Tato bakalářská práce s názvem Metoda aktivního naslouchání při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je zaměřena na rozhovory mezi žáky a učiteli 1. stupně ZŠ v Budyni nad Ohří, vedené s použitím vybraných technik aktivního naslouchání. V teoretické části jsme se zaměřili na teoretické ukotvení pojmů komunikace, pedagogická komunikace, rozhovor, naslouchání a specifické vzdělávací potřeby.
Praktická část popisuje výzkumný projekt pojatý jako případovou studii, která je zaměřena na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami na prvním stupni základní školy v Budyni nad Ohří. Nejprve naše pozornost směřovala na zkoumaný jev aktivního naslouchání, následovalo zkoumání jednotlivých případů a pochopení uvedených teoretických východisek. Cílem bylo zjistit na základě analýzy různých modelových mikrosituací a rozhovorů s pedagogy jejich pohled na možnosti využití technik aktivního naslouchání v každodenní pedagogické praxi. V závěru jsme formulovali několik doporučení pedagogům a managementu školy, pro efektivní využívání technik aktivního naslouchání, které napomáhají při vypjatých situacích a při řešení konfliktů dětí se speciálně vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis with the name Method of Active Listening when Working with Pupils with Special Educational Needs is focused on interviews between pupils and teachers of the elementary school in Budyně nad Ohří, held with the use of selected methods of active listening. The theoretical part concentrates on the theoretical definitions of the terms communication, pedagogical communication, interview, listening, and special educational needs.
The practical part describes the research project approached as a case study which is focused on pupils with special educational needs in the elementary school in Budyně nad Ohří. Initially we turned our attention to the studied phenomenon of active listening, followed by examination of individual cases and understanding the mentioned theoretical solutions. The goal was to find out about the teachers' view on the opportunities of using the active listening techniques in the daily educational practice, based on the analysis of various model microsituations and interviews with the teachers. In the conclusion we formulated several recommendations to the teachers and the school management for effective use of the active listening techniques which help in tense situations and in solutions to conflicts of children with special educational needs.
Klíčová slova
Pedagogická komunikace, rozhovor, aktivní naslouchání, specifické vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical communication, interview, active listening, special educational needs
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem Metoda aktivního naslouchání při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je zaměřena na rozhovory mezi žáky a učiteli 1. stupně ZŠ v Budyni nad Ohří, vedené s použitím vybraných technik aktivního naslouchání. V teoretické části jsme se zaměřili na teoretické ukotvení pojmů komunikace, pedagogická komunikace, rozhovor, naslouchání a specifické vzdělávací potřeby.
Praktická část popisuje výzkumný projekt pojatý jako případovou studii, která je zaměřena na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami na prvním stupni základní školy v Budyni nad Ohří. Nejprve naše pozornost směřovala na zkoumaný jev aktivního naslouchání, následovalo zkoumání jednotlivých případů a pochopení uvedených teoretických východisek. Cílem bylo zjistit na základě analýzy různých modelových mikrosituací a rozhovorů s pedagogy jejich pohled na možnosti využití technik aktivního naslouchání v každodenní pedagogické praxi. V závěru jsme formulovali několik doporučení pedagogům a managementu školy, pro efektivní využívání technik aktivního naslouchání, které napomáhají při vypjatých situacích a při řešení konfliktů dětí se speciálně vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis with the name Method of Active Listening when Working with Pupils with Special Educational Needs is focused on interviews between pupils and teachers of the elementary school in Budyně nad Ohří, held with the use of selected methods of active listening. The theoretical part concentrates on the theoretical definitions of the terms communication, pedagogical communication, interview, listening, and special educational needs.
The practical part describes the research project approached as a case study which is focused on pupils with special educational needs in the elementary school in Budyně nad Ohří. Initially we turned our attention to the studied phenomenon of active listening, followed by examination of individual cases and understanding the mentioned theoretical solutions. The goal was to find out about the teachers' view on the opportunities of using the active listening techniques in the daily educational practice, based on the analysis of various model microsituations and interviews with the teachers. In the conclusion we formulated several recommendations to the teachers and the school management for effective use of the active listening techniques which help in tense situations and in solutions to conflicts of children with special educational needs.
