Bakalářská práce se zabývá využitím informačních a komunikačních technologií během ergoterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Zaměřuje se na možnosti a přínosy, které mohou konkrétní aplikace pro tablet v rámci těchto intervencí nabídnout. Praktickou část tvoří dvě kazuistiky dětských klientů s diagnózou atypického autismu, u kterých bylo v rámci terapie využito několika skupin aplikací zaměřených na rozvoj slovní zásoby, grafomotoriky, sociální interakce, relaxace a stimulace. Z výsledků vyplývá, že aplikace je možné úspěšně využít v jakékoli fázi terapie, ať už jde o počáteční motivaci, jádro terapie, nebo pro závěrečnou relaxaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis explores possibilities for use of information and communication technologies in ergotherapeutic intervention regarding clients with autistic spectrum disorder. It focuses on potential benefits of using specific applications for tablets during the therapy. The practical part consists of two case studies of children clients diagnosed with atypical autism, whose therapy adopted the use of several groups of applications aimed at the development of vocabulary, graphomotorics, social interaction, relaxation and stimulation. The results show that that the applications can be successfully used in each phase of therapy - in the starting motivation phase, the core part of the therapy as well as during the final relaxation.
Klíčová slova
ADL, autismus, ergoterapeutická intervence, ICT
Klíčová slova v angličtině
ADL, autism, ergotherapeutic intervention, ICT
Rozsah průvodní práce
55 s. + 7 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím informačních a komunikačních technologií během ergoterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Zaměřuje se na možnosti a přínosy, které mohou konkrétní aplikace pro tablet v rámci těchto intervencí nabídnout. Praktickou část tvoří dvě kazuistiky dětských klientů s diagnózou atypického autismu, u kterých bylo v rámci terapie využito několika skupin aplikací zaměřených na rozvoj slovní zásoby, grafomotoriky, sociální interakce, relaxace a stimulace. Z výsledků vyplývá, že aplikace je možné úspěšně využít v jakékoli fázi terapie, ať už jde o počáteční motivaci, jádro terapie, nebo pro závěrečnou relaxaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis explores possibilities for use of information and communication technologies in ergotherapeutic intervention regarding clients with autistic spectrum disorder. It focuses on potential benefits of using specific applications for tablets during the therapy. The practical part consists of two case studies of children clients diagnosed with atypical autism, whose therapy adopted the use of several groups of applications aimed at the development of vocabulary, graphomotorics, social interaction, relaxation and stimulation. The results show that that the applications can be successfully used in each phase of therapy - in the starting motivation phase, the core part of the therapy as well as during the final relaxation.
Klíčová slova
ADL, autismus, ergoterapeutická intervence, ICT
Klíčová slova v angličtině
ADL, autism, ergotherapeutic intervention, ICT
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na osoby s PAS za využití ICT 2.Specifika ergoterapie u osob s PAS 3.Kineziologický rozbor klienta + testování 4.Stanovení a následná aplikace krátkodobého ergoterapeutického plánu, vyuřité her a ICT v ergoterapii 5.Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení 6.Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení, doporučení pro praxi, výhody a nevýhody her a ICT v průběhu intervence
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na osoby s PAS za využití ICT 2.Specifika ergoterapie u osob s PAS 3.Kineziologický rozbor klienta + testování 4.Stanovení a následná aplikace krátkodobého ergoterapeutického plánu, vyuřité her a ICT v ergoterapii 5.Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení 6.Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení, doporučení pro praxi, výhody a nevýhody her a ICT v průběhu intervence
Seznam doporučené literatury
Bazalová, B. 2017Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 208 s. ISBN 978 Hrdlička M. 2004 Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, ISBN 80-7178-813-9.-80-262-1195-2 Richman, S. 2006 Výchova dětí s autismem. Praha: Portál 128 s. ISBN 80-7367-102-6 Thorová, K.2006 Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál,. ISBN 80-7367-091-7.Thorová, K. 2016 Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál . ISBN 978-80-262-0768-9
Seznam doporučené literatury
Bazalová, B. 2017Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 208 s. ISBN 978 Hrdlička M. 2004 Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, ISBN 80-7178-813-9.-80-262-1195-2 Richman, S. 2006 Výchova dětí s autismem. Praha: Portál 128 s. ISBN 80-7367-102-6 Thorová, K.2006 Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál,. ISBN 80-7367-091-7.Thorová, K. 2016 Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál . ISBN 978-80-262-0768-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapeutická intervence u osob s PAS s využitím ICT". Studentka se zabývala využitím informačních a komunikačních technologií během ergoterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Zaměřila se na možnosti a přínosy vybraných aplikací pro tablet v rámci ergoterapeutických intervencí. V praktické části popsala kazuistiky u dvou dětských klientů s diagnózou atypického autismu, u kterých bylo v rámci terapie využito několika skupin aplikací zaměřených na rozvoj slovní zásoby, grafomotoriky, relaxace a stimulace. V závěru zhodnotila studentka výsledky své práce. Aplikace je možné úspěšně využít v jakékoli fázi terapie, ať už jde o počáteční motivaci, jádro terapie, nebo pro závěrečnou relaxaci.
+ otázky vedoucího práce:
1.Definujte jasné postupy ergoterapie u PAS.
2.Jaké jsou limity ergoterapie při práci s touto problematikou?
3.Vymezte ergoterapii např. ke speciální pedagogice.
+ otázky oponenta:
1.Uveďte, jaké jsou další možnosti využití ICT u dětských klientů v ergoterapii.
2.Jak náročné bylo u vašich klientů zvládnout zobecnění naučených dovedností na tabletu do běžné praxe.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi dobře.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.