Tato práce se zabývá analýzou frazeologismů ve výukové řadě "Schritte international
Neu". V teoretické části je věnována pozornost vysvětlení pojmů na poli frazeologie.
Vedle toho jsou zde také kapitoly věnované frazeodidaktice se zřetelem na výuku
německého jazyka, přičemž ústřední roli hrají pojmy jako frazeologická kompetence a
její předání. Praktickou část poté představuje analýza nalezených frazeologismů v daných učebnicích a pracovních sešitech, které jsou zaznamenány v tabulce v příloze této práce.
Anotace v angličtině
This work deals with the analysis of phraseology in the educational series "Schritte
international Neu". The theoretical part focuses on explaining the terminology in the field of phraseology. In addition, there are chapters devoted to phraseodidactics with regard to the teaching of the German language, with concepts such as phraseological competence and its transmission playing a central role. The practical part is then an analysis of the found lexical items in the textbooks and workbooks, which are recorded in the table in the appendix of this work.
Klíčová slova
Klíčová slova: frazeologismus, frazeologie, frazeodidaktika, výuka německého jazyka se
zřetelem na frazeologismy, frazeologická kompetence
Klíčová slova v angličtině
Key words: phraseologisms, phraseology, phraseodactics, teaching the German language
with regard to phraseologisms, phraseological competence
Rozsah průvodní práce
62 s., příloha 30 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tato práce se zabývá analýzou frazeologismů ve výukové řadě "Schritte international
Neu". V teoretické části je věnována pozornost vysvětlení pojmů na poli frazeologie.
Vedle toho jsou zde také kapitoly věnované frazeodidaktice se zřetelem na výuku
německého jazyka, přičemž ústřední roli hrají pojmy jako frazeologická kompetence a
její předání. Praktickou část poté představuje analýza nalezených frazeologismů v daných učebnicích a pracovních sešitech, které jsou zaznamenány v tabulce v příloze této práce.
Anotace v angličtině
This work deals with the analysis of phraseology in the educational series "Schritte
international Neu". The theoretical part focuses on explaining the terminology in the field of phraseology. In addition, there are chapters devoted to phraseodidactics with regard to the teaching of the German language, with concepts such as phraseological competence and its transmission playing a central role. The practical part is then an analysis of the found lexical items in the textbooks and workbooks, which are recorded in the table in the appendix of this work.
Klíčová slova
Klíčová slova: frazeologismus, frazeologie, frazeodidaktika, výuka německého jazyka se
zřetelem na frazeologismy, frazeologická kompetence
Klíčová slova v angličtině
Key words: phraseologisms, phraseology, phraseodactics, teaching the German language
with regard to phraseologisms, phraseological competence
Zásady pro vypracování
1. Studie odborné literatury k frazeologii a k didaktice frazeologie
2. Studie odborné literatury ke společenskému evropskému referenčnímu rámci
3. Rozbor daných učebnic
4. Vyhodnocení analyzovaných učebnic
5. Shrnutí role frazémů na úrovních A1, A2, B1 v analyzovaných učebnicích
Cílem práce je vyhodnotit konkrétní učebnici z pohledu frazeodidaktiky a kriticky posoudit postup autorů při probírání frazeologických jednotek.
Zásady pro vypracování
1. Studie odborné literatury k frazeologii a k didaktice frazeologie
2. Studie odborné literatury ke společenskému evropskému referenčnímu rámci
3. Rozbor daných učebnic
4. Vyhodnocení analyzovaných učebnic
5. Shrnutí role frazémů na úrovních A1, A2, B1 v analyzovaných učebnicích
Cílem práce je vyhodnotit konkrétní učebnici z pohledu frazeodidaktiky a kriticky posoudit postup autorů při probírání frazeologických jednotek.
Seznam doporučené literatury
Burger, Harald: Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. 3 Aufl. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2007.
Bergerová, Hana (2011): Zum Lehren und Lernen von Phraseologismen im DaF-Studium. Überlegungen zu Inhalten und Methoden ihrer Vermittlung anhand eines Unterrichtsmodells. In: Linguistik online 47, 3/11, str. 107-117. https://bop.unibe.ch/linguistik-online/issue/view/127, ISSN 1615-3014
Bergerová, Hana (2008): Überlegungen zur Phraseodidaktik am Beispiel von multimedialem Unterrichtsmaterial zur deutschen Phraseologie für tschechische Muttersprachler. In: Mari Tarvas (Hrsg.): Tradition und Geschichte im literarischen und sprachwissenschaftlichen Kontext. Frankfurt/M. u. a.: Peter Lang, S. 109-118. (Beiträge der II. germanistischen Tagung "Zukunft und Perspektiven der Germanistik", Tallinn/Estland, 03.-05.05. 2007)
DUDEN-BAND 11. Redewendungen und sprichwörtliche Redensarten: Wörterbuch der deutschen Idiomatik, Mannheim: Dudenverlag, 1992.
FLEISCHER, Wolfgang: Phraseologie der deutschen Gegenwartsprache. 2.Aufl. Tübingen: Niemeyer, 1997.
BERGEROVÁ, Hana: Einführung in die deutsche Phraseologie: ein Reader, Aufgaben- und Übungsbuch. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005.
Seznam doporučené literatury
Burger, Harald: Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. 3 Aufl. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2007.
Bergerová, Hana (2011): Zum Lehren und Lernen von Phraseologismen im DaF-Studium. Überlegungen zu Inhalten und Methoden ihrer Vermittlung anhand eines Unterrichtsmodells. In: Linguistik online 47, 3/11, str. 107-117. https://bop.unibe.ch/linguistik-online/issue/view/127, ISSN 1615-3014
Bergerová, Hana (2008): Überlegungen zur Phraseodidaktik am Beispiel von multimedialem Unterrichtsmaterial zur deutschen Phraseologie für tschechische Muttersprachler. In: Mari Tarvas (Hrsg.): Tradition und Geschichte im literarischen und sprachwissenschaftlichen Kontext. Frankfurt/M. u. a.: Peter Lang, S. 109-118. (Beiträge der II. germanistischen Tagung "Zukunft und Perspektiven der Germanistik", Tallinn/Estland, 03.-05.05. 2007)
DUDEN-BAND 11. Redewendungen und sprichwörtliche Redensarten: Wörterbuch der deutschen Idiomatik, Mannheim: Dudenverlag, 1992.
FLEISCHER, Wolfgang: Phraseologie der deutschen Gegenwartsprache. 2.Aufl. Tübingen: Niemeyer, 1997.
BERGEROVÁ, Hana: Einführung in die deutsche Phraseologie: ein Reader, Aufgaben- und Übungsbuch. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Studentka představila komisi svou BP.
2. Komise se seznámila s posudky vedoucí práce i oponentky.
3. Studentka reagovala na výtky z obou posudků.
Závěr: Obhajoba studentky Barbory Ulrichové byla solidní, kandidátka vcelku dobře reagovala na námitky komise, avšak jazykový projev obsahoval četné nedostatky. Komise se shodla proto na hodnocení predikátem VELMI DOBŘE.