Výkon trestu odsouzených spadajících do kategorie trvale pracovně nezařaditelných nese mnohá specifika. Vzhledem k fyzickému handicapu je problematické nalézt pro osoby spadající do uvedené kategorie uplatnění v zaměstnání, a to nejen ve věznicích, ale zejména po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Diplomová práce se bude zabývat problematikou, jak a v jakých oblastech je možné pedagogicky působit na zvyšování kompetencí u tzv. pracovně nezařaditelných odsouzených (dále jen TPN). Teoretická východiska práce budou vycházet zejména z aktuálních poznatků v oblasti penitenciární péče, podobně jako v oblasti vzdělávání a podpory pracovního uplatnění odsouzených se zaměřením na prevenci recidivního chování. Empirická část bude věnována prezentaci výsledků kvantitativního výzkumného šetření zaměřeného na hodnocení vybraných kompetencí odsouzených před aplikací vzdělávacího programu a následně po jeho ukončení. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení využitelná v penitenciární praxi.
Anotace v angličtině
The execution of sentences of convicts falling into the category of permanently unclassified carries many specifics. Due to physical handicap, it is difficult to find employment in employment for persons falling within that category, not only in prisons, but especially after release from imprisonment. The thesis will deal with how and in what areas it is possible to act pedagogically to increase competences in the so-called " non-classifiable convicts (hereinafter referred to as TPN). The theoretical basis of the work will be based mainly on current knowledge in the field of penitenciary care, similar to education and job support of convicts with a focus on the prevention of recurrent behaviour. The empirical part will be devoted to the presentation of the results of a quantitative research survey aimed at evaluating selected competences of convicts before and after the application of the training programme. The output of the work will be structured recommendations usable in penitenciary practice.
Klíčová slova
Výkon trestu, věznice, vězeňský personál, odsouzený, hendykep, vzdělávání, odborný personál, vzdělávací aktivity, programy zacházení, pedagogika, speciální pedagogika, psychologie, sociální práce, právo, sociologie, kompetence
Klíčová slova v angličtině
Execution of punishment, prison, prison staff, convict, handicap, education, professional staff, educational activities, treatment programs, pedagogy, special pedagogy, psychology, social work, law, sociology, competence
Rozsah průvodní práce
83 s.(13 873 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Výkon trestu odsouzených spadajících do kategorie trvale pracovně nezařaditelných nese mnohá specifika. Vzhledem k fyzickému handicapu je problematické nalézt pro osoby spadající do uvedené kategorie uplatnění v zaměstnání, a to nejen ve věznicích, ale zejména po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Diplomová práce se bude zabývat problematikou, jak a v jakých oblastech je možné pedagogicky působit na zvyšování kompetencí u tzv. pracovně nezařaditelných odsouzených (dále jen TPN). Teoretická východiska práce budou vycházet zejména z aktuálních poznatků v oblasti penitenciární péče, podobně jako v oblasti vzdělávání a podpory pracovního uplatnění odsouzených se zaměřením na prevenci recidivního chování. Empirická část bude věnována prezentaci výsledků kvantitativního výzkumného šetření zaměřeného na hodnocení vybraných kompetencí odsouzených před aplikací vzdělávacího programu a následně po jeho ukončení. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení využitelná v penitenciární praxi.
Anotace v angličtině
The execution of sentences of convicts falling into the category of permanently unclassified carries many specifics. Due to physical handicap, it is difficult to find employment in employment for persons falling within that category, not only in prisons, but especially after release from imprisonment. The thesis will deal with how and in what areas it is possible to act pedagogically to increase competences in the so-called " non-classifiable convicts (hereinafter referred to as TPN). The theoretical basis of the work will be based mainly on current knowledge in the field of penitenciary care, similar to education and job support of convicts with a focus on the prevention of recurrent behaviour. The empirical part will be devoted to the presentation of the results of a quantitative research survey aimed at evaluating selected competences of convicts before and after the application of the training programme. The output of the work will be structured recommendations usable in penitenciary practice.
