Tématem bakalářské práce jsou preference rodičů předškolních dětí ve vzdělávání
v klasických, Montessori a lesních mateřských školách. Cílem této předkládané práce bylo zjistit hlavní kritéria rozhodující při výběru klasického či alternativního způsobu vzdělávání předškolních dětí. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení základních pojmů jako alternativní a klasické vzdělávání, Montessori pedagogika, dítě předškolního věku, zákonní zástupci dítěte
a předškolní vzdělávání. Empirickou část tvoří výzkum, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty, kterých bylo dohromady šest. Jednalo se o rodiče, jejichž děti navštěvují výše zmíněné typy mateřských škol.
Anotace v angličtině
The topic of this this bachelor thesis is the parental preferences of preschool children in classic education, Montessori education and forest kindergarten. The aim of bachelor thesis was to find out the main attribute determinative in choice of classic or alternative education of preschool children. This thesis includes theoretical part and empirical part. Theoretical part is focused on explanation of basic terms, for example alternative and classic education, Montessori teaching, preschool child, legal representative and preschool education. The empirical part deals with research realized via semistructured interviews with six selected respondents. The respondents were the parents whose children are attending these sorts of kindergartens mentioned above.
Klíčová slova
Alternativní vzdělávání, Montessori, lesní MŠ, pedagogika, klasická MŠ, předškolní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, Montessori, forest kindergarten, pedagogy, classical kindergarten, preschool education.
Rozsah průvodní práce
64 s. (103 836)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce jsou preference rodičů předškolních dětí ve vzdělávání
v klasických, Montessori a lesních mateřských školách. Cílem této předkládané práce bylo zjistit hlavní kritéria rozhodující při výběru klasického či alternativního způsobu vzdělávání předškolních dětí. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení základních pojmů jako alternativní a klasické vzdělávání, Montessori pedagogika, dítě předškolního věku, zákonní zástupci dítěte
a předškolní vzdělávání. Empirickou část tvoří výzkum, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty, kterých bylo dohromady šest. Jednalo se o rodiče, jejichž děti navštěvují výše zmíněné typy mateřských škol.
Anotace v angličtině
The topic of this this bachelor thesis is the parental preferences of preschool children in classic education, Montessori education and forest kindergarten. The aim of bachelor thesis was to find out the main attribute determinative in choice of classic or alternative education of preschool children. This thesis includes theoretical part and empirical part. Theoretical part is focused on explanation of basic terms, for example alternative and classic education, Montessori teaching, preschool child, legal representative and preschool education. The empirical part deals with research realized via semistructured interviews with six selected respondents. The respondents were the parents whose children are attending these sorts of kindergartens mentioned above.
Klíčová slova
Alternativní vzdělávání, Montessori, lesní MŠ, pedagogika, klasická MŠ, předškolní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, Montessori, forest kindergarten, pedagogy, classical kindergarten, preschool education.
Zásady pro vypracování
Před zpracováním bakalářské práce se podrobně seznámit s novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5B/2019 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje vztahující se k tématu, stanovit cíl bakalářské práce a vypracovat teoretickou a praktickou část. V teoretické části budou zpracována témata z oblasti alternativního a běžného předškolního vzdělávání, zejména se bude jednat o charakteristiku klasických mateřských škol, Montessori a lesních mateřských škol. Ve výzkumné části stanovíme cíl i výzkumné otázky, na jejichž základě provedeme kvalitativní šetření s cílem porovnat klasický a alternativní způsob vzdělávání předškolních dětí. Zjištěné závěry uvedeme do širších souvislostí edukační reality preprimárního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Před zpracováním bakalářské práce se podrobně seznámit s novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5B/2019 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje vztahující se k tématu, stanovit cíl bakalářské práce a vypracovat teoretickou a praktickou část. V teoretické části budou zpracována témata z oblasti alternativního a běžného předškolního vzdělávání, zejména se bude jednat o charakteristiku klasických mateřských škol, Montessori a lesních mateřských škol. Ve výzkumné části stanovíme cíl i výzkumné otázky, na jejichž základě provedeme kvalitativní šetření s cílem porovnat klasický a alternativní způsob vzdělávání předškolních dětí. Zjištěné závěry uvedeme do širších souvislostí edukační reality preprimárního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
1) Švaříček, R., Šeďová, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6 (váz.), 2) Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 224 s. ISBN 978-80-247-5107-8., 3) PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4., 4) VOŠÁHLÍKOVÁ, T. a kol. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministersvo životního prostředí České republiky, 2010. 2. aktualiz. vyd. ISBN 978-80-7212-593-7, 5) Montessori, M. Objevování dítěte. Praha: Portál 2017, 251 s. ISBN 978-80-262-1234-8, 6) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0 ., 7) ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4 ., 8) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.
Seznam doporučené literatury
1) Švaříček, R., Šeďová, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6 (váz.), 2) Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 224 s. ISBN 978-80-247-5107-8., 3) PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4., 4) VOŠÁHLÍKOVÁ, T. a kol. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministersvo životního prostředí České republiky, 2010. 2. aktualiz. vyd. ISBN 978-80-7212-593-7, 5) Montessori, M. Objevování dítěte. Praha: Portál 2017, 251 s. ISBN 978-80-262-1234-8, 6) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0 ., 7) ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4 ., 8) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.