Práce se zabývá recyklačním chováním seniorů v Ústí nad Labem. Hlavním cílem práce je zjistit, co motivuje seniory v Ústí nad Labem k odmítání recyklace. Dílčím cílem práce je navrhnutí obsahu pro komunikaci, vedoucí ke zvýšení podílu třídění v dané cílové skupině. Pomocí dotazníkového šetření byly zjištěny motivy, které vedou k odmítání recyklace u respondentů a motivy, které je k recyklaci vedou. Na závěr byli respondenti tázáni, co by je přimělo ke zlepšení recyklace. Tyto informace jsou využity pro návrh obsahu komunikace recyklace, která má za cíl zlepšit třídění v dané cílové skupině. Cílovou skupinou pro výzkum jsou lidé z generace Baby Boomers, konkrétně senioři ze seniorských klubů v Ústí nad Labem. Výsledky výzkumu naznačují, že vnitřní motivace má větší vliv na třídění odpadu než vnější motivace. Nejčastějšími motivy, které vedou k odmítání recyklace, jsou: nepořádek v domácnosti, nedostatek místa v domácnosti a nulová finanční odměna. Respondenty by přimělo více třídit lepší dostupnost kontejnerů, finanční odměna za vytříděný odpad nebo vidina úsilí třídit v okolí. Výsledky práce mohou posloužit k vytvoření vhodné marketingové komunikace recyklace občanům Ústí nad Labem a tím zlepšit třídění odpadu ve městě.
Anotace v angličtině
The work deals with the recycling behavior of seniors in Ústí nad Labem. The main goal of the thesis is to find out what motivates seniors in Ústí nad Labem to refuse recycling. A partial goal of the work is to design content for communication, leading to an increase in the share of sorting in the target group. Using a questionnaire survey, the motives that lead to the refusal of recycling by the respondents and the motives that lead them to recycling were identified. Finally, respondents were asked what would make them improve recycling. This information is used to design the content of the recycling communication, which aims to improve sorting in the target group. The target group for the research are people from the Baby Boomers generation, specifically seniors from senior clubs in Ústí nad Labem. Research suggests that internal motivation has a greater effect on waste sorting than external motivation. The most common motives for refusing recycling are: household clutter, lack of household space and zero financial reward. Respondents would be more able to sort better, better availability of containers, financial reward for sorted waste or the vision of efforts to sort in the area. The results of the work can be used to create a suitable marketing communication for recycling to the citizens of Ústí nad Labem and thus improve waste sorting in the city.
Klíčová slova
recyklace, environmentální komunikace, generace Baby Boomers, životní prostředí, environmentální chování
Práce se zabývá recyklačním chováním seniorů v Ústí nad Labem. Hlavním cílem práce je zjistit, co motivuje seniory v Ústí nad Labem k odmítání recyklace. Dílčím cílem práce je navrhnutí obsahu pro komunikaci, vedoucí ke zvýšení podílu třídění v dané cílové skupině. Pomocí dotazníkového šetření byly zjištěny motivy, které vedou k odmítání recyklace u respondentů a motivy, které je k recyklaci vedou. Na závěr byli respondenti tázáni, co by je přimělo ke zlepšení recyklace. Tyto informace jsou využity pro návrh obsahu komunikace recyklace, která má za cíl zlepšit třídění v dané cílové skupině. Cílovou skupinou pro výzkum jsou lidé z generace Baby Boomers, konkrétně senioři ze seniorských klubů v Ústí nad Labem. Výsledky výzkumu naznačují, že vnitřní motivace má větší vliv na třídění odpadu než vnější motivace. Nejčastějšími motivy, které vedou k odmítání recyklace, jsou: nepořádek v domácnosti, nedostatek místa v domácnosti a nulová finanční odměna. Respondenty by přimělo více třídit lepší dostupnost kontejnerů, finanční odměna za vytříděný odpad nebo vidina úsilí třídit v okolí. Výsledky práce mohou posloužit k vytvoření vhodné marketingové komunikace recyklace občanům Ústí nad Labem a tím zlepšit třídění odpadu ve městě.
Anotace v angličtině
The work deals with the recycling behavior of seniors in Ústí nad Labem. The main goal of the thesis is to find out what motivates seniors in Ústí nad Labem to refuse recycling. A partial goal of the work is to design content for communication, leading to an increase in the share of sorting in the target group. Using a questionnaire survey, the motives that lead to the refusal of recycling by the respondents and the motives that lead them to recycling were identified. Finally, respondents were asked what would make them improve recycling. This information is used to design the content of the recycling communication, which aims to improve sorting in the target group. The target group for the research are people from the Baby Boomers generation, specifically seniors from senior clubs in Ústí nad Labem. Research suggests that internal motivation has a greater effect on waste sorting than external motivation. The most common motives for refusing recycling are: household clutter, lack of household space and zero financial reward. Respondents would be more able to sort better, better availability of containers, financial reward for sorted waste or the vision of efforts to sort in the area. The results of the work can be used to create a suitable marketing communication for recycling to the citizens of Ústí nad Labem and thus improve waste sorting in the city.
