Bakalářská práce se zabývá problematikou předcházení problémům v chování žáků. Jejím cílem je teoreticko-empiricky zmapovat a popsat oblasti školního života související s problémy v chování žáků a na vybraném vzorku respondentů zjistit, které školní oblasti mají rizikový nebo podpůrný charakter. Práce řeší výzkumný problém: Které oblasti školního života vnímají žáci negativně, tj. které mohou být rizikové z hlediska vývoje jejich chování?
V úvodní části je provedena literární rešerše a rozbor existujících teoretických poznatků zabývající se školním prostředím v kontextu prevence problémů v chování žáků. Empirická část je založena na kvantitativním šetření, které analyzuje a posuzuje oblasti školního života prostřednictvím standardizovaného dotazníku Předcházení problémům v chování žáků. Potřebná data jsou získána od žáků 8. a 9. tříd vybrané ZŠ Středočeského kraje. Získaná data jsou zpracována pomocí standardních statistických metod a graficky zobrazena. Výsledky jsou komentovány a dílčí výsledky komparovány s obdobným výzkumem.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the problematics of avoiding problems in pupil's behavior. Its goal is to theoretically-empirically map and describe the parts of school life related to problems in pupil's behavior and find out on a chosen sample of respondents, which parts of school life have unsafe or supportive character. This thesis solves this research problem: Which parts of school life pupils perceive negatively, i.e., which can be unsafe in the aspect of development of their behavior?
In the introductory part of this thesis is literary research and analysis of existing theoretical knowledge dealing with school environment in context of preventing problems in pupil's behavior. The empirical part is based on quantitative research, which analyses and judges parts of school life through standardized survey Preventing problems in pupil's behavior. The needed data are gained from pupils in eighth and ninth grade in chosen elementary schools in Central Bohemian Region. The gained data are processed thanks to standard methods of descriptive and inductive statistics and are graphically displayed. The gained results are compared with accessible results of similar research and are commented.
Klíčová slova
Žák, starší školní věk, problémy v chování, školní život, učitel
Klíčová slova v angličtině
Pupil, olderschoolage, problems in behaviour, schoollife, teacher
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou předcházení problémům v chování žáků. Jejím cílem je teoreticko-empiricky zmapovat a popsat oblasti školního života související s problémy v chování žáků a na vybraném vzorku respondentů zjistit, které školní oblasti mají rizikový nebo podpůrný charakter. Práce řeší výzkumný problém: Které oblasti školního života vnímají žáci negativně, tj. které mohou být rizikové z hlediska vývoje jejich chování?
V úvodní části je provedena literární rešerše a rozbor existujících teoretických poznatků zabývající se školním prostředím v kontextu prevence problémů v chování žáků. Empirická část je založena na kvantitativním šetření, které analyzuje a posuzuje oblasti školního života prostřednictvím standardizovaného dotazníku Předcházení problémům v chování žáků. Potřebná data jsou získána od žáků 8. a 9. tříd vybrané ZŠ Středočeského kraje. Získaná data jsou zpracována pomocí standardních statistických metod a graficky zobrazena. Výsledky jsou komentovány a dílčí výsledky komparovány s obdobným výzkumem.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the problematics of avoiding problems in pupil's behavior. Its goal is to theoretically-empirically map and describe the parts of school life related to problems in pupil's behavior and find out on a chosen sample of respondents, which parts of school life have unsafe or supportive character. This thesis solves this research problem: Which parts of school life pupils perceive negatively, i.e., which can be unsafe in the aspect of development of their behavior?
In the introductory part of this thesis is literary research and analysis of existing theoretical knowledge dealing with school environment in context of preventing problems in pupil's behavior. The empirical part is based on quantitative research, which analyses and judges parts of school life through standardized survey Preventing problems in pupil's behavior. The needed data are gained from pupils in eighth and ninth grade in chosen elementary schools in Central Bohemian Region. The gained data are processed thanks to standard methods of descriptive and inductive statistics and are graphically displayed. The gained results are compared with accessible results of similar research and are commented.
Klíčová slova
Žák, starší školní věk, problémy v chování, školní život, učitel
Klíčová slova v angličtině
Pupil, olderschoolage, problems in behaviour, schoollife, teacher
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou předcházení problémům v chování žáků. Jejím cílem bude teoreticko-empiricky zmapovat a popsat oblasti školního života související s problémy v chování žáků a na vybraném vzorku respondentů zjistit, které školní oblasti mají rizikový nebo podpůrný charakter. Práce bude řešit výzkumný problém: Které oblasti školního života vnímají žáci negativně, tj. které mohou být rizikové z hlediska vývoje jejich chování? V úvodní části práce bude provedena literární rešerše a rozbor existujících teoretických poznatků zabývající se školním prostředím v kontextu prevence problémů v chování žáků. Empirická část bude založena na kvantitativním šetření, které bude analyzovat a posuzovat oblasti školního života prostřednictvím standardizovaného dotazníku Předcházení problémům v chování žáků. Potřebná data budou získána od žáků 8. a 9. tříd vybraných ZŠ Středočeského kraje. Získaná data budou zpracována pomocí standardních statistických metod a graficky zobrazena. Výsledky budou komparovány s obdobnými výzkumy a budou komentovány.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou předcházení problémům v chování žáků. Jejím cílem bude teoreticko-empiricky zmapovat a popsat oblasti školního života související s problémy v chování žáků a na vybraném vzorku respondentů zjistit, které školní oblasti mají rizikový nebo podpůrný charakter. Práce bude řešit výzkumný problém: Které oblasti školního života vnímají žáci negativně, tj. které mohou být rizikové z hlediska vývoje jejich chování? V úvodní části práce bude provedena literární rešerše a rozbor existujících teoretických poznatků zabývající se školním prostředím v kontextu prevence problémů v chování žáků. Empirická část bude založena na kvantitativním šetření, které bude analyzovat a posuzovat oblasti školního života prostřednictvím standardizovaného dotazníku Předcházení problémům v chování žáků. Potřebná data budou získána od žáků 8. a 9. tříd vybraných ZŠ Středočeského kraje. Získaná data budou zpracována pomocí standardních statistických metod a graficky zobrazena. Výsledky budou komparovány s obdobnými výzkumy a budou komentovány.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-907-0.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 2. Vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. Praha, Karolinum 2001, 210 stran, ISBN 80- 246-0015-3.
VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
VOJTOVÁ, Věra, FUČÍK, Petr. Předcházení problémům v chování žáků. 1. vyd. Praha, 2012, ISBN 978-80-87063-66-8.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-907-0.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 2. Vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.