Klíčová slova
Výkon trestu, věznice, vězeňský personál, odsouzený, hendykep, vzdělávání, odborný personál, vzdělávací aktivity, programy zacházení, pedagogika, speciální pedagogika, psychologie, sociální práce, právo, sociologie, kompetence
Klíčová slova v angličtině
Execution of punishment, prison, prison staff, convict, handicap, education, professional staff, educational activities, treatment programs, pedagogy, special pedagogy, psychology, social work, law, sociology, competence
Zásady pro vypracování
Výkon trestu odsouzených spadajících do kategorie trvale pracovně nezařaditelných nese mnohá specifika. Vzhledem k fyzickému handicapu je problematické nalézt pro osoby spadající do uvedené kategorie uplatnění v zaměstnání, a to nejen ve věznicích, ale zejména po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Diplomová práce se tedy bude zabývat problematikou, jak a v jakých oblastech je možné pedagogicky působit na zvyšování kompetencí u tzv. pracovně nezařaditelných odsouzených. Teoretická východiska práce budou vycházet zejména z aktuálních poznatků v oblasti penitenciární péče, podobně jako v oblasti vzdělávání a podpory pracovního uplatnění odsouzených se zaměřením na prevenci recidivního chování. Empirická část bude věnována prezentaci výsledků kvantitativního výzkumného šetření zaměřeného na hodnocení vybraných kompetencí odsouzených před aplikací vzdělávacího programu a následně po jeho ukončení. Výzkumným nástrojem bude dotazník zaměřený na hodnocení znalostí z oblastí finanční a kybernetické gramotnosti, orientace na trhu práce či prevence rizikových projevů v chování, včetně trestně právního povědomí. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení využitelná v penitenciární praxi.
Zásady pro vypracování
Výkon trestu odsouzených spadajících do kategorie trvale pracovně nezařaditelných nese mnohá specifika. Vzhledem k fyzickému handicapu je problematické nalézt pro osoby spadající do uvedené kategorie uplatnění v zaměstnání, a to nejen ve věznicích, ale zejména po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Diplomová práce se tedy bude zabývat problematikou, jak a v jakých oblastech je možné pedagogicky působit na zvyšování kompetencí u tzv. pracovně nezařaditelných odsouzených. Teoretická východiska práce budou vycházet zejména z aktuálních poznatků v oblasti penitenciární péče, podobně jako v oblasti vzdělávání a podpory pracovního uplatnění odsouzených se zaměřením na prevenci recidivního chování. Empirická část bude věnována prezentaci výsledků kvantitativního výzkumného šetření zaměřeného na hodnocení vybraných kompetencí odsouzených před aplikací vzdělávacího programu a následně po jeho ukončení. Výzkumným nástrojem bude dotazník zaměřený na hodnocení znalostí z oblastí finanční a kybernetické gramotnosti, orientace na trhu práce či prevence rizikových projevů v chování, včetně trestně právního povědomí. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení využitelná v penitenciární praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Grada Publishing. Praha, 2014.ISBN 978-80-247-4824-5.
HANUŠ, Bohuslav. Primární základy penologie. Vysoká škola Jana Amose Komenského. Praha, 2005.ISBN 80-86723-14-3.
HENDRYCH, Igor. Vybrané kapitoly z penologie, Slezská univerzita v Opavě- Fakulta veřejných politik. Opava, 2010. ISBN 978-80-7248-574-1.
RABUŠICOVÁ, Milada., RABUŠIC, Ladislav. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita. Brno, 2008.ISBN 978-80-210-4779-2.
SOCHŮREK, Jan. Úvod do penologie, technická univerzita v Liberci. Liberec, 2008.ISBN 978-80-7372-287-6.
ŠERÁK, Michal., DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Česká zemědělská univerzita. Praha, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Grada Publishing. Praha, 2014.ISBN 978-80-247-4824-5.
HANUŠ, Bohuslav. Primární základy penologie. Vysoká škola Jana Amose Komenského. Praha, 2005.ISBN 80-86723-14-3.
HENDRYCH, Igor. Vybrané kapitoly z penologie, Slezská univerzita v Opavě- Fakulta veřejných politik. Opava, 2010. ISBN 978-80-7248-574-1.
RABUŠICOVÁ, Milada., RABUŠIC, Ladislav. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita. Brno, 2008.ISBN 978-80-210-4779-2.
SOCHŮREK, Jan. Úvod do penologie, technická univerzita v Liberci. Liberec, 2008.ISBN 978-80-7372-287-6.
ŠERÁK, Michal., DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Česká zemědělská univerzita. Praha, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.