Bakalářská práce se zabývá duševním zdravím předškolních dětí. Vysvětluje důležité pojmy, popisuje zásady péče a zmiňuje oblasti spjaté s duševním zdravím. Součástí je kapitola o pedagogické diagnostice, kterou můžeme zjišťovat duševní stav dítěte. Empirická část zkoumá funkčnost vytvořeného obrázkového testu znalosti duševního zdraví (ZDZ), a porovnává výsledky s ověřeným screeningovým dotazníkem Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) hodnoceným rodiči/učiteli. Výzkumem bylo zjištěno, že námi vytvořená metoda je reliabilní, ale nesplňovala validizační kritérium souvislosti se škálami dotazníku SDQ. Z výsledků vyplývá, že znalost duševního zdraví je důležitý konstrukt, který zasluhuje větší výzkumnou pozornost. Metodu lze použít u žáků předškolního věku, avšak nekoresponduje s duševním stavem dítěte hodnoceného jeho blízkými osobami, neprojevila se ani souvislost s věkem, rodinným zázemí a pohlaví dítěte. Použitou metodu je třeba prozkoumat v navazujícím výzkumu na větším vzorku a vhodnějších metod k určení konstrukční validity.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with mental health of preschool children. It explains important concepts, describes the principles of care and mentions areas linked to mental health. Part of it is a chapter on pedagogical diagnostics that we can detect the mental state of the child. The empirical section examines the functionality of developed mental health knowledge test (ZDZ) and compares its outcomes with the validated Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) evaluated by parents and teachers. The research found that the developed method demonstrated sufficient reliability, but did not meet one of the validity requirement displayed by the lack of correlation with SDQ. As a result, mental health knowledge did not show correspondence with a children mental state assessed by parents and teachers. The mental health knowledge was not affected by age, family background, or gender. Future research needs to examine the ZDZ with a larger sample and using a different set of validity measurements.
Klíčová slova
Duševní zdraví, předškolní věk, zdraví, psychohygiena, zdravotní gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Mental health, preschool children, self-care, mental health literacy
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá duševním zdravím předškolních dětí. Vysvětluje důležité pojmy, popisuje zásady péče a zmiňuje oblasti spjaté s duševním zdravím. Součástí je kapitola o pedagogické diagnostice, kterou můžeme zjišťovat duševní stav dítěte. Empirická část zkoumá funkčnost vytvořeného obrázkového testu znalosti duševního zdraví (ZDZ), a porovnává výsledky s ověřeným screeningovým dotazníkem Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) hodnoceným rodiči/učiteli. Výzkumem bylo zjištěno, že námi vytvořená metoda je reliabilní, ale nesplňovala validizační kritérium souvislosti se škálami dotazníku SDQ. Z výsledků vyplývá, že znalost duševního zdraví je důležitý konstrukt, který zasluhuje větší výzkumnou pozornost. Metodu lze použít u žáků předškolního věku, avšak nekoresponduje s duševním stavem dítěte hodnoceného jeho blízkými osobami, neprojevila se ani souvislost s věkem, rodinným zázemí a pohlaví dítěte. Použitou metodu je třeba prozkoumat v navazujícím výzkumu na větším vzorku a vhodnějších metod k určení konstrukční validity.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with mental health of preschool children. It explains important concepts, describes the principles of care and mentions areas linked to mental health. Part of it is a chapter on pedagogical diagnostics that we can detect the mental state of the child. The empirical section examines the functionality of developed mental health knowledge test (ZDZ) and compares its outcomes with the validated Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) evaluated by parents and teachers. The research found that the developed method demonstrated sufficient reliability, but did not meet one of the validity requirement displayed by the lack of correlation with SDQ. As a result, mental health knowledge did not show correspondence with a children mental state assessed by parents and teachers. The mental health knowledge was not affected by age, family background, or gender. Future research needs to examine the ZDZ with a larger sample and using a different set of validity measurements.
Klíčová slova
Duševní zdraví, předškolní věk, zdraví, psychohygiena, zdravotní gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Mental health, preschool children, self-care, mental health literacy
Zásady pro vypracování
Duševní zdraví je v aktuální době často rozebírané téma, je obsáhlé a ovlivňuje budoucí život dítěte. Důsledkem špatného duševního zdraví mohou být potíže s pozorností, hyperaktivita, agrese a jiné nežádoucí psychické jevy (Barbarin, 2007). Dále duševní zdraví je předpokladem dobře zvládnuté školní docházky (ACAMH, 2017), ale i budoucího života. Péče o duševní zdraví by měla začít od útlého věku, aby dítě mohlo mít úspěšný start do života. Existuje mnoho faktorů, které psychickou pohodu ohrožují. Pokud bude mít jedinec dostatek informací a od dětství bude k zásadám duševního zdraví veden, může žít harmonickým životem (Havlínová a kol., 2008). Práce se proto bude zabývat znalostí dětí o duševním zdraví.
