Tato diplomová práce pojednává o problematice spolupráce asistenta pedagoga, který
má na starosti žáka s diagnostikou ADHD. V teoretické části je stručně popsáno od
diagnostiky přes projevy až k samotným problémům, s nimiž se žák i jeho okolí musí
každý den vypořádávat. Také je zde vymezena pozice asistenta pedagoga a hlavně
zásady spolupráce a přístupu k žákovi s ADHD a ostatním. Empirická část práce je
zaměřena na takové přístupy žákovi, který má problémy ve třídním kolektivu a které
jsou již ověřené asistenty pedagoga z praxe. Byly zjišťovány pomocí rozhovorů a
dotazníků a z takto získaných výsledků se nakonec vybraly ty nejčastěji využívané,
které jsou doporučeny další asistentům do budoucí praxe, kteří se setkají při své profesi s žákem s ADHD.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of cooperation of a teaching assistant who is responsible for a pupil diagnosed with ADHD. In the theoretical section it is briefly described from diagnostics through behaviour symptoms to the very problems the pupil and his surroundings must deal with every day. It also defines the position of a teaching assistant and important principles of cooperation and approach to pupils with ADHD and to others. The empirical part of this diploma thesis is focused on approaches to pupil, who has problems in a class collective and which are already verified by tea ching assistants from the practice. Approaches were surveyed through interviews and questionnaires and the results obtained were used to select the most often used ones, which are recommended to other assistants for future practice when they will deal with a pupil diagnosed with ADHD in their profession.
Klíčová slova
ADHD, asistent pedagoga, přístup k žákovi s ADHD, problémy v kolektivu třídy,
základní škola
Klíčová slova v angličtině
ADHD, teaching assistant, approaches to pupil with ADHD, problems in a class
collective, primary school
Rozsah průvodní práce
79 s. (120 147 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o problematice spolupráce asistenta pedagoga, který
má na starosti žáka s diagnostikou ADHD. V teoretické části je stručně popsáno od
diagnostiky přes projevy až k samotným problémům, s nimiž se žák i jeho okolí musí
každý den vypořádávat. Také je zde vymezena pozice asistenta pedagoga a hlavně
zásady spolupráce a přístupu k žákovi s ADHD a ostatním. Empirická část práce je
zaměřena na takové přístupy žákovi, který má problémy ve třídním kolektivu a které
jsou již ověřené asistenty pedagoga z praxe. Byly zjišťovány pomocí rozhovorů a
dotazníků a z takto získaných výsledků se nakonec vybraly ty nejčastěji využívané,
které jsou doporučeny další asistentům do budoucí praxe, kteří se setkají při své profesi s žákem s ADHD.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of cooperation of a teaching assistant who is responsible for a pupil diagnosed with ADHD. In the theoretical section it is briefly described from diagnostics through behaviour symptoms to the very problems the pupil and his surroundings must deal with every day. It also defines the position of a teaching assistant and important principles of cooperation and approach to pupils with ADHD and to others. The empirical part of this diploma thesis is focused on approaches to pupil, who has problems in a class collective and which are already verified by tea ching assistants from the practice. Approaches were surveyed through interviews and questionnaires and the results obtained were used to select the most often used ones, which are recommended to other assistants for future practice when they will deal with a pupil diagnosed with ADHD in their profession.
Klíčová slova
ADHD, asistent pedagoga, přístup k žákovi s ADHD, problémy v kolektivu třídy,
základní škola
Klíčová slova v angličtině
ADHD, teaching assistant, approaches to pupil with ADHD, problems in a class
collective, primary school
Zásady pro vypracování
1. Podrobně se seznámit se směrnicí děkana PF UJEP č. 5c/2019 a dbát na její důsledné dodržování.
2. Nastudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část DP na základě odborné literatury, která bude zaměřena především na vymezení syndromu ADHD a pracovní pozici asistenta pedagoga při práci s žákem s ADHD.
