Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebnosti u dětí v předškolním věku. V teoretické části zmíníme například vývojové etapy hudebnosti, RVP PV a hudební schopnosti. Na jejich základě provedeme v praktické části vstupní a výstupní test, který nám umožní získat povědomí o úrovni hudebnosti předškolních dětí. Cílem této bakalářské práce je vytvořit 6 lekcí a otestovat jejich kvalitu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the development of music education in preschool children. In the theoretical parts we will mention the stages of music, RVP PV and musical skills.In practical part we will perform pre -test and post - test in order to gain the awareness of the level of preschool children's musicality. The aim of this bachelor thesis is the task of 6 lessons and to test their quality.
Klíčová slova
Hudba, hudebnost dětí předškolního věku, hry pro rozvoj hudebnosti, hudební činnosti v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
Music, musicality of preschool childrens, games for the development of musicality, music activities in kindergarten
Rozsah průvodní práce
55 s. (90 271)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebnosti u dětí v předškolním věku. V teoretické části zmíníme například vývojové etapy hudebnosti, RVP PV a hudební schopnosti. Na jejich základě provedeme v praktické části vstupní a výstupní test, který nám umožní získat povědomí o úrovni hudebnosti předškolních dětí. Cílem této bakalářské práce je vytvořit 6 lekcí a otestovat jejich kvalitu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the development of music education in preschool children. In the theoretical parts we will mention the stages of music, RVP PV and musical skills.In practical part we will perform pre -test and post - test in order to gain the awareness of the level of preschool children's musicality. The aim of this bachelor thesis is the task of 6 lessons and to test their quality.
Klíčová slova
Hudba, hudebnost dětí předškolního věku, hry pro rozvoj hudebnosti, hudební činnosti v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
Music, musicality of preschool childrens, games for the development of musicality, music activities in kindergarten
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem (5B/2019) - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - charakteristika dětí předškolního věku - hudební vývoj. Rámcový vzdělávací program, hudební činnosti v mateřské škole a vymezení hudebních schopností
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktického materiálu (hudební činnosti, aktivity), přípravy. Využít metodu pozorovaní a analyzovat hudební schopnosti daných děti v hudební oblasti (pre-test, post- test), fotodokumentace
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti: reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem (5B/2019) - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - charakteristika dětí předškolního věku - hudební vývoj. Rámcový vzdělávací program, hudební činnosti v mateřské škole a vymezení hudebních schopností
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktického materiálu (hudební činnosti, aktivity), přípravy. Využít metodu pozorovaní a analyzovat hudební schopnosti daných děti v hudební oblasti (pre-test, post- test), fotodokumentace
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti: reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, M. Hudební psychologie. V Praze - Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7
HURDOVÁ, E, M,TETOUROVÁ, P, JURKOVIČ. Hrajeme si ve školce. Praha - Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0507-4
KODEJŠKA, M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha - Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1
KUBECOVÁ, M, PEHELOVÁ, M, SLAVÁKOVÁ, M, RŮŽIČKOVÁ V, VÁŇOVÁ, H. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha - Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-322-2
LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Vyd.2. Praha - Raabe, 2006. ISBN 978-80-87553-65-7
SEDLÁK, F, VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060
ZEZULA, J, JANOVSKÁ, O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha - Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN 80-04- 24939-6
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, M. Hudební psychologie. V Praze - Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7
HURDOVÁ, E, M,TETOUROVÁ, P, JURKOVIČ. Hrajeme si ve školce. Praha - Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0507-4
KODEJŠKA, M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha - Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1
KUBECOVÁ, M, PEHELOVÁ, M, SLAVÁKOVÁ, M, RŮŽIČKOVÁ V, VÁŇOVÁ, H. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha - Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-322-2
LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Vyd.2. Praha - Raabe, 2006. ISBN 978-80-87553-65-7
SEDLÁK, F, VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060
ZEZULA, J, JANOVSKÁ, O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha - Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN 80-04- 24939-6