového tance totiž působí dodnes a ve svých 85. letech stále vyučuje.
S ohledem na specifický záměr bakalářské práce budou vedle písemných pramenů a dobových periodik hlavním ptamenem výpovědi pamětníků, a práce bude proto využívat metodiku orální histore.
Harmonogram:
1.) Heuristika pramenů a literatury (duben - srpen 2020)
2.) Statistické a analytické zpracování dohledaného materiálu (září - prosinec 2020)
1. Vývoj výrazového tance v Československu - pojem výrazový tanec a jeho vztah k soudobému politickému zřízení; osobnost Isadory Duncanové
2. Osobnost Jarmily Kröschlové - životní osudy, význam pro českou taneční scénu
3. Osobnost Evy Soukupové - životní osudy, vztah k výrazovému tanci, profesní dráha tanečnice, dráha učitelky
Závěr
Zásady pro vypracování
Anotace:
Cílem bakalářské práce je postihnout vývoj výrazového tance v českém prostředí, přičemž zájem bude sustředěn především na období 70. - 90. let 20. století. Jednou z prvních představitelek výrazového tance u nás byla profesorka Jarmila Kröschlová, u které studovala babička autorky - Eva Soukupová. Autorka se proto kromě obecného vývoje výrazového tance zaměří na přínos Jarmily Kröschlové k tomuto oboru a do tohoto kontextu zasadí též osobní příběh vlastní babičky. Eva Soukupová bude pojednána jako tanečnice, která například v sedmdesátých letech tančila v představení Jan Palach, ale nebude opomenuta ani její učitelská dráha. Jako učitelka výrazového tance totiž působí dodnes a ve svých 85. letech stále vyučuje.
S ohledem na specifický záměr bakalářské práce budou vedle písemných pramenů a dobových periodik hlavním ptamenem výpovědi pamětníků, a práce bude proto využívat metodiku orální histore.
Harmonogram:
1.) Heuristika pramenů a literatury (duben - srpen 2020)
2.) Statistické a analytické zpracování dohledaného materiálu (září - prosinec 2020)
PIRCHAN, Emil. Harald Kreutzberg: Sein Leben und Seine Tänze. Vídeň: Elbemühl, 1945.
Periodika
Eva: časopis moderní ženy
Taneční listy
Literatura:
BRODSKÁ Božena, Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945, Praha 2006.
Dance on its own terms. Histories and methodologies, Melanie Bales - Karen Eliot eds., New York 2013.
NÁVRATOVÁ Jana, Tanec v České republice. Definice, historie, financování, legislativa, sociální problematika, školství, reflexe oboru, Praha 2010.
Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu, Helena Kazárová (ed.), Praha 2015.
VANĚK Miroslav, Orální historie ve výzkumu soudobých dějin, Praha 2004.
VANĚK Miroslav, Orální historie. Metodické a "technické" postupy, Olomouc 2003.
VANĚK Miroslav, Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie, Praha 2015.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci, k čemuž využila elektronickou prezentaci. Nejprve představila vlastní tematické zaměření v podobě geneze fenoménu výrazového tance. Následně uvedla svoji osobní motivaci ke zpracování tématu, což propojila i s charakteristikou hlavních badatelských cílů. Následně představila spektrum pramenů, uvedla jejich typologii. Výsledky práce uvedla odkazem na samotnou strukturu práce a metodologický rámec, kde zdůraznila především využití výpovědi pamětníka. Následně zhodnotila význam své práce především s ohledem na posouzení významu výrazového tance pro moderní taneční umění.
Vedoucí práce dr. Musilová charakterizovala motivaci zpracování. Nedostatky využití spatřuje v ne zcela využitém spektru pramenů, nedostatečný je i rozsah využité literatury a nedůsledný je i pokus o využití oral history. Přínos naopak vidí v rekapitulaci výrazového tance a zpřístupnění doposud neznámých informací. Určité úskalí zde představuje osobní motivace autorky, která nese subjektivní přístup k v práci prezentovaným skutečnostem. Navrhuje hodnotit stupněm dobře.
Předseda zkušební komise doc. Drška následně přečetl posudek nepřítomného oponenta dr. Zubíka.
Studentka následně reagovala na podněty uvedené zejména v posudku dr. Zubíka. Pokusila se vysvětlit postup v rámci metody orální historii, informovala o nahrávce rozhovoru a následujícím přepisu. Upřesnila též přístup k odborným časopisům, které byly využity.