4. Připravit postup výzkumu pro empirickou část DP, jenž bude probíhat ve dvou fázích kvalitativní i kvantitativní formou. Výzkum se bude týkat přístupů asistenta pedagoga k žákovi s ADHD, který má problémy ve třídním kolektivu.
5. Sestavit otázky pro plánované rozhovory a rozeslat je na vybrané ZŠ v Libereckém kraji. Cílem je získat přibližně 15 respondentů. Výsledky následně statisticky zpracovat a vyhodnotit.
6. Podle získaných výsledků následně sestavit dotazník a rozeslat na další ZŠ v Libereckém kraji. Cílem je získat přibližně 50 respondentů. Výsledky následně statisticky zpracovat a vyhodnotit.
7. Zpracovat diskuzi ke zvolenému tématu.
8. Zobecnit získané poznatky do závěru DP a navrhnout doporučení pro asistenty pedagoga pro práci s žákem s ADHD v primární škole.
Zásady pro vypracování
1. Podrobně se seznámit se směrnicí děkana PF UJEP č. 5c/2019 a dbát na její důsledné dodržování.
2. Nastudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část DP na základě odborné literatury, která bude zaměřena především na vymezení syndromu ADHD a pracovní pozici asistenta pedagoga při práci s žákem s ADHD.
4. Připravit postup výzkumu pro empirickou část DP, jenž bude probíhat ve dvou fázích kvalitativní i kvantitativní formou. Výzkum se bude týkat přístupů asistenta pedagoga k žákovi s ADHD, který má problémy ve třídním kolektivu.
5. Sestavit otázky pro plánované rozhovory a rozeslat je na vybrané ZŠ v Libereckém kraji. Cílem je získat přibližně 15 respondentů. Výsledky následně statisticky zpracovat a vyhodnotit.
6. Podle získaných výsledků následně sestavit dotazník a rozeslat na další ZŠ v Libereckém kraji. Cílem je získat přibližně 50 respondentů. Výsledky následně statisticky zpracovat a vyhodnotit.
7. Zpracovat diskuzi ke zvolenému tématu.
8. Zobecnit získané poznatky do závěru DP a navrhnout doporučení pro asistenty pedagoga pro práci s žákem s ADHD v primární škole.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M., Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON, 2016. 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.
ČADOVÁ, E. A KOLEKTIV, Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3378-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. čes. vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J., STRNADOVÁ, I., SWIERKOSZOVÁ, J., ŽENATOVÁ. Z., SPU A ADHD. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2016. 144 s. ISBN 978-80-7496-215-8.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Máme dítě s ADHD: rady pro rodiče. Praha: Grada Publishing, 2015. 264 s. ISBN 978-80-247-5347-8.
KENDÍKOVÁ, J., Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. 126 s. ISBN 978-80-88163-12-1.
MEŠKOVÁ, M., Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012. 135 s. ISBN 978-80-262-0198-4.
MRÁZKOVÁ, J., KUCHARSKÁ, A., a kol. Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. 64 s. ISBN 978-80-7481-032-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M., Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON, 2016. 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.
ČADOVÁ, E. A KOLEKTIV, Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3378-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. čes. vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J., STRNADOVÁ, I., SWIERKOSZOVÁ, J., ŽENATOVÁ. Z., SPU A ADHD. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2016. 144 s. ISBN 978-80-7496-215-8.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Máme dítě s ADHD: rady pro rodiče. Praha: Grada Publishing, 2015. 264 s. ISBN 978-80-247-5347-8.
KENDÍKOVÁ, J., Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. 126 s. ISBN 978-80-88163-12-1.
MEŠKOVÁ, M., Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012. 135 s. ISBN 978-80-262-0198-4.
MRÁZKOVÁ, J., KUCHARSKÁ, A., a kol. Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. 64 s. ISBN 978-80-7481-032-9.