Bakalářská práce se zabývá matematickými představami v předškolním věku. Teoretická část se zaměřuje na jejich charakteristiku včetně vysvětlení jednotlivých pojmů, které jsou obsaženy v matematických představách. V aplikační části je popsán pracovní sešit pro rozvoj matematických představ. Pracovní sešit vychází z úkolů matematických představ. Součástí pracovního sešitu je podrobný popis úkolů + motivace k jednotlivým úkolům, které jsou zaměřené na oblast matematických představu dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with math ideas in pre-school age. The theoretical part focuses on their characteristics, including explanations of individual concepts, which are contained in mathematical ideas.. The application section describes the workbook for the development of mathematical ideas. The workbook is based on math tasks. Part of the workbook is a detailed description of tasks + motivation for individual tasks that are focused on the area of math ideas of preschool children.
Klíčová slova
pracovní sešit, matematické představy, myšlení, zrakové vnímání.
Bakalářská práce se zabývá matematickými představami v předškolním věku. Teoretická část se zaměřuje na jejich charakteristiku včetně vysvětlení jednotlivých pojmů, které jsou obsaženy v matematických představách. V aplikační části je popsán pracovní sešit pro rozvoj matematických představ. Pracovní sešit vychází z úkolů matematických představ. Součástí pracovního sešitu je podrobný popis úkolů + motivace k jednotlivým úkolům, které jsou zaměřené na oblast matematických představu dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with math ideas in pre-school age. The theoretical part focuses on their characteristics, including explanations of individual concepts, which are contained in mathematical ideas.. The application section describes the workbook for the development of mathematical ideas. The workbook is based on math tasks. Part of the workbook is a detailed description of tasks + motivation for individual tasks that are focused on the area of math ideas of preschool children.
Klíčová slova
pracovní sešit, matematické představy, myšlení, zrakové vnímání.
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupnými materiály 2. Vypracování teoretických východisek bakalářské práce (vývoj dítěte, rozvoj matematického myšlení, školní zralost, pracovní sešity) 3. Vypracování metodologie (cíle, postup výroby, popis výzkumného vzorku) 4. Tvorba pracovního sešitu a jeho ověření v praxi. 5. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana UJEP č. 5B/2019. 6. Diskuze, závěr. 7. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupnými materiály 2. Vypracování teoretických východisek bakalářské práce (vývoj dítěte, rozvoj matematického myšlení, školní zralost, pracovní sešity) 3. Vypracování metodologie (cíle, postup výroby, popis výzkumného vzorku) 4. Tvorba pracovního sešitu a jeho ověření v praxi. 5. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana UJEP č. 5B/2019. 6. Diskuze, závěr. 7. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ M., Vývojová psychologie, Karolinum, 1999
KOŤÁTKOVÁ, S., Dítě a mateřská škola, Grada, 2014
MATĚJČEK Z., Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Grada, 2005
KOSÍKOVÁ, V., Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada 2011.
KASLOVÁ M., Matematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe 2010.
KOŤÁTKOVÁ S., Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada 2005.
OTEVŘELOVÁ H., Školní zralost a připravenost. Praha: Portál 2016.
OTEVŘELOVÁ H., Předmatematické myšlení a poznávání přírody : školní zralost. Praha: Raabe 2012.
MELICHAR J., SVOBODA J., Rozvoj matematického myšlení pro studium učitelství pro mateřské školy. 1. Ústí nad Labem: PF UJEP 2003.
SVOBODOVÁ E., Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál 2010.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ M., Vývojová psychologie, Karolinum, 1999
KOŤÁTKOVÁ, S., Dítě a mateřská škola, Grada, 2014
MATĚJČEK Z., Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Grada, 2005
KOSÍKOVÁ, V., Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada 2011.
KASLOVÁ M., Matematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe 2010.
KOŤÁTKOVÁ S., Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada 2005.
OTEVŘELOVÁ H., Školní zralost a připravenost. Praha: Portál 2016.
OTEVŘELOVÁ H., Předmatematické myšlení a poznávání přírody : školní zralost. Praha: Raabe 2012.
MELICHAR J., SVOBODA J., Rozvoj matematického myšlení pro studium učitelství pro mateřské školy. 1. Ústí nad Labem: PF UJEP 2003.
SVOBODOVÁ E., Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál 2010.