Diplomová práce se zabývá postoji pedagogů základních škol na komunikační kompetence dětí v mladším školním věku. Teoretická část práce je zaměřena na komunikaci, vymezení vývoje řeči, narušenou komunikační schopnost a vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností. Empirická část informuje o výzkumném vzorku, metodě a nástroji výzkumného šetření. Zabývá se analýzou a interpretací dat získaných kvantitativním šetřením, které mapuje postoje pedagogů základních škol na komunikační kompetence dětí mladšího školního věku. Údaje jsou získány na základně dotazníkového šetření. Práce má poskytnout náhled nejen na komunikační kompetence dětí mladšího školního věku, ale také má upozornit na narůstající narušenou komunikační schopnost těchto dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with primary school teacher's attitude to communication competence of primary school children. The theoretical part focuses on communication. It defines language development, communicative disability and education of children with imparired communication skills. The empirical part of the thesis describes the research sample, the research method, procedures and tools of the research. We focused on teachers at primary schools and their attitudes to communication competence of primary school children. The quantitative data was obtained based on a questionnaire. The empirical part describes data analysis and interprets data obtained by a quantitative survey. The thesis offers perspective on quality primary school children's communication competence and also points out the increasingly impaired communication ability of these children.
Klíčová slova
Logopedie, řeč, komunikační kompetence, narušená komunikační schopnost, vzdělávání, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
speech therapy, speech, Communication competence, impaired communication skills, education, primary school
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá postoji pedagogů základních škol na komunikační kompetence dětí v mladším školním věku. Teoretická část práce je zaměřena na komunikaci, vymezení vývoje řeči, narušenou komunikační schopnost a vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností. Empirická část informuje o výzkumném vzorku, metodě a nástroji výzkumného šetření. Zabývá se analýzou a interpretací dat získaných kvantitativním šetřením, které mapuje postoje pedagogů základních škol na komunikační kompetence dětí mladšího školního věku. Údaje jsou získány na základně dotazníkového šetření. Práce má poskytnout náhled nejen na komunikační kompetence dětí mladšího školního věku, ale také má upozornit na narůstající narušenou komunikační schopnost těchto dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with primary school teacher's attitude to communication competence of primary school children. The theoretical part focuses on communication. It defines language development, communicative disability and education of children with imparired communication skills. The empirical part of the thesis describes the research sample, the research method, procedures and tools of the research. We focused on teachers at primary schools and their attitudes to communication competence of primary school children. The quantitative data was obtained based on a questionnaire. The empirical part describes data analysis and interprets data obtained by a quantitative survey. The thesis offers perspective on quality primary school children's communication competence and also points out the increasingly impaired communication ability of these children.
Klíčová slova
Logopedie, řeč, komunikační kompetence, narušená komunikační schopnost, vzdělávání, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
speech therapy, speech, Communication competence, impaired communication skills, education, primary school
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou komunikační kompetence dětí mladšího školního věku v Ústeckém kraji. Cílem práce je zjistit zkušenosti pedagogů prvního stupně základních škol s komunikačními kompetencemi dětí v mladším školním věku. V teoretické části budou v jednotlivých kapitolách zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o oblasti: vývoj řeči, narušená komunikační schopnost a intervence. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit zkušenosti pedagogů s komunikačními kompetencemi dětí mladšího školního věku. Analyzovat možné faktory ovlivňující kvalitu komunikační kompetence, možnosti intervence a práci pedagogů prvního stupně. Pro ověření cílů bude proveden kvantitativní výzkum, pro který bude využita metoda dotazníkového šetření. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou komunikační kompetence dětí mladšího školního věku v Ústeckém kraji. Cílem práce je zjistit zkušenosti pedagogů prvního stupně základních škol s komunikačními kompetencemi dětí v mladším školním věku. V teoretické části budou v jednotlivých kapitolách zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o oblasti: vývoj řeči, narušená komunikační schopnost a intervence. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit zkušenosti pedagogů s komunikačními kompetencemi dětí mladšího školního věku. Analyzovat možné faktory ovlivňující kvalitu komunikační kompetence, možnosti intervence a práci pedagogů prvního stupně. Pro ověření cílů bude proveden kvantitativní výzkum, pro který bude využita metoda dotazníkového šetření. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E.; MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KERSNER, M.; WRIGHT, A. J. Speech and Language Therapy: The decision-making process when working with children. New York: Routledge, 2013. ISBN 9781136451096
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.
PAUL, R.; NORBURY, C. Language Disorders from Infancy through Adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. Mosby: Elsevier, 2017. ISBN 978-0-323-07184-0
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E.; MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KERSNER, M.; WRIGHT, A. J. Speech and Language Therapy: The decision-making process when working with children. New York: Routledge, 2013. ISBN 9781136451096
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.
PAUL, R.; NORBURY, C. Language Disorders from Infancy through Adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. Mosby: Elsevier, 2017. ISBN 978-0-323-07184-0