Cílem bakalářské práce bylo navržení změn procesu přijímání, schvalování a zpracovávání zakázek ve vybrané výrobní společnosti. Účelem optimalizace bylo rovnoměrnější rozvržení zakázek během kalendářního roku a následné zkrácení dodací doby, protože velká zpoždění nejsou zákazníci již ochotni akceptovat.
K naplnění cíle byla analyzována primární data (zakázkový plán, smlouvy, předávací protokoly a rozhovor se zástupcem firmy). Díky porovnání smluv a předávacích protokolů bylo zjištěno, že společnost plní své zakázky pouze z 26 % včas. Z toho důvodu musela zaplatit během sledovaných let smluvní pokuty ve výši přibližně 11 525 975 Kč.
K nalezení hlavních příčin, byl dle doporučení z předchozích odborných studií, využit Ishikawův diagram. Z jeho výsledků byl největší problém celého procesu spatřen v lidském faktoru. Společnost má již delší dobu poddimenzovaný stav kvalifikovaných zaměstnanců a nízkou úroveň kontroly jejich práce.
Navržené varianty, které by dosavadní způsob přijímání a zpracovávání zakázek změnily, byly založeny na zjištěných informacích a předchozích odborných studiích. Ty byly následně srovnány pomocí multikriteriálního hodnocení, s cílem vybrat tu nejvhodnější variantu pro vybraný podnik. Nejvýznamnějším měřítkem pro výběr však byly zájmy společnosti (přínos, cena, složitost, potřeba zaměstnanců), které byly konzultovány se zástupcem firmy. Z výsledků vyplynulo, že nejvhodnější je využití kombinací dvou metod. Ganttova diagramu, který usnadní kontrolu plnění jednotlivých částí projektů a Outsourcingu montáží. Outsourcing společnosti částečně vyřeší potřebu nových a kvalifikovaných zaměstnanců, jelikož budou stále k dispozici. Na závěr bylo vytvořeno doporučení možného dalšího postupu.
Anotace v angličtině
Purpose of my bachelor thesis is to suggest changes in selected industrial company. As a process of receiving, approving and processing during the ordering. Aim of optimalization is improved capacity utilisation during calendar year and also reduction of manufacturing time because delays are not accepted by customers. To proof my results I analysed primary data as a production schedule, hand-over protocols and interview with head od the company. Based on comparison of contracts with hand-over protocols it was clear, that only 26 % of orders were delivered in time. Regarding the delays, the company was charged 11 525 975 CZK in fees. To identify primary reason for all delays, I used Ishikawa's diagram. On the base of research I found out that the human factor is most common error in all delays of the company. The fact that company is having lack of qualified employees and also poor supervision over their work cost the main problem. Suggested solutions, that would change the current proces, were based on previous studies from the industrial field. Their were ranked with multicriterial measures with goal to choose the best one for the company. Most important criteria were chosen based on company's preference (price, difficulty, labor requierements). Such preference was discussed with company deputee. It was clear from the results that combinations of two methods would suit the company the best.
Gantt's diagram, that would make scheduling and supervision easier, combined with outsourcing of essembly operation. Outsourcing reduces labour that is needed since they don't have to leave workplace to finished the assembly at costumers side.
The the end of my thesis is a recommendation of possible steps to implement those solutions.
Klíčová slova
optimalizace, zakázka, přijímání, zakázkový plán
Klíčová slova v angličtině
optimization, order, acceptance, order plan
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo navržení změn procesu přijímání, schvalování a zpracovávání zakázek ve vybrané výrobní společnosti. Účelem optimalizace bylo rovnoměrnější rozvržení zakázek během kalendářního roku a následné zkrácení dodací doby, protože velká zpoždění nejsou zákazníci již ochotni akceptovat.
K naplnění cíle byla analyzována primární data (zakázkový plán, smlouvy, předávací protokoly a rozhovor se zástupcem firmy). Díky porovnání smluv a předávacích protokolů bylo zjištěno, že společnost plní své zakázky pouze z 26 % včas. Z toho důvodu musela zaplatit během sledovaných let smluvní pokuty ve výši přibližně 11 525 975 Kč.
K nalezení hlavních příčin, byl dle doporučení z předchozích odborných studií, využit Ishikawův diagram. Z jeho výsledků byl největší problém celého procesu spatřen v lidském faktoru. Společnost má již delší dobu poddimenzovaný stav kvalifikovaných zaměstnanců a nízkou úroveň kontroly jejich práce.
Navržené varianty, které by dosavadní způsob přijímání a zpracovávání zakázek změnily, byly založeny na zjištěných informacích a předchozích odborných studiích. Ty byly následně srovnány pomocí multikriteriálního hodnocení, s cílem vybrat tu nejvhodnější variantu pro vybraný podnik. Nejvýznamnějším měřítkem pro výběr však byly zájmy společnosti (přínos, cena, složitost, potřeba zaměstnanců), které byly konzultovány se zástupcem firmy. Z výsledků vyplynulo, že nejvhodnější je využití kombinací dvou metod. Ganttova diagramu, který usnadní kontrolu plnění jednotlivých částí projektů a Outsourcingu montáží. Outsourcing společnosti částečně vyřeší potřebu nových a kvalifikovaných zaměstnanců, jelikož budou stále k dispozici. Na závěr bylo vytvořeno doporučení možného dalšího postupu.