Klíčová slova
recyklace, environmentální komunikace, generace Baby Boomers, životní prostředí, environmentální chování
Práce řeší motivaci lidí k recyklaci a klade si za cíl zjistit, co motivuje seniory v Ústí nad Labem k odmítání recyklace. K naplnění tohoto cíle je třeba zjistit jaké faktory či motivy je v tom omezují nebo je vedou k tomu, aby nerecyklovali vůbec. Prostřednictvím dotazníkového šetření, které bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky a bodové stupnice, budou respondenti tázáni na otázky týkající se jejich recyklačního chování, povědomí o recyklaci, dále na důvody a motivy k recyklaci a naposled na sociodemografické údaje. Data, která budou následně vyhodnocena popisnou statistikou, poslouží k vytvoření návrhu vhodného obsahu komunikace, která povede ke zvýšení podílu třídění v dané cílové skupině. Výsledky práce budou přínosem pro město Ústí nad Labem, které může vést ke zlepšení komunikace recyklace svým občanům.
Zásady pro vypracování
Práce řeší motivaci lidí k recyklaci a klade si za cíl zjistit, co motivuje seniory v Ústí nad Labem k odmítání recyklace. K naplnění tohoto cíle je třeba zjistit jaké faktory či motivy je v tom omezují nebo je vedou k tomu, aby nerecyklovali vůbec. Prostřednictvím dotazníkového šetření, které bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky a bodové stupnice, budou respondenti tázáni na otázky týkající se jejich recyklačního chování, povědomí o recyklaci, dále na důvody a motivy k recyklaci a naposled na sociodemografické údaje. Data, která budou následně vyhodnocena popisnou statistikou, poslouží k vytvoření návrhu vhodného obsahu komunikace, která povede ke zvýšení podílu třídění v dané cílové skupině. Výsledky práce budou přínosem pro město Ústí nad Labem, které může vést ke zlepšení komunikace recyklace svým občanům.
Seznam doporučené literatury
Barr, S. (n.d.). Factors influencing environmental attitudes and behaviors - A UK case study of household waste management. ENVIRONMENT AND BEHAVIOR, 39(4), 435-473. https://doi.org/10.1177/0013916505283421
CZSO: Obyvatelstvo podle pohlaví a věku ve vybraných městech Ústeckého kraje k 31. 12. 2017 [Online]. (2017). Retrieved April 28, 2019, from https://www.czso.cz/csu/xu/mesta_a_obce_mesta
Lakhan, C. (2016). Effectiveness of Recycling Promotion and Education Initiatives among First-Generation Ethnic Minorities in Ontario, Canada. Soc. Sci, 5, 23.
Miliute-Plepiene, J., Hage, O., Plepys, A., & Reipas, A. (2016). What motivates households recycling behaviour in recycling schemes of different maturity? Lessons from Lithuania and Sweden. Resources, Conservation & Recycling, 113, 40-52. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2016.05.008 Minelgaite, A., & Liobikiene, G. (2019). The problem of not waste sorting behaviour, comparison of waste sorters and non-sorters in European Union: Cross-cultural analysis. Science of The Total Environment.
Omran, A., & Schiopu, A.-M. (2015). Reasons for Non-Participation in Recycling of Solid Waste in Northern Malaysia: A Case Study. Environmental Engineering & Management Journal (EEMJ), 14(1), 233-243. https://doi.org/10.30638/eemj.2015.024
Slavík, J., Remr, J., & Vejchodská, E. (2018). RELEVANCE OF SELECTED MEASURES IN TRANSITION TO A CIRCULAR ECONOMY: THE CASE OF THE CZECH REPUBLIC. Journal For Waste Resources & Residues.
Vining, J., Linn, N., & Burdge, R. J. (1992). Why recycle? A comparison of recycling motivations in four communities. Environmental management, 16(6), 785-797.
Zelenika, I., Moreau, T., & Zhao, J. (2018). Toward zero waste events: Reducing contamination in waste streams with volunteer assistance. Waste Management, 76, 39-45.
Seznam doporučené literatury
Barr, S. (n.d.). Factors influencing environmental attitudes and behaviors - A UK case study of household waste management. ENVIRONMENT AND BEHAVIOR, 39(4), 435-473. https://doi.org/10.1177/0013916505283421
CZSO: Obyvatelstvo podle pohlaví a věku ve vybraných městech Ústeckého kraje k 31. 12. 2017 [Online]. (2017). Retrieved April 28, 2019, from https://www.czso.cz/csu/xu/mesta_a_obce_mesta
Lakhan, C. (2016). Effectiveness of Recycling Promotion and Education Initiatives among First-Generation Ethnic Minorities in Ontario, Canada. Soc. Sci, 5, 23.
Miliute-Plepiene, J., Hage, O., Plepys, A., & Reipas, A. (2016). What motivates households recycling behaviour in recycling schemes of different maturity? Lessons from Lithuania and Sweden. Resources, Conservation & Recycling, 113, 40-52. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2016.05.008 Minelgaite, A., & Liobikiene, G. (2019). The problem of not waste sorting behaviour, comparison of waste sorters and non-sorters in European Union: Cross-cultural analysis. Science of The Total Environment.
Omran, A., & Schiopu, A.-M. (2015). Reasons for Non-Participation in Recycling of Solid Waste in Northern Malaysia: A Case Study. Environmental Engineering & Management Journal (EEMJ), 14(1), 233-243. https://doi.org/10.30638/eemj.2015.024
Slavík, J., Remr, J., & Vejchodská, E. (2018). RELEVANCE OF SELECTED MEASURES IN TRANSITION TO A CIRCULAR ECONOMY: THE CASE OF THE CZECH REPUBLIC. Journal For Waste Resources & Residues.
Vining, J., Linn, N., & Burdge, R. J. (1992). Why recycle? A comparison of recycling motivations in four communities. Environmental management, 16(6), 785-797.
Zelenika, I., Moreau, T., & Zhao, J. (2018). Toward zero waste events: Reducing contamination in waste streams with volunteer assistance. Waste Management, 76, 39-45.