Klíčová slova
Pedagogická komunikace, rozhovor, aktivní naslouchání, specifické vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical communication, interview, active listening, special educational needs
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se budu řídit směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem 5B/2019 s názvem vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP a budu dbát na její dodržování. Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi využití a možnými překážkami metody aktivního naslouchání v pedagogickém rozhovoru mezi žáky se SVP a učiteli základní školy. Cílem mé práce bude na základě analýzy různých modelových mikrosituací ukázat, že tato metoda může pomoci předcházet mnohým nedorozuměním i předčasným a nesprávným závěrům při řešení problémových situací. Zároveň pomocí dotazníkového šetření zjistit pohled pedagogů na tuto otázku. V teoretické části vymezím pojmy verbální a neverbální komunikace, specifika pedagogické komunikace, rozhovor jako nástroj komunikace mezi žákem a učitelem a metodu aktivního naslouchání při vedení rozhovoru, vymezím pojmy SVP. V praktické části se budu věnovat analýze několika mikrosituací, v nichž se zaměřím na hodnocení jednotlivých odpovědí podle zásad aktivního naslouchání a na možnosti, jakým směrem by se tyto rozhovory mohly ubírat, kdyby reakce učitelů byly odlišné. Na základě rozboru autentických přepisů rozhovorů mezi žáky a učiteli a jejich analýze, se budu snažit poukázat na přínos využití metody aktivního naslouchání pedagoga. V praktické části zároveň uvedu výsledky dotazníkového šetření, kterým chci zjistit, zda pedagogové využívají metody aktivního naslouchání, v čem spatřují její přínos a co jim naopak v jejím využívání brání, nakolik jsou schopni ve své praxi uplatňovat metodu aktivního naslouchání. V závěru budu formulovat několik doporučení pro efektivnější vedení pedagogického rozhovoru s využitím metody aktivního naslouchání.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se budu řídit směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem 5B/2019 s názvem vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP a budu dbát na její dodržování. Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi využití a možnými překážkami metody aktivního naslouchání v pedagogickém rozhovoru mezi žáky se SVP a učiteli základní školy. Cílem mé práce bude na základě analýzy různých modelových mikrosituací ukázat, že tato metoda může pomoci předcházet mnohým nedorozuměním i předčasným a nesprávným závěrům při řešení problémových situací. Zároveň pomocí dotazníkového šetření zjistit pohled pedagogů na tuto otázku. V teoretické části vymezím pojmy verbální a neverbální komunikace, specifika pedagogické komunikace, rozhovor jako nástroj komunikace mezi žákem a učitelem a metodu aktivního naslouchání při vedení rozhovoru, vymezím pojmy SVP. V praktické části se budu věnovat analýze několika mikrosituací, v nichž se zaměřím na hodnocení jednotlivých odpovědí podle zásad aktivního naslouchání a na možnosti, jakým směrem by se tyto rozhovory mohly ubírat, kdyby reakce učitelů byly odlišné. Na základě rozboru autentických přepisů rozhovorů mezi žáky a učiteli a jejich analýze, se budu snažit poukázat na přínos využití metody aktivního naslouchání pedagoga. V praktické části zároveň uvedu výsledky dotazníkového šetření, kterým chci zjistit, zda pedagogové využívají metody aktivního naslouchání, v čem spatřují její přínos a co jim naopak v jejím využívání brání, nakolik jsou schopni ve své praxi uplatňovat metodu aktivního naslouchání. V závěru budu formulovat několik doporučení pro efektivnější vedení pedagogického rozhovoru s využitím metody aktivního naslouchání.
Seznam doporučené literatury
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005. 165stran. ISBN 8073151049. - GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. 207stran. ISBN 8085931796. - KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej, naslouchám. Vydání 1. Praha: Návrat, 1993. 105stran. ISBN 808549518X - KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Vydání 1. Praha: Grada, 2005. 98stran. ISBN 8024710269. - MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210stran. ISBN 8021010703. - NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005. 171 stran. ISBN 8024707381. - POLENČÁROVÁ, Jana a ŠEBESTA, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování: Rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vydání 1. Portál, 2006. 104stran. ISBN 807367018
Seznam doporučené literatury
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005. 165stran. ISBN 8073151049. - GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. 207stran. ISBN 8085931796. - KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej, naslouchám. Vydání 1. Praha: Návrat, 1993. 105stran. ISBN 808549518X - KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Vydání 1. Praha: Grada, 2005. 98stran. ISBN 8024710269. - MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210stran. ISBN 8021010703. - NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005. 171 stran. ISBN 8024707381. - POLENČÁROVÁ, Jana a ŠEBESTA, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování: Rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vydání 1. Portál, 2006. 104stran. ISBN 807367018