Bakalářská práce se zabývá prožíváním pěstounů při přijetí dítěte z Ústavní péče do rodiny. Práce je členěna na dvě části. Teoretická část vymezuje pojem prožívání, rodina, mateřství, sociálně právní ochraně dítěte a pěstounské péči z psychologického aspektu. V empirické části jsme sbírali data pomocí polostrukturovaného rozhovoru, která byla následně zpracována pomocí metody IPA. Tři respondentky, které odpovídaly příslušným požadavkům se zúčastnily výzkumného procesu. Z výsledků dat můžeme zjistit, jaké jsou motivace stát se pěstounem, jaké pocity a emoce prožívají pěstouni ve vztahu k přijatému dítěti a jak prožívá pěstounská rodina styk s biologickou rodinou.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals experience of foster parents when accepting a child from institutional care into the family. The work is divided into two parts. The theoretical part definition of the concept of experience, family, motherhood, social and legal protection of the child and foster care from a psychological aspect. In the empirical part, we collected data using a semi-structured interview, which was then processed using the IPA method. Three respondents who met the relevant requirements participated in the research process. From the results of the data, we can find out what are the motivations to become a foster parent, what feelings, and emotions the foster parents experience in relation to the adopted child and how the foster family experiences contact with the biological family.
Klíčová slova
Prožitek, emoce, mateřství, pěstounská péče, pěstoun, biologická rodina
Klíčová slova v angličtině
Experiencing, emotion, foster care, foster parent, biological family
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá prožíváním pěstounů při přijetí dítěte z Ústavní péče do rodiny. Práce je členěna na dvě části. Teoretická část vymezuje pojem prožívání, rodina, mateřství, sociálně právní ochraně dítěte a pěstounské péči z psychologického aspektu. V empirické části jsme sbírali data pomocí polostrukturovaného rozhovoru, která byla následně zpracována pomocí metody IPA. Tři respondentky, které odpovídaly příslušným požadavkům se zúčastnily výzkumného procesu. Z výsledků dat můžeme zjistit, jaké jsou motivace stát se pěstounem, jaké pocity a emoce prožívají pěstouni ve vztahu k přijatému dítěti a jak prožívá pěstounská rodina styk s biologickou rodinou.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals experience of foster parents when accepting a child from institutional care into the family. The work is divided into two parts. The theoretical part definition of the concept of experience, family, motherhood, social and legal protection of the child and foster care from a psychological aspect. In the empirical part, we collected data using a semi-structured interview, which was then processed using the IPA method. Three respondents who met the relevant requirements participated in the research process. From the results of the data, we can find out what are the motivations to become a foster parent, what feelings, and emotions the foster parents experience in relation to the adopted child and how the foster family experiences contact with the biological family.
Klíčová slova
Prožitek, emoce, mateřství, pěstounská péče, pěstoun, biologická rodina
Klíčová slova v angličtině
Experiencing, emotion, foster care, foster parent, biological family
Zásady pro vypracování
Vypracování teoretické části - bude obsahovat vymezení základních pojmů jako ústavní výchova a její typy, pěstounská péče a její formy,osobnost pěstouna nebo Orgán sociálně-právní ochrany dětí; práva a povinnosti při výkonnu pěstounské péče (ústava, zákony); v rámci teoretické části práce bude vypracována teoreticko-kritická analýza současných výzkumů v oblasti NRP
Vypracování empirické části - úkolem bude oslovit rodiče, na základě společné spolupráce provedeme polostrukturovaný rozhovor, následně provedu analýzu získaných dat a interpretaci výsledků, cílem praktické části BP bude porozumnět prožívání a zkušenosti rodičů, kteří přijali a vychovávají dítě v pěstounské péči; výzkum bude veden kvalitativním přístupem, kdy sběr dat bude probíhat polostrukturovaným rozhovorem s pěstouny, kteří mají dítě v PP minimálně 6 měsíců; analýzy získaných dat bude probíhat metodou IPA
Zásady pro vypracování
