Tématem diplomové práce je zobrazení rodových rolí ve vybraných učebnicích němčiny jako cizího jazyka na základních školách. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnovaná učebnicím, jejich druhům, výběru učebnic a v neposlední řadě, funkcím učebnic. V druhé části teoretické části jsou vysvětleny na základě odborné literatury pojmy- gender, socializace, identita, rodové role a zastoupení rodových rolí v učebnicích.
V praktické části je popsána metoda obsahové analýzy učebnic. Pro tuto analýzu byly vybrané tři učebnice němčiny jako druhého cizího jazyka, které se používají na základních školách. Zobrazení rodových rolí v učebnicích je shrnuto dle veřejné a privátní sféry. Výsledky zobrazení jsou prezentovány v tabulkách. V závěru práce se nachází vyhodnocení zobrazení, kde bylo stanoveno, že v analyzovaných učebních se nachází tradiční rodové role.
Anotace v angličtině
The topic of my diploma thesis is a Gender role in selected textbooks of German as a foreign language at primary schools. The thesis consists of two parts, theoretical part and practical part. The theoretical part of the thesis focuses on textbooks, textbook kinds, selection and last but not least about the functions of textbooks. Furthermore, the theoretical part explains terms like gender, socialization, identity, gender role and depiction of gender role in textbooks based on specific biographies.
Practical part describes methodology of content analysis of textbooks. For this analysis were chosen three textbooks of German Language as a second Foreign Language, which were used at primary schools. The depiction of gender roles in textbooks is summarized according to the public and private sphere. The results are presented in tables. At the end of the thesis is evaluation of depiction, where was defined, that there are a traditional gender roles in these textbooks.
Klíčová slova
učebnice, funkce učebnic, obsahová analýza, rodové role, identita
Klíčová slova v angličtině
textbook, functions of textbooks, content analysis, gender role, identity
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
NE
Anotace
Tématem diplomové práce je zobrazení rodových rolí ve vybraných učebnicích němčiny jako cizího jazyka na základních školách. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnovaná učebnicím, jejich druhům, výběru učebnic a v neposlední řadě, funkcím učebnic. V druhé části teoretické části jsou vysvětleny na základě odborné literatury pojmy- gender, socializace, identita, rodové role a zastoupení rodových rolí v učebnicích.
V praktické části je popsána metoda obsahové analýzy učebnic. Pro tuto analýzu byly vybrané tři učebnice němčiny jako druhého cizího jazyka, které se používají na základních školách. Zobrazení rodových rolí v učebnicích je shrnuto dle veřejné a privátní sféry. Výsledky zobrazení jsou prezentovány v tabulkách. V závěru práce se nachází vyhodnocení zobrazení, kde bylo stanoveno, že v analyzovaných učebních se nachází tradiční rodové role.
Anotace v angličtině
The topic of my diploma thesis is a Gender role in selected textbooks of German as a foreign language at primary schools. The thesis consists of two parts, theoretical part and practical part. The theoretical part of the thesis focuses on textbooks, textbook kinds, selection and last but not least about the functions of textbooks. Furthermore, the theoretical part explains terms like gender, socialization, identity, gender role and depiction of gender role in textbooks based on specific biographies.
Practical part describes methodology of content analysis of textbooks. For this analysis were chosen three textbooks of German Language as a second Foreign Language, which were used at primary schools. The depiction of gender roles in textbooks is summarized according to the public and private sphere. The results are presented in tables. At the end of the thesis is evaluation of depiction, where was defined, that there are a traditional gender roles in these textbooks.
Klíčová slova
učebnice, funkce učebnic, obsahová analýza, rodové role, identita
Klíčová slova v angličtině
textbook, functions of textbooks, content analysis, gender role, identity
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je analyzovat zobrazení genderových stereotypů v učebnicích němčiny, používaných na základních školách v Litoměřicích, kde je německý jazyk vyučován jako cizí jazyk.
V úvodu práce bude vysvětlena motivace výběru tématu. V teoretické části budou nejdříve vymezeny základní pojmy jako je gender, generová socializace, genderové stereotypy, teorie získávání generové identity. Dále bude pojednána problematika učebnic, jejich funkce a výběr. V praktické části bude proveden průzkum používání učebnic k výuce němčiny jako cizího jazyka na 2. stupni základních škol v Litoměřicích. Na základě tohoto průzkumu budou vybrány 2 nejpoužívanější učebnice, které budou podrobeny analýze zaměřené na zobrazení typických ženských a mužských stereotypů. Výsledkem práce bude porovnání zobrazení genderových stereotypů v daných učebnicích na základě této analýzy.