K zodpovězení výzkumné otázky využijeme vytvořenou metodu znalosti duševního zdraví s dotazníkem SDQ (rodičům/učitelům), provedeme jejich analýzu a vyhodnotíme. Předpokládáme, že znalost duševního zdraví u dětí bude souviset s předpoklady k duševnímu zdraví dítěte hodnoceným rodiči a učiteli metodou SDQ.
Zásady pro vypracování
Duševní zdraví je v aktuální době často rozebírané téma, je obsáhlé a ovlivňuje budoucí život dítěte. Důsledkem špatného duševního zdraví mohou být potíže s pozorností, hyperaktivita, agrese a jiné nežádoucí psychické jevy (Barbarin, 2007). Dále duševní zdraví je předpokladem dobře zvládnuté školní docházky (ACAMH, 2017), ale i budoucího života. Péče o duševní zdraví by měla začít od útlého věku, aby dítě mohlo mít úspěšný start do života. Existuje mnoho faktorů, které psychickou pohodu ohrožují. Pokud bude mít jedinec dostatek informací a od dětství bude k zásadám duševního zdraví veden, může žít harmonickým životem (Havlínová a kol., 2008). Práce se proto bude zabývat znalostí dětí o duševním zdraví.
K zodpovězení výzkumné otázky využijeme vytvořenou metodu znalosti duševního zdraví s dotazníkem SDQ (rodičům/učitelům), provedeme jejich analýzu a vyhodnotíme. Předpokládáme, že znalost duševního zdraví u dětí bude souviset s předpoklady k duševnímu zdraví dítěte hodnoceným rodiči a učiteli metodou SDQ.
Seznam doporučené literatury
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
STREJČKOVÁ, Alice. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro SZŠ, obor zdravotnický asistent. Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7168-943-0.
FIALOVÁ, Ludmila. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
RÖHR, Heinz-Peter. Sebeúcta u dětí: jak ji pěstovat a chránit. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2018. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-1381-9.
DANZER, Gerhard. Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Vyd. 2. Přeložil Renata HÖLLGEOVÁ. Praha: Portál, 2010. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-718-3.
BARBARIN, Oscar A. Mental health screening of preschool children: Validity and reliability of ABLE. American Journal of Orthopsychiatry. 2007, 77(3), 402-418. DOI: 10.1037/0002-9432.77.3.402. ISSN 1939-0025. Dostupné také z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0002-9432.77.3.402
STENSEN, Kenneth, Frode STENSENG, Stian LYDERSEN, Marianne Suzanne DE WOLFF, Jan WALLANDER a May Britt DRUGLI. Screening for mental health problems in a Norwegian preschool population. A validation of the ages and stages questionnaire: Social-emotional (ASQ. Child and Adolescent Mental Health. 2018, 23(4), 368-375. DOI: 10.1111/camh.12257. ISSN 1475357X. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1111/camh.12257
Seznam doporučené literatury
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
STREJČKOVÁ, Alice. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro SZŠ, obor zdravotnický asistent. Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7168-943-0.
FIALOVÁ, Ludmila. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
RÖHR, Heinz-Peter. Sebeúcta u dětí: jak ji pěstovat a chránit. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2018. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-1381-9.
DANZER, Gerhard. Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Vyd. 2. Přeložil Renata HÖLLGEOVÁ. Praha: Portál, 2010. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-718-3.
BARBARIN, Oscar A. Mental health screening of preschool children: Validity and reliability of ABLE. American Journal of Orthopsychiatry. 2007, 77(3), 402-418. DOI: 10.1037/0002-9432.77.3.402. ISSN 1939-0025. Dostupné také z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0002-9432.77.3.402
STENSEN, Kenneth, Frode STENSENG, Stian LYDERSEN, Marianne Suzanne DE WOLFF, Jan WALLANDER a May Britt DRUGLI. Screening for mental health problems in a Norwegian preschool population. A validation of the ages and stages questionnaire: Social-emotional (ASQ. Child and Adolescent Mental Health. 2018, 23(4), 368-375. DOI: 10.1111/camh.12257. ISSN 1475357X. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1111/camh.12257
Přílohy volně vložené
3 informovaný souhlas pro rodiče, děti a učitele, 1 Test ZDZ