Práce se zabývá zkoumáním účinnosti obsahově a jazykově integrovaného učení (CLIL) na prvním stupni ZŠ.
Teoretická část je zaměřena na historii a charakter výuky realizované dle principů CLIL. Také se zabývá návazností a souvislostí CLIL na kurikulární dokumenty českého školství, zejména na Rámcový vzdělávací program a Školní vzdělávací program.
Praktická část se týká experimentálního výzkumu ve čtvrtých ročnících na základních školách s rozšířenou výukou cizích jazyků v Ústeckém regionu, kdy jsou porovnávány výsledky testování skupiny vzdělávající se dle principů CLIL se skupinou vzdělávající se dle tzv. hlavního vzdělávacího proudu v předmětu anglický jazyk.
Anotace v angličtině
The work follows up examining the effectiveness of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Primary School.
The theoretical part focuses on the history and trait of teaching implemented according to the principles of CLIL. Also, it follows up the continuity and context of CLIL to the curricular documents of Czech Education, in particular the Framework Education Programme and the School Education Programme.
The experimental part concerns experimental research in the 4th grade of Langugage Primary Schools in the region of Ústí nad Labem, when the results of the experimental group educated according to the principles of CLIL are comared with a control group educated by so-called Mainstream Education in the subject English Language.
Klíčová slova
Obsahově a jazykově integrovaná výuka (CLIL), výuka anglického jazyka, standardizovaný test, Rámcový vzdělávací program, učitel anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Content and Language Integrated Learning (CLIL), English language teaching, standardized test, Framework Education Programme, English teacher
Rozsah průvodní práce
83 s. (110 812)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá zkoumáním účinnosti obsahově a jazykově integrovaného učení (CLIL) na prvním stupni ZŠ.
Teoretická část je zaměřena na historii a charakter výuky realizované dle principů CLIL. Také se zabývá návazností a souvislostí CLIL na kurikulární dokumenty českého školství, zejména na Rámcový vzdělávací program a Školní vzdělávací program.
Praktická část se týká experimentálního výzkumu ve čtvrtých ročnících na základních školách s rozšířenou výukou cizích jazyků v Ústeckém regionu, kdy jsou porovnávány výsledky testování skupiny vzdělávající se dle principů CLIL se skupinou vzdělávající se dle tzv. hlavního vzdělávacího proudu v předmětu anglický jazyk.
Anotace v angličtině
The work follows up examining the effectiveness of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Primary School.
The theoretical part focuses on the history and trait of teaching implemented according to the principles of CLIL. Also, it follows up the continuity and context of CLIL to the curricular documents of Czech Education, in particular the Framework Education Programme and the School Education Programme.
The experimental part concerns experimental research in the 4th grade of Langugage Primary Schools in the region of Ústí nad Labem, when the results of the experimental group educated according to the principles of CLIL are comared with a control group educated by so-called Mainstream Education in the subject English Language.
Klíčová slova
Obsahově a jazykově integrovaná výuka (CLIL), výuka anglického jazyka, standardizovaný test, Rámcový vzdělávací program, učitel anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Content and Language Integrated Learning (CLIL), English language teaching, standardized test, Framework Education Programme, English teacher
Zásady pro vypracování
Při vypracování se bude studentka řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č.5C/2019 - Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na UJEP. Práce se bude zabývat zkoumáním účinnosti obsahově a jazykově integrovaného učení (CLIL) na prvním stupni ZŠ prostřednictvím standardizovaného testování jazykových dovedností žáků v angličtině a jejich porovnáním s kontrolní skupinou bez použití metody CLIL (půjde o 4. a následně v 5. třídu ZŠ). Teoretický segment práce nabídne ukotvení tématu do kontextu vzdělávání a bude obsahovat přehled relevantních informací a odborných názorů ze současných zdrojů. Design výzkumu bude mít podobu experimentu srovnávajícího experimentální a kontrolní skupinu pomocí pre- a post- testu.
Zásady pro vypracování
Při vypracování se bude studentka řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č.5C/2019 - Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na UJEP. Práce se bude zabývat zkoumáním účinnosti obsahově a jazykově integrovaného učení (CLIL) na prvním stupni ZŠ prostřednictvím standardizovaného testování jazykových dovedností žáků v angličtině a jejich porovnáním s kontrolní skupinou bez použití metody CLIL (půjde o 4. a následně v 5. třídu ZŠ). Teoretický segment práce nabídne ukotvení tématu do kontextu vzdělávání a bude obsahovat přehled relevantních informací a odborných názorů ze současných zdrojů. Design výzkumu bude mít podobu experimentu srovnávajícího experimentální a kontrolní skupinu pomocí pre- a post- testu.
Seznam doporučené literatury
Mulheimova, V., Cizí jazyky pro život, Nebojte se CLIL, NIDV Praha 2015
Fenclová, M. a kol., Jazyková propedeutika pro učitele 1. stupně ZŠ, VÚP Praha 2007
Baladová, G., Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ. VÚP Praha 2007
Najvar, P., Ranná výuka cizích jazyků v ČR nakonci 20. století, Paido Brno 2010
Hanušová, S., Najvar, P., Osvojování cizích jazyků v raném věku. Masarykova Univerzita Brno 2006
Gavora, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Paido Brno 2000