Bakalářská práce se zabývá tématem individuální integrace žáků s mentálním postižením z pohledu žáků základních škol. Teoretická část je zaměřena na mentální postižení, jeho klasifikaci, etiologii, diagnostiku a vzdělávání. Empirická část je věnována prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření cíleného na hodnocení vybraných aspektů integrace žáků s mentálním postižením (hodnocení, úprava obsahu vzdělávání, sociální aspekty) z pohledu žáků základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of individual integration of pupils with mental disabilities from the perspective of primary school pupils. The theoretical part is focused on mental disability, classification, etiology, diagnosis and education. The empirical part is devoted to the presentation of the results of a quantitatively oriented research survey aimed at evaluating selected aspects of the integration of pupils with mental disabilities (evaluation, adjustment of educational content, social aspects) from the perspective of primary school pupils.
Klíčová slova
mentální postižení, integrace, základní škola, žáci, speciální vzdělávací potřeby, kvantitativní výzkum, dotazník
Bakalářská práce se zabývá tématem individuální integrace žáků s mentálním postižením z pohledu žáků základních škol. Teoretická část je zaměřena na mentální postižení, jeho klasifikaci, etiologii, diagnostiku a vzdělávání. Empirická část je věnována prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření cíleného na hodnocení vybraných aspektů integrace žáků s mentálním postižením (hodnocení, úprava obsahu vzdělávání, sociální aspekty) z pohledu žáků základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of individual integration of pupils with mental disabilities from the perspective of primary school pupils. The theoretical part is focused on mental disability, classification, etiology, diagnosis and education. The empirical part is devoted to the presentation of the results of a quantitatively oriented research survey aimed at evaluating selected aspects of the integration of pupils with mental disabilities (evaluation, adjustment of educational content, social aspects) from the perspective of primary school pupils.
Klíčová slova
mentální postižení, integrace, základní škola, žáci, speciální vzdělávací potřeby, kvantitativní výzkum, dotazník
Bakalářská práce bude tématicky orientována na problematiku hodnocení vybraných aspektů spojených s individuální integrací žáků s mentálním postižením do běžných škol. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti mentální retardace, její klasifikace, etiologie a diagnostiky, problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením a v neposlední řadě také možností a podmínek jejich integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Empirická část práce bude věnována prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení vybraných aspektů integrace žáků s mentálním postižením (hodnocení, úprava vzdělávání, sociální aspekty) z pohledu žáků základních škol. Výzkumný nástroj bude postaven na situačním přístupu a výzkumný vzorek bude tvořen žáky 7. a 8. ročníků ZŠ. Výstupem práce bude formulace doporučení pro zkvalitnění podmínek individuální integrace uvedené cílové skupiny žáků, se zvláštním zřetelem na klima třídy a sociální vztahy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tématicky orientována na problematiku hodnocení vybraných aspektů spojených s individuální integrací žáků s mentálním postižením do běžných škol. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti mentální retardace, její klasifikace, etiologie a diagnostiky, problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením a v neposlední řadě také možností a podmínek jejich integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Empirická část práce bude věnována prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení vybraných aspektů integrace žáků s mentálním postižením (hodnocení, úprava vzdělávání, sociální aspekty) z pohledu žáků základních škol. Výzkumný nástroj bude postaven na situačním přístupu a výzkumný vzorek bude tvořen žáky 7. a 8. ročníků ZŠ. Výstupem práce bude formulace doporučení pro zkvalitnění podmínek individuální integrace uvedené cílové skupiny žáků, se zvláštním zřetelem na klima třídy a sociální vztahy.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
FELCMANOVÁ, Lenka. Metodika ke katalogu podpůrných opatření: k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4672-1.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
MANĚNOVÁ, Martina a Martin SKUTIL. Metodologie pedagogického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-209-6.
SVOBODA, Zdeněk, Jaroslav ŘÍČAN, Petra MORVAYOVÁ a Ladislav ZILCHER. Metodika tvorby strategického plánu pro vytváření inkluzivního prostředí školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-958-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
FELCMANOVÁ, Lenka. Metodika ke katalogu podpůrných opatření: k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4672-1.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
MANĚNOVÁ, Martina a Martin SKUTIL. Metodologie pedagogického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-209-6.
SVOBODA, Zdeněk, Jaroslav ŘÍČAN, Petra MORVAYOVÁ a Ladislav ZILCHER. Metodika tvorby strategického plánu pro vytváření inkluzivního prostředí školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-958-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.