Název práce: Ergoterapeutická intervence u osob s PAS
Cíl a podstata práce: Cílem bakalářské práce je přiblížit problematiku ergoterapie
u dětí předškolního věku s diagnózou dětského autismu a přispět tak k řešení dané problematiky. Práce poskytuje analýzu a zpracování teoretických poznatků odborné literatury, zaměřené na problematiku poruch autistického spektra a dětského autismu, seznamuje s požadavky na školní zralost dítěte a zmiňuje princip inkluze. Uvádí základní informace o oboru ergoterapie a využití této profese v kontextu inkludovaného chlapce. Představuje komplexní, kognitivně-motorickou pomůcku SunBall, která pracuje na principu biofeedbacku, zvolenou jako prostředek pro ergoterapeutickou intervenci. Hlavní část předkládá kazuistiku chlapce s dětským autismem, provází ergoterapeutickými intervencemi, které vycházejí z aspirace rodiny a jsou zacíleny
na přípravu chlapce na školní docházku v běžné základní škole s asistentem.
Metody: Vstupní vyšetření dítěte s dětským autismem, stanovení krátkodobých a dlouhodobých ergoterapeutických cílů a plánů, se zaměřením na ergoterapeutické intervence s využitím zařízení SunBall a výstupní vyšetření. Nástrojem pro zpracování práce kvalitativního charakteru je testování BI, rozhovor a pozorování.
Výsledky: Ergoterapeutické intervence přispěly k soběstačnosti, samostatnosti a rozvoji osobnosti předškolního chlapce s dětským autismem.
Diskuse: Předkládá zpracování rešeršních zdrojů o využívání virtuální reality
při ergoterapii osob s PAS, dopad zátěže na matku dítěte s autismem a zapojení rodiny do společných intervencí.
Závěr: Porovnání výsledků vstupního a výstupního vyšetření poukazuje na zlepšení
v jemné motoriky a soběstačnosti, která prospívá samostatnosti.
Anotace v angličtině
Topic name: Occupation therapy in people with ASD
Aim and essence of the work: The aim of the bachelor thesis is to explain the issue of occupation therapy in preschool children diagnosed with childhood autism and thus contribute to solving the issue. The work provides an analysis and processing of theoretical knowledge of specialized literature, focused on the problems of autistic spectrum disorders and childhood autism, introduces the requirements for the child's school maturity and mentions the principle of inclusion. It provides basic information about the field of occupational therapy and the use of this profession in the context of an inclusive boy. It is a comprehensive, cognitive-motor aid SunBall that works on the principle of biofeedback, chosen as a means for occupation therapy. The main part presents a case report of a boy with childhood autism, accompanies occupation interventions, which are based on family aspirations and are targeted to prepare boy for school attendance in regular elementary school with assistant.
Methods: Initial examination of a child with childhood autism, setting of short and long-term occupation therapy goals and plans, focusing on occupation interventions using SunBall equipment and final examination. The tools of research for processing of qualitative work are BI testing, interview and observation.
Results: Occupation therapy contributed to self-sufficiency, self-reliance and development of preschool boy personality with childhood autism.
Discussion: Submits the processing of research resources on the use of virtual reality
in occupational therapy for people with ASD, the impact of the load on the mother of an autistic child and family involvement in joint interventions.
Conclusion: Comparison of the results of the initial and final examination shows an improvement in fine motor skills and self-sufficiency, that favors independence.
Název práce: Ergoterapeutická intervence u osob s PAS
Cíl a podstata práce: Cílem bakalářské práce je přiblížit problematiku ergoterapie
u dětí předškolního věku s diagnózou dětského autismu a přispět tak k řešení dané problematiky. Práce poskytuje analýzu a zpracování teoretických poznatků odborné literatury, zaměřené na problematiku poruch autistického spektra a dětského autismu, seznamuje s požadavky na školní zralost dítěte a zmiňuje princip inkluze. Uvádí základní informace o oboru ergoterapie a využití této profese v kontextu inkludovaného chlapce. Představuje komplexní, kognitivně-motorickou pomůcku SunBall, která pracuje na principu biofeedbacku, zvolenou jako prostředek pro ergoterapeutickou intervenci. Hlavní část předkládá kazuistiku chlapce s dětským autismem, provází ergoterapeutickými intervencemi, které vycházejí z aspirace rodiny a jsou zacíleny
na přípravu chlapce na školní docházku v běžné základní škole s asistentem.
