Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj environmentální senzitivity u dětí předškolního věku v mateřské škole s aktivní účastí rodiny. V teoretické části jsou popsána specifika předškolního myšlení, metody a formy práce s předškolními dětmi, projekt v předškolním vzdělávání, environmentální výchova, komunikace mateřské školy s rodiči, spoluúčast rodičů na vzdělávání a evaluace.
V praktické části je popsán projekt Příroda je pro každého, který je zaměřen na rozvoj environmentálního cítění u dětí předškolního věku s aktivní podporou rodiny. Ve výzkumné části jsou uvedeny reflexe učitele k jednotlivým činnostem projektu a autoevaluace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the environmental sensitivity development concerning preschool children in the nursery school with the active participation of family. The specifics of preschool thinking, methods and forms of work with preschool children, project in preschool education, environmental education, communication of nursery school with parents, parents participation on education and evaluation are described in the theoretical part. In the practical part you can find the project Nature is for everyone which is focused on environmental awareness development with preschool children with the active support of family. The teacher reflection to individual activities of project and autoevaluation are stated in the research part.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, environmentální výchova, mateřská škola a rodina, evaluace.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, environmental education, nursery school and family, evaluation.
Rozsah průvodní práce
98 s. (143828)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj environmentální senzitivity u dětí předškolního věku v mateřské škole s aktivní účastí rodiny. V teoretické části jsou popsána specifika předškolního myšlení, metody a formy práce s předškolními dětmi, projekt v předškolním vzdělávání, environmentální výchova, komunikace mateřské školy s rodiči, spoluúčast rodičů na vzdělávání a evaluace.
V praktické části je popsán projekt Příroda je pro každého, který je zaměřen na rozvoj environmentálního cítění u dětí předškolního věku s aktivní podporou rodiny. Ve výzkumné části jsou uvedeny reflexe učitele k jednotlivým činnostem projektu a autoevaluace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the environmental sensitivity development concerning preschool children in the nursery school with the active participation of family. The specifics of preschool thinking, methods and forms of work with preschool children, project in preschool education, environmental education, communication of nursery school with parents, parents participation on education and evaluation are described in the theoretical part. In the practical part you can find the project Nature is for everyone which is focused on environmental awareness development with preschool children with the active support of family. The teacher reflection to individual activities of project and autoevaluation are stated in the research part.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, environmentální výchova, mateřská škola a rodina, evaluace.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, environmental education, nursery school and family, evaluation.
Zásady pro vypracování
1. Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5C/2019 a dbát na její dodržování. 2. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. 3. Vyhledat mateřskou školu pro zrealizování projektu. 4. Vytvořit teoretická východiska bakalářské práce. 5. Vypracovat projekt jako didaktický materiál pro vzdělávání předškolních dětí od 2 - 7 let, který se bude prolínat každým ročním obdobím. 6. Zrealizovat projekt s dětmi a rodiči v mateřské škole a lesní třídě. 7. Evaluace projektu za pomoci autoevaluačních smyček po ukončení jednotlivých částí projektu. 8. Vyvodit závěry z realizace projektu a vytvořit doporučení pro školní praxi.
Zásady pro vypracování
1. Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5C/2019 a dbát na její dodržování. 2. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. 3. Vyhledat mateřskou školu pro zrealizování projektu. 4. Vytvořit teoretická východiska bakalářské práce. 5. Vypracovat projekt jako didaktický materiál pro vzdělávání předškolních dětí od 2 - 7 let, který se bude prolínat každým ročním obdobím. 6. Zrealizovat projekt s dětmi a rodiči v mateřské škole a lesní třídě. 7. Evaluace projektu za pomoci autoevaluačních smyček po ukončení jednotlivých částí projektu. 8. Vyvodit závěry z realizace projektu a vytvořit doporučení pro školní praxi.
Seznam doporučené literatury
KROUFEK, R., KROUFKOVÁ, J. Enviromentální výchova v MŠ. In: Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání. [online]. Dostupné: http://old.projekty.ujep.cz/podpuc/wpcontent/uploads/2014/06/Enviromentalni_vychova_v_MS.pdf VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 9078-80-246-2153-1 JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2010. ISBN 989-80-86307-95-4 LÉBLOVÁ, M. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Nakladatelství Portál. s.r.o., 2016. ISBN 978-80-262-1149-5 ŠIROCOVÁ, I. S dětmi v přírodě. Praha: Nakladatelství Portál s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-201-0 WEBER, A. Víc Bláta! Děti potřebují přírodu. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-005-8 SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP Praha, 2018.
Seznam doporučené literatury
KROUFEK, R., KROUFKOVÁ, J. Enviromentální výchova v MŠ. In: Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání. [online]. Dostupné: http://old.projekty.ujep.cz/podpuc/wpcontent/uploads/2014/06/Enviromentalni_vychova_v_MS.pdf VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 9078-80-246-2153-1 JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2010. ISBN 989-80-86307-95-4 LÉBLOVÁ, M. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Nakladatelství Portál. s.r.o., 2016. ISBN 978-80-262-1149-5 ŠIROCOVÁ, I. S dětmi v přírodě. Praha: Nakladatelství Portál s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-201-0 WEBER, A. Víc Bláta! Děti potřebují přírodu. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-005-8 SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP Praha, 2018.