Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj tvořivosti u dětí předškolního věku prostřednictvím vesmíru a světelného znečištění s využitím artefiletických aktivit. Popisuje vývoj dítěte v předškolním období, vymezení hry, fantazie a tvořivosti, dále charakteristikou artefiletiky, zabývá se metodami a jejím cílem. V praktické části je zaměřena především na tvůrčí aktivity, které podporují u dětí rozvoj tvořivosti a to za pomoci pěti námětových bloků věnující se tématu vesmíru a světelného znečištění.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the creativity development of preschool age children through the exploration of space and light pollution while using artefiletic activities. We focused on the development of the child in the pre-school age period, by defining game activities, imagination and creativity. Artefiletic characteristics, methods and goals were used. In the practical part we aimed mainly at the creative activities that support the development of creativity in children with the help of five theme blocks. The theme blocks concern the space topic and light pollution issues.
Klíčová slova
Fantazie, hra, kreativita, předškolní věk, artefiletika, projekt
Klíčová slova v angličtině
Imagination, game, creativity, children of preschool age, artefiletics, project
Rozsah průvodní práce
68 s. (71 816 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj tvořivosti u dětí předškolního věku prostřednictvím vesmíru a světelného znečištění s využitím artefiletických aktivit. Popisuje vývoj dítěte v předškolním období, vymezení hry, fantazie a tvořivosti, dále charakteristikou artefiletiky, zabývá se metodami a jejím cílem. V praktické části je zaměřena především na tvůrčí aktivity, které podporují u dětí rozvoj tvořivosti a to za pomoci pěti námětových bloků věnující se tématu vesmíru a světelného znečištění.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the creativity development of preschool age children through the exploration of space and light pollution while using artefiletic activities. We focused on the development of the child in the pre-school age period, by defining game activities, imagination and creativity. Artefiletic characteristics, methods and goals were used. In the practical part we aimed mainly at the creative activities that support the development of creativity in children with the help of five theme blocks. The theme blocks concern the space topic and light pollution issues.
Klíčová slova
Fantazie, hra, kreativita, předškolní věk, artefiletika, projekt
Klíčová slova v angličtině
Imagination, game, creativity, children of preschool age, artefiletics, project
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s aktuální směrnicí 6/2019 a její dodržování.
2. Prostudování vybrané odborné literatury a jiných zdrojů vztahující se k tématu bakalářské práce a utřídění informací.
3. Teoretická část bakalářské práce. Tato část bude obsahovat: charakteristiku artefiletiky, historii artefiletiky, vymezení tvořivosti, vývoj dítěte v předškolním období.
3. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
4. Vytyčení cílů a navržení koncepce autorského cyklu bakalářské práce. Tato část bude směřovat k vytvoření metodických námětů a realizace vlastního výtvarného cyklu.
5. V závěrečné části uvést naplnění cílů, reflexe a zhodnocení. Ověření teoretických východisek v praxi. Pořizování fotodokumentace.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s aktuální směrnicí 6/2019 a její dodržování.
2. Prostudování vybrané odborné literatury a jiných zdrojů vztahující se k tématu bakalářské práce a utřídění informací.
3. Teoretická část bakalářské práce. Tato část bude obsahovat: charakteristiku artefiletiky, historii artefiletiky, vymezení tvořivosti, vývoj dítěte v předškolním období.
3. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
4. Vytyčení cílů a navržení koncepce autorského cyklu bakalářské práce. Tato část bude směřovat k vytvoření metodických námětů a realizace vlastního výtvarného cyklu.
5. V závěrečné části uvést naplnění cílů, reflexe a zhodnocení. Ověření teoretických východisek v praxi. Pořizování fotodokumentace.
Seznam doporučené literatury
CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha: Portál, 1996.
DYTRTOVÁ, K., RAUDENSKÝ, M. a kol. Ko-text. Praha: PF Univerzita Karlova, 2015; Ústní nad Labem: UJEP FUD, 2015.
EINOVÁ, D. Naše dítě: rozvoj tvořivosti. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002.
FICHNOVÁ, K. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007.
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Grada Publishing, a.s., 2016.
ŘÍČAN, P. Sdětmi chytře a moudře. Praha: Portál, 2013.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a KOL. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova ? Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J. Exprese jako způsob poznávání. Kultura, umění a výchova, 2017, roč. 5, č. 3.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., & ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povívej! :artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., & HAZULKOVÁ, H. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Úvaly: Albra, 2010.
ŠIKULOVÁ R., ČEPIČKOVÁ I., WEDLICHOVÁ I. A kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. A II. UJEP 2005.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha: Portál, 1996.
DYTRTOVÁ, K., RAUDENSKÝ, M. a kol. Ko-text. Praha: PF Univerzita Karlova, 2015; Ústní nad Labem: UJEP FUD, 2015.
EINOVÁ, D. Naše dítě: rozvoj tvořivosti. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002.
FICHNOVÁ, K. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007.
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Grada Publishing, a.s., 2016.
ŘÍČAN, P. Sdětmi chytře a moudře. Praha: Portál, 2013.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a KOL. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova ? Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J. Exprese jako způsob poznávání. Kultura, umění a výchova, 2017, roč. 5, č. 3.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., & ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povívej! :artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., & HAZULKOVÁ, H. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Úvaly: Albra, 2010.
ŠIKULOVÁ R., ČEPIČKOVÁ I., WEDLICHOVÁ I. A kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. A II. UJEP 2005.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.