Anotace v angličtině
Purpose of my bachelor thesis is to suggest changes in selected industrial company. As a process of receiving, approving and processing during the ordering. Aim of optimalization is improved capacity utilisation during calendar year and also reduction of manufacturing time because delays are not accepted by customers. To proof my results I analysed primary data as a production schedule, hand-over protocols and interview with head od the company. Based on comparison of contracts with hand-over protocols it was clear, that only 26 % of orders were delivered in time. Regarding the delays, the company was charged 11 525 975 CZK in fees. To identify primary reason for all delays, I used Ishikawa's diagram. On the base of research I found out that the human factor is most common error in all delays of the company. The fact that company is having lack of qualified employees and also poor supervision over their work cost the main problem. Suggested solutions, that would change the current proces, were based on previous studies from the industrial field. Their were ranked with multicriterial measures with goal to choose the best one for the company. Most important criteria were chosen based on company's preference (price, difficulty, labor requierements). Such preference was discussed with company deputee. It was clear from the results that combinations of two methods would suit the company the best.
Gantt's diagram, that would make scheduling and supervision easier, combined with outsourcing of essembly operation. Outsourcing reduces labour that is needed since they don't have to leave workplace to finished the assembly at costumers side.
The the end of my thesis is a recommendation of possible steps to implement those solutions.
Klíčová slova
optimalizace, zakázka, přijímání, zakázkový plán
Klíčová slova v angličtině
optimization, order, acceptance, order plan
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout změnu procesu přijímání a zpracovávání zakázek ve vybrané výrobní společnosti. Účelem optimalizace je rovnoměrnější rozvržení zakázek během kalendářního roku a také zkrácení dodací doby, protože velké zpoždění nejsou zákazníci již ochotni tolerovat. Budou analyzována primární data, především půjde o zmapování současného způsobu přijímání, schvalování a zpracovávání zakázek (např. prozkoumání stávajícího zakázkového plánu, rozhovoru se zástupcem firmy) a také porovnáním smluv a předávacích protokolů za období 2013-2018 s cílem zjistit, jak často a jak velké je zpoždění dodávek. Navržené varianty, které by dosavadní způsob přijímání a zpracovávání zakázek zlepšily či úplně změnily, budou založeny na zjištěných informacích a předchozích odborných studiích. Závěry z těchto studií budou srovnány pomocí syntézy multikriteriálního hodnocení s cílem vybrat tu nejvhodnější varinatu pro vybraný podnik. Změny v procesu budou předloženy společnosti.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout změnu procesu přijímání a zpracovávání zakázek ve vybrané výrobní společnosti. Účelem optimalizace je rovnoměrnější rozvržení zakázek během kalendářního roku a také zkrácení dodací doby, protože velké zpoždění nejsou zákazníci již ochotni tolerovat. Budou analyzována primární data, především půjde o zmapování současného způsobu přijímání, schvalování a zpracovávání zakázek (např. prozkoumání stávajícího zakázkového plánu, rozhovoru se zástupcem firmy) a také porovnáním smluv a předávacích protokolů za období 2013-2018 s cílem zjistit, jak často a jak velké je zpoždění dodávek. Navržené varianty, které by dosavadní způsob přijímání a zpracovávání zakázek zlepšily či úplně změnily, budou založeny na zjištěných informacích a předchozích odborných studiích. Závěry z těchto studií budou srovnány pomocí syntézy multikriteriálního hodnocení s cílem vybrat tu nejvhodnější varinatu pro vybraný podnik. Změny v procesu budou předloženy společnosti.
Seznam doporučené literatury
Altendorfer, K., & Minner, S. (2015). Influence of order acceptance policies on optimal capacity investment with stochastic customer required lead times. European Journal of Operational Research, 243(2), 555-565.
Cesaret, B., Oguz, C., & Salman, F. S. (2012). A tabu search algorithm for order acceptance and scheduling. Computers & Operations Research, 39(6), 1197-1205.
Jiang, D., Tan, J., & Li, B. (2017). Order acceptance and scheduling with batch delivery. Computers & Industrial Engineering, 107, 100-104.
Mansouri, S. A., Gallear, D., & Askariazad, M. H. (2012). Decision support for build-to-order supply chain management through multiobjective optimization. International Journal of Production Economics, 135(1), 24-36.
Silva, Y. L. T., Subramanian, A., & Pessoa, A. A. (2018). Exact and heuristic algorithms for order acceptance and scheduling with sequence-dependent setup times. Computers & Operations Research, 90, 142-160.
Slotnick, S. A. (2011). Order acceptance and scheduling: A taxonomy and review. European Journal of Operational Research, 212(1), 1-11.
Seznam doporučené literatury
Altendorfer, K., & Minner, S. (2015). Influence of order acceptance policies on optimal capacity investment with stochastic customer required lead times. European Journal of Operational Research, 243(2), 555-565.
Cesaret, B., Oguz, C., & Salman, F. S. (2012). A tabu search algorithm for order acceptance and scheduling. Computers & Operations Research, 39(6), 1197-1205.
Jiang, D., Tan, J., & Li, B. (2017). Order acceptance and scheduling with batch delivery. Computers & Industrial Engineering, 107, 100-104.
Mansouri, S. A., Gallear, D., & Askariazad, M. H. (2012). Decision support for build-to-order supply chain management through multiobjective optimization. International Journal of Production Economics, 135(1), 24-36.
Silva, Y. L. T., Subramanian, A., & Pessoa, A. A. (2018). Exact and heuristic algorithms for order acceptance and scheduling with sequence-dependent setup times. Computers & Operations Research, 90, 142-160.
Slotnick, S. A. (2011). Order acceptance and scheduling: A taxonomy and review. European Journal of Operational Research, 212(1), 1-11.