Dizertační práce reflektuje stěžejní parametry reálného stavu sborového zpěvu na gymnáziích Ústeckého kraje. Je opatřena částí teoretickou a výzkumnou. Teoretická část popisným způsobem seznamuje s kulturně-společenským prostředím regionu, s gymnázii Ústeckého kraje a s vybranými gymnázii Spolkové země Sasko. Výzkumná část se opírá o tři základní pilíře. První pilíř zajišťuje komplexní validitu prostřednictvím selekce, provedené u všech škol předmětného typu a daného regionu. Předmětem výzkumu je škola, která má aktivní pěvecký sbor a svého sbormistra. Druhý pilíř výzkumu zaměřuje pozornost na profesionalitu a profesionalizaci sbormistrů a na jejich podporu ze strany vedení školy. Třetí pilíř je postaven na komparaci gymnaziálních pěveckých sborů Ústeckého kraje a vybraných gymnázií ve Spolkové zemi Sasko.
Anotace v angličtině
The dissertation reflects the fundamental parameters of the real state of choir singing at the grammar schools of the Ústí Region. It contains theoretical and research parts. The theoretical part introduces in a descriptive way the cultural and social environment of the region, the grammar schools of the Ústí Region and selected grammar schools in the Free State of Saxony. The research part is based on three basic pillars. The first pillar guarantees comprehensive validity through selection made at all schools of the said type and region concerned. The subject of the research is a school that has an active choir and its choirmaster. The second pillar of the research focuses on the professionalism and professionalization of choir masters and their support from school management. The third pillar is based on a comparison of grammar school choirs of the Usti region and selected grammar schools in the Free State of Saxony.
Klíčová slova
pěvecký sbor, sbor, chrámový sbor, školní sbor, gymnázium, škola, vedení školy, ředitel, zpěv, sborový zpěv, sbormistr, pedagog, členové sboru, kultura, koncert, koncertní činnost, vystoupení, účinkování, výzkum, výzkumná metoda, výzkumný vzorek, metodika výzkumu, student, žák, pedagog, umění, srovnání, Ústecký kraj, Spolková země Sasko, zřizovatel, vzdělání, uplatnění, hlasový výcvik, jednohlas, vícehlas
Klíčová slova v angličtině
dissertation, singing choir, choir, church choir, school choir, grammar school, school, school management, director, singing, choir singing, choirmaster, teacher, choir members, culture, concert, concert activity, performance, performing, research, research method , research sample, research methodology, student, pupil, educator, art, comparison, Usti Region, Free State of Saxony, school authority, education, fulfilment, voice training, one-voice singing, monophony, polyphony
Rozsah průvodní práce
176
Jazyk
CZ
Anotace
Dizertační práce reflektuje stěžejní parametry reálného stavu sborového zpěvu na gymnáziích Ústeckého kraje. Je opatřena částí teoretickou a výzkumnou. Teoretická část popisným způsobem seznamuje s kulturně-společenským prostředím regionu, s gymnázii Ústeckého kraje a s vybranými gymnázii Spolkové země Sasko. Výzkumná část se opírá o tři základní pilíře. První pilíř zajišťuje komplexní validitu prostřednictvím selekce, provedené u všech škol předmětného typu a daného regionu. Předmětem výzkumu je škola, která má aktivní pěvecký sbor a svého sbormistra. Druhý pilíř výzkumu zaměřuje pozornost na profesionalitu a profesionalizaci sbormistrů a na jejich podporu ze strany vedení školy. Třetí pilíř je postaven na komparaci gymnaziálních pěveckých sborů Ústeckého kraje a vybraných gymnázií ve Spolkové zemi Sasko.
Anotace v angličtině
The dissertation reflects the fundamental parameters of the real state of choir singing at the grammar schools of the Ústí Region. It contains theoretical and research parts. The theoretical part introduces in a descriptive way the cultural and social environment of the region, the grammar schools of the Ústí Region and selected grammar schools in the Free State of Saxony. The research part is based on three basic pillars. The first pillar guarantees comprehensive validity through selection made at all schools of the said type and region concerned. The subject of the research is a school that has an active choir and its choirmaster. The second pillar of the research focuses on the professionalism and professionalization of choir masters and their support from school management. The third pillar is based on a comparison of grammar school choirs of the Usti region and selected grammar schools in the Free State of Saxony.
Klíčová slova
pěvecký sbor, sbor, chrámový sbor, školní sbor, gymnázium, škola, vedení školy, ředitel, zpěv, sborový zpěv, sbormistr, pedagog, členové sboru, kultura, koncert, koncertní činnost, vystoupení, účinkování, výzkum, výzkumná metoda, výzkumný vzorek, metodika výzkumu, student, žák, pedagog, umění, srovnání, Ústecký kraj, Spolková země Sasko, zřizovatel, vzdělání, uplatnění, hlasový výcvik, jednohlas, vícehlas
Klíčová slova v angličtině
dissertation, singing choir, choir, church choir, school choir, grammar school, school, school management, director, singing, choir singing, choirmaster, teacher, choir members, culture, concert, concert activity, performance, performing, research, research method , research sample, research methodology, student, pupil, educator, art, comparison, Usti Region, Free State of Saxony, school authority, education, fulfilment, voice training, one-voice singing, monophony, polyphony
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1) Přehled a charakteristika gymnázií Ústeckého kraje.
