Tato bakalářská práce se zabývá klavírním dílem francouzského skladatele Yanna Tiersena a metodickým uplatněním jeho skladeb při hře na klavír. Hlavním cílem této práce je seznámení s klavírní tvorbou již zmíněného autora a prezentace jejího využití v klavírní výuce studentů ZUŠ. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část je věnována otázkám rozvoje osobnosti z hlediska vývojové a hudební psychologie. V úvodních kapitolách jsou zde představeny vývojové fáze osobnosti a stručně charakterizovány hudební schopnosti a dovednosti, které společně tvoří základ pro metodickou práci a klavírní hru. Další části jsou poté věnovány postupu při tvorbě individuálního výukového plánu a detailnějšímu výčtu autorovy hudební tvorby. Praktickou část představuje porovnání požadavků ŠVP pro dílčí ročníky prvního stupně ZUŠ s vybranými skladbami Yanna Tiersena a jejich následný rozbor z hlediska jejich možné metodické využitelnosti v klavírním repertoáru.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with piano work of a French composer Yann Tiersen and its methodical assertion during the process of learning to play the piano. The main purpose of this bachelor thesis is to get acquainted with the piano work of the already mentioned author and to present its use during piano lessons at ZUŠ. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part turns to questions of personality development in terms of developmental and musical psychology. In the opening chapters the developmental stages of personality are presented and musical abilities and skills are briefly characterized, which together form the basis for methodical work and the piano playing itself. Next parts are dedicated to the process of creating an individual lesson plan and more detailed listing of author's music. The practical part is a comparison of the requirements of School Educational Program for particular years of first-stage studies at ZUŠ with selected compositions by Yann Tiersen and its next analysis in terms of its possible methodical use in the piano repertoire.
Klíčová slova
Yann Tiersen, klavírní metodika, ŠVP, ZUŠ
Klíčová slova v angličtině
Yann Tiersen, Piano Teaching Methods, ŠVP, ZUŠ
Rozsah průvodní práce
89 s. (88 282 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá klavírním dílem francouzského skladatele Yanna Tiersena a metodickým uplatněním jeho skladeb při hře na klavír. Hlavním cílem této práce je seznámení s klavírní tvorbou již zmíněného autora a prezentace jejího využití v klavírní výuce studentů ZUŠ. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část je věnována otázkám rozvoje osobnosti z hlediska vývojové a hudební psychologie. V úvodních kapitolách jsou zde představeny vývojové fáze osobnosti a stručně charakterizovány hudební schopnosti a dovednosti, které společně tvoří základ pro metodickou práci a klavírní hru. Další části jsou poté věnovány postupu při tvorbě individuálního výukového plánu a detailnějšímu výčtu autorovy hudební tvorby. Praktickou část představuje porovnání požadavků ŠVP pro dílčí ročníky prvního stupně ZUŠ s vybranými skladbami Yanna Tiersena a jejich následný rozbor z hlediska jejich možné metodické využitelnosti v klavírním repertoáru.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with piano work of a French composer Yann Tiersen and its methodical assertion during the process of learning to play the piano. The main purpose of this bachelor thesis is to get acquainted with the piano work of the already mentioned author and to present its use during piano lessons at ZUŠ. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part turns to questions of personality development in terms of developmental and musical psychology. In the opening chapters the developmental stages of personality are presented and musical abilities and skills are briefly characterized, which together form the basis for methodical work and the piano playing itself. Next parts are dedicated to the process of creating an individual lesson plan and more detailed listing of author's music. The practical part is a comparison of the requirements of School Educational Program for particular years of first-stage studies at ZUŠ with selected compositions by Yann Tiersen and its next analysis in terms of its possible methodical use in the piano repertoire.
Klíčová slova
Yann Tiersen, klavírní metodika, ŠVP, ZUŠ
Klíčová slova v angličtině
Yann Tiersen, Piano Teaching Methods, ŠVP, ZUŠ
Zásady pro vypracování
1) Shromáždění a prostudování dotupné literatury a pramenů
2) Stanovení struktury práce
3) Klavírní tvorba Yanna Tiersena
4) Konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1) Shromáždění a prostudování dotupné literatury a pramenů
2) Stanovení struktury práce
3) Klavírní tvorba Yanna Tiersena
4) Konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
TIERSEN, Yann. Eusa
TIERSEN, Yann. Piano works
VLASÁKOVÁ, A.: Klavírní pedagogika. První kroky na cestě ke klavírnímu umění. AMU, 2003
ŠIMKOVÁ,L.: Metodické poznámky ke klavírní prvouce. Praha: Editio Bärenreiter, 2003
Seznam doporučené literatury
TIERSEN, Yann. Eusa
TIERSEN, Yann. Piano works
VLASÁKOVÁ, A.: Klavírní pedagogika. První kroky na cestě ke klavírnímu umění. AMU, 2003
ŠIMKOVÁ,L.: Metodické poznámky ke klavírní prvouce. Praha: Editio Bärenreiter, 2003