Vypracování teoretické části - bude obsahovat vymezení základních pojmů jako ústavní výchova a její typy, pěstounská péče a její formy,osobnost pěstouna nebo Orgán sociálně-právní ochrany dětí; práva a povinnosti při výkonnu pěstounské péče (ústava, zákony); v rámci teoretické části práce bude vypracována teoreticko-kritická analýza současných výzkumů v oblasti NRP
Vypracování empirické části - úkolem bude oslovit rodiče, na základě společné spolupráce provedeme polostrukturovaný rozhovor, následně provedu analýzu získaných dat a interpretaci výsledků, cílem praktické části BP bude porozumnět prožívání a zkušenosti rodičů, kteří přijali a vychovávají dítě v pěstounské péči; výzkum bude veden kvalitativním přístupem, kdy sběr dat bude probíhat polostrukturovaným rozhovorem s pěstouny, kteří mají dítě v PP minimálně 6 měsíců; analýzy získaných dat bude probíhat metodou IPA
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
NOVOTNÝ, Petr, Jitka IVIČIČOVÁ, Ivana SYRŮČKOVÁ a Pavlína VONDRÁČKOVÁ. Nový občanský zákoník Rodinné právo. Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0431-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. V Praze: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-614-2.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
NOVOTNÁ, Věra. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vydání. Olomouc: ANAG, [2016]. Právo (ANAG). ISBN 978-80-7554-022-5.
CAIRNS, Kate. Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem: traumata v raném vztahu a psychická odolnost. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0370-4.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
JONES, Christine. Sibling Relationships in Adoptive and Fostering Families: A Review of the International Research Literature. Children & Society [online]. 2016, 30(4), 324-334 [cit. 2019-10-08]. DOI: 10.1111/chso.12146. ISSN 09510605. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/chso.12146
VASILEVA, Mira a Franz PETERMANN. Posttraumatic Stress Symptoms in Preschool Children in Foster Care: The Influence of Placement and Foster Family Environment. Journal of Traumatic Stress [online]. 2017, 30(5), 472-481 [cit. 2019-10-08]. DOI: 10.1002/jts.22217. ISSN 08949867. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/jts.22217
SUDOVÁ, M., & SUDA, S. (2013). To dítě je naše, proboha! Proceedings of the Conference on Qualitative Approach & Methods in Human Sciences, 156?169. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=114543797&lang=cs&site=eds-live
Chrenková, M., Cilečková, K., & Hašková, A. (2015). Faktory ovlivňující formu náhradní rodinné péče. (Czech). Sociální Pedagogika, 3(2), 38. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edb&AN=111021357&lang=cs&site=eds-live
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
NOVOTNÝ, Petr, Jitka IVIČIČOVÁ, Ivana SYRŮČKOVÁ a Pavlína VONDRÁČKOVÁ. Nový občanský zákoník Rodinné právo. Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0431-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. V Praze: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-614-2.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
NOVOTNÁ, Věra. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vydání. Olomouc: ANAG, [2016]. Právo (ANAG). ISBN 978-80-7554-022-5.
CAIRNS, Kate. Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem: traumata v raném vztahu a psychická odolnost. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0370-4.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
JONES, Christine. Sibling Relationships in Adoptive and Fostering Families: A Review of the International Research Literature. Children & Society [online]. 2016, 30(4), 324-334 [cit. 2019-10-08]. DOI: 10.1111/chso.12146. ISSN 09510605. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/chso.12146
VASILEVA, Mira a Franz PETERMANN. Posttraumatic Stress Symptoms in Preschool Children in Foster Care: The Influence of Placement and Foster Family Environment. Journal of Traumatic Stress [online]. 2017, 30(5), 472-481 [cit. 2019-10-08]. DOI: 10.1002/jts.22217. ISSN 08949867. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/jts.22217
SUDOVÁ, M., & SUDA, S. (2013). To dítě je naše, proboha! Proceedings of the Conference on Qualitative Approach & Methods in Human Sciences, 156?169. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=114543797&lang=cs&site=eds-live
Chrenková, M., Cilečková, K., & Hašková, A. (2015). Faktory ovlivňující formu náhradní rodinné péče. (Czech). Sociální Pedagogika, 3(2), 38. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edb&AN=111021357&lang=cs&site=eds-live