2) Vzdělávání sbormistrů a pedagogů v Ústeckém kraji.
3) Možnosti dalšího vzdělávání sbormistrů a pedagogů v Ústeckém kraji.
4) Teoretický vhled do práce s žákovským pěveckým sborem.
5) Charakteristika vybraných gymnázií v Sasku (Německo)
Výzkumná část:
6) Funkčnost pěveckých sborů na gymnáziích Ústeckého kraje (aktivity, ambice, kreativita, repertoár, stabilita, členská základna).
7) Kvalifikace sbormistrů a podpora vedení školy jejich činnosti a dalšího vzdělávání.
8) Komparace gymnaziálních pěveckých sborů Ústeckého kraje s pěveckými sbory vybraných gymnázií v Sasku (Německo).
9) Výzkum probíhá dvojí metodou. První metoda je založena na osobním kontaktu výzkumníka se sbormistrem a sběr dat probíhá formou strukturovaného rozhovoru. Druhá metoda pracuje s polostrukturovaným dotazníkem, jehož konstrukce sleduje stejné výzkumné cíle.
10) Cílem dizertační práce a s ní spojených výzkumů je získání relevantních výstupů, které reflektují stěžejní parametry reálného stavu sborového zpěvu na gymnáziích Ústeckého kraje.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1) Přehled a charakteristika gymnázií Ústeckého kraje.
2) Vzdělávání sbormistrů a pedagogů v Ústeckém kraji.
3) Možnosti dalšího vzdělávání sbormistrů a pedagogů v Ústeckém kraji.
4) Teoretický vhled do práce s žákovským pěveckým sborem.
5) Charakteristika vybraných gymnázií v Sasku (Německo)
Výzkumná část:
6) Funkčnost pěveckých sborů na gymnáziích Ústeckého kraje (aktivity, ambice, kreativita, repertoár, stabilita, členská základna).
7) Kvalifikace sbormistrů a podpora vedení školy jejich činnosti a dalšího vzdělávání.
8) Komparace gymnaziálních pěveckých sborů Ústeckého kraje s pěveckými sbory vybraných gymnázií v Sasku (Německo).
9) Výzkum probíhá dvojí metodou. První metoda je založena na osobním kontaktu výzkumníka se sbormistrem a sběr dat probíhá formou strukturovaného rozhovoru. Druhá metoda pracuje s polostrukturovaným dotazníkem, jehož konstrukce sleduje stejné výzkumné cíle.
10) Cílem dizertační práce a s ní spojených výzkumů je získání relevantních výstupů, které reflektují stěžejní parametry reálného stavu sborového zpěvu na gymnáziích Ústeckého kraje.
Seznam doporučené literatury
Pazúrik, Milan: Spevácky sbor jako mimoškolská hudobná aktivita v príprave učiteľa. Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica 1996.
Říha, Josef: Sborový zpěv v hodinách hudební výchovy. Comenium musicum, Supraphon, Praha 1979.
Burešová, Alena: Soudobá česká sborová tvorba pro děti předškolního věku. Ústav pro kulturně výchovnou činnost, Praha 1986.
Dietz, Roman; Přibylová, Lenka: Severočeská filharmonie Teplice-historie a současnost. Severočeská filharmonie Teplice, Teplice 2018.
Strmeňová, Dagmar: Aktuálne trendy teorie a praxe hudobnej edukácie IV. Belianum, Vydavatel?stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica 2018.
Synek, Jaromír: Didaktika hudební výchovy 1. Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2004.
Prchal, Jan-Holubec, Jiří: Populární hudba ve škole. Zpíváme a hrajeme. (+CD). Praha.
Seznam doporučené literatury
Pazúrik, Milan: Spevácky sbor jako mimoškolská hudobná aktivita v príprave učiteľa. Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica 1996.
Říha, Josef: Sborový zpěv v hodinách hudební výchovy. Comenium musicum, Supraphon, Praha 1979.
Burešová, Alena: Soudobá česká sborová tvorba pro děti předškolního věku. Ústav pro kulturně výchovnou činnost, Praha 1986.
Dietz, Roman; Přibylová, Lenka: Severočeská filharmonie Teplice-historie a současnost. Severočeská filharmonie Teplice, Teplice 2018.
Strmeňová, Dagmar: Aktuálne trendy teorie a praxe hudobnej edukácie IV. Belianum, Vydavatel?stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica 2018.
Synek, Jaromír: Didaktika hudební výchovy 1. Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2004.
Prchal, Jan-Holubec, Jiří: Populární hudba ve škole. Zpíváme a hrajeme. (+CD). Praha.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Shoda Disertační práce s Tezemi je zcela v souladu se směrnicí PF UJEP. Student v Tezích vycházel z Disertační práce. Podobnost je výhradně mezi jednotlivými pracemi. Posouzen-není plagiát zadala na pokyn doc. Kuželky M. Kmínková.