Metody: Vstupní vyšetření dítěte s dětským autismem, stanovení krátkodobých a dlouhodobých ergoterapeutických cílů a plánů, se zaměřením na ergoterapeutické intervence s využitím zařízení SunBall a výstupní vyšetření. Nástrojem pro zpracování práce kvalitativního charakteru je testování BI, rozhovor a pozorování.
Výsledky: Ergoterapeutické intervence přispěly k soběstačnosti, samostatnosti a rozvoji osobnosti předškolního chlapce s dětským autismem.
Diskuse: Předkládá zpracování rešeršních zdrojů o využívání virtuální reality
při ergoterapii osob s PAS, dopad zátěže na matku dítěte s autismem a zapojení rodiny do společných intervencí.
Závěr: Porovnání výsledků vstupního a výstupního vyšetření poukazuje na zlepšení
v jemné motoriky a soběstačnosti, která prospívá samostatnosti.
Anotace v angličtině
Topic name: Occupation therapy in people with ASD
Aim and essence of the work: The aim of the bachelor thesis is to explain the issue of occupation therapy in preschool children diagnosed with childhood autism and thus contribute to solving the issue. The work provides an analysis and processing of theoretical knowledge of specialized literature, focused on the problems of autistic spectrum disorders and childhood autism, introduces the requirements for the child's school maturity and mentions the principle of inclusion. It provides basic information about the field of occupational therapy and the use of this profession in the context of an inclusive boy. It is a comprehensive, cognitive-motor aid SunBall that works on the principle of biofeedback, chosen as a means for occupation therapy. The main part presents a case report of a boy with childhood autism, accompanies occupation interventions, which are based on family aspirations and are targeted to prepare boy for school attendance in regular elementary school with assistant.
Methods: Initial examination of a child with childhood autism, setting of short and long-term occupation therapy goals and plans, focusing on occupation interventions using SunBall equipment and final examination. The tools of research for processing of qualitative work are BI testing, interview and observation.
Results: Occupation therapy contributed to self-sufficiency, self-reliance and development of preschool boy personality with childhood autism.
Discussion: Submits the processing of research resources on the use of virtual reality
in occupational therapy for people with ASD, the impact of the load on the mother of an autistic child and family involvement in joint interventions.
Conclusion: Comparison of the results of the initial and final examination shows an improvement in fine motor skills and self-sufficiency, that favors independence.
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapeutická intervence u osob s PAS". Cílem studentky bylo přiblížit problematiku ergoterapie u dětí předškolního věku s diagnózou dětského autismu a přispět tak k řešení dané problematiky. Ve své práci poskytla analýzu a zpracovala teoretické poznatky odborné literatury, zaměřené na problematiku poruch autistického spektra, uvedla požadavky na školní zralost dítěte a zmínila princip inkluze. Uvedla základní informace o oboru ergoterapie a využití této profese v kontextu integrovaného chlapce. Představila komplexní, kognitivně-motorickou pomůcku SunBall, která pracuje na principu biofeedbacku, zvolenou jako prostředek pro ergoterapeutickou intervenci. V teoretické části popsala studentka kazuistiku chlapce s dětským autismem. Studentka popsala vstupní vyšetření dítěte s dětským autismem, stanovení krátkodobých a dlouhodobých ergoterapeutických cílů a plánů, u kterých se zaměřila na ergoterapeutickou intervenci s využitím zařízení SunBall a výstupní vyšetření.
+ otázky vedoucího práce:
1.Definujte ergoterapii u PAS.
2.Vymezte ergoterapii ke speciální pedagogice.
3.Jak by mohla ergoterapie fungovat v rehabilitačních třídách?
+ otázky oponenta:
1.Zkuste popsat, jak by mohl vypadat koncept ergoterapeutické intervence ve speciálních školách. V jakých oblastech a s čím může ergoterapeut poradit?
2.Vysvětlete, co konkrétně pomůcka SunBall trénuje?
Studentka odpověděla na všechny otázky dobře.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou dobře.