Práce bude psána v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je analyzovat zobrazení genderových stereotypů v učebnicích němčiny, používaných na základních školách v Litoměřicích, kde je německý jazyk vyučován jako cizí jazyk.
V úvodu práce bude vysvětlena motivace výběru tématu. V teoretické části budou nejdříve vymezeny základní pojmy jako je gender, generová socializace, genderové stereotypy, teorie získávání generové identity. Dále bude pojednána problematika učebnic, jejich funkce a výběr. V praktické části bude proveden průzkum používání učebnic k výuce němčiny jako cizího jazyka na 2. stupni základních škol v Litoměřicích. Na základě tohoto průzkumu budou vybrány 2 nejpoužívanější učebnice, které budou podrobeny analýze zaměřené na zobrazení typických ženských a mužských stereotypů. Výsledkem práce bude porovnání zobrazení genderových stereotypů v daných učebnicích na základě této analýzy.
Práce bude psána v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BAUSCH, Karl-Richard/ CHRIST, Herbert/ KRUMM, Hans-Jürgen (2010): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag.
BRAUN, Christina von / Stephan, Inge (2000): Gender Studien. Stuttgart: J. B. Metzler.
BRYCHOVÁ, Alice (2007): Lehrwerkanalyse und Vergleich mit Deskriptoren des Europäischen Fremdsprachenportfolios. In: PALLOVÁ, M. (ed.): Der moderne Unterricht des Deutschen als Fremdsprache. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, S. 46-50.
FAULSTICH-WIELAND, Hannelore (2003): Einführung in Genderstudien. Opladen:
Leske & Budrich
FAULSTICH-WIELAND, Hannelore / WEBER, Martina / WILLEMS, Katharina (2004):
Doing Gender im heutigen Schulalltag. Weinheim: Juventa.
JANOŠOVÁ, Pavlína (2011): Gender v práci se školními dětmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
KALNICKÁ, Zdeňka (2009): Úvod do gender studies. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd.
KAST, Bernd/ NEUNER, Gerhard (Hrsg.) (1994): Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken fur den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin/ München: Langenscheidt.
KROLL, Renate (2002): Gender Studies Geschlechterforschung. Stuttgart: J. B. Metzler.
MAŇÁK, Josef/ KLAPKO, Dušan (2006): Učebnice pod lupou. Brno: Paido.
PRŮCHA, Jan (1989): Teorie, tvorba a hodnocení učebnic, Praha: ÚÚVPP.
PRŮCHA, Jan (1998): Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
SIKOROVÁ, Zuzana (2007): Hodnocení a výběr učebnic v praxi, Ostrava: Ostravská univerzita.
SMETÁČKOVÁ, Irena (2006): Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele.Praha: Otevřená společnost.
Seznam doporučené literatury
BAUSCH, Karl-Richard/ CHRIST, Herbert/ KRUMM, Hans-Jürgen (2010): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag.
BRAUN, Christina von / Stephan, Inge (2000): Gender Studien. Stuttgart: J. B. Metzler.
BRYCHOVÁ, Alice (2007): Lehrwerkanalyse und Vergleich mit Deskriptoren des Europäischen Fremdsprachenportfolios. In: PALLOVÁ, M. (ed.): Der moderne Unterricht des Deutschen als Fremdsprache. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, S. 46-50.
FAULSTICH-WIELAND, Hannelore (2003): Einführung in Genderstudien. Opladen:
Leske & Budrich
FAULSTICH-WIELAND, Hannelore / WEBER, Martina / WILLEMS, Katharina (2004):
Doing Gender im heutigen Schulalltag. Weinheim: Juventa.
JANOŠOVÁ, Pavlína (2011): Gender v práci se školními dětmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
KALNICKÁ, Zdeňka (2009): Úvod do gender studies. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd.
KAST, Bernd/ NEUNER, Gerhard (Hrsg.) (1994): Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken fur den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin/ München: Langenscheidt.
KROLL, Renate (2002): Gender Studies Geschlechterforschung. Stuttgart: J. B. Metzler.
MAŇÁK, Josef/ KLAPKO, Dušan (2006): Učebnice pod lupou. Brno: Paido.
PRŮCHA, Jan (1989): Teorie, tvorba a hodnocení učebnic, Praha: ÚÚVPP.
PRŮCHA, Jan (1998): Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
SIKOROVÁ, Zuzana (2007): Hodnocení a výběr učebnic v praxi, Ostrava: Ostravská univerzita.
SMETÁČKOVÁ, Irena (2006): Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele.Praha: Otevřená společnost.