Předkládaná bakalářská práce prezentuje konstrukci mediálního obrazu undergroundu - především obrazu osobnosti Ivana Martina Jirouse - vytvořené prostřednictvím vybraných dokumentárních děl (04826 Jirous, Rok bez Magora, Fenomén Underground). Jednotlivá díla byla postupně popsána a analyzována. Dokumenty věnující se Jirousovi jsou pojaté odlišně, proto se práce také zabývá jejich komparací. Teoretická část popisuje vývojové etapy undergroundu podle období, představuje jejich důležité osobnosti a mezníky. Dokumenty pojednané v praktické části vnímáme jako zdařilou iniciaci k poznání doby a subkultury.
Anotace v angličtině
This thesis is presenting construction of underground media image that documentaries (04826 Jirous, Rok bez Magora, Fenomén Underground) create. These works were described and analysed. Those documentaries about Jirous are all different and this work is also focused on comparing them. The theoretical part describes underground and its development trough time, it also presents important figures and milestones. Documentaries in practical part, we perceive like suitable works for recognizing this time period and subculture.
Klíčová slova
dokumentární tvorba; Ivan Martin Jirous; Magor; mediální obraz; underground;
Klíčová slova v angličtině
documentary works; Ivan Martin Jirous; Magor; media image; underground;
Rozsah průvodní práce
50 s., 78 330 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce prezentuje konstrukci mediálního obrazu undergroundu - především obrazu osobnosti Ivana Martina Jirouse - vytvořené prostřednictvím vybraných dokumentárních děl (04826 Jirous, Rok bez Magora, Fenomén Underground). Jednotlivá díla byla postupně popsána a analyzována. Dokumenty věnující se Jirousovi jsou pojaté odlišně, proto se práce také zabývá jejich komparací. Teoretická část popisuje vývojové etapy undergroundu podle období, představuje jejich důležité osobnosti a mezníky. Dokumenty pojednané v praktické části vnímáme jako zdařilou iniciaci k poznání doby a subkultury.
Anotace v angličtině
This thesis is presenting construction of underground media image that documentaries (04826 Jirous, Rok bez Magora, Fenomén Underground) create. These works were described and analysed. Those documentaries about Jirous are all different and this work is also focused on comparing them. The theoretical part describes underground and its development trough time, it also presents important figures and milestones. Documentaries in practical part, we perceive like suitable works for recognizing this time period and subculture.
Klíčová slova
dokumentární tvorba; Ivan Martin Jirous; Magor; mediální obraz; underground;
Klíčová slova v angličtině
documentary works; Ivan Martin Jirous; Magor; media image; underground;
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit vhodný dokumentární materiál k českému undergroundovému hnutí (04826 Jirous, rež. M. Elšíková, 2012; Fenomén underground, rež. B. Rychlík, 2014; Rok bez Magora, rež. O. Malina, 2012 ad.);
2. Seznámit se s odbornou literaturou, která se zabývá českým undergroundem; pokusit se vyložit charakteristiku hnutí, představit jeho osobnosti a tvorbu (se zřetelem k Ivanu Martinu Jirousovi);
3. Pokusit se charakterizovat dokumentární tvorbu o undergroundu; popsat, jakým způsobem dokumentární tvorba podává obraz hnutí a jeho osobností; dokumentární zobrazení porovnat s fakty v odborném diskurzu;
4. Popsat, jaký obraz undergroundu dokázala dokumentární tvorba vytvořit, zvážit jeho adekvátnost, působivost, funkci směrem k publiku dokumentů;
5. Shrnout závěry.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit vhodný dokumentární materiál k českému undergroundovému hnutí (04826 Jirous, rež. M. Elšíková, 2012; Fenomén underground, rež. B. Rychlík, 2014; Rok bez Magora, rež. O. Malina, 2012 ad.);
2. Seznámit se s odbornou literaturou, která se zabývá českým undergroundem; pokusit se vyložit charakteristiku hnutí, představit jeho osobnosti a tvorbu (se zřetelem k Ivanu Martinu Jirousovi);
3. Pokusit se charakterizovat dokumentární tvorbu o undergroundu; popsat, jakým způsobem dokumentární tvorba podává obraz hnutí a jeho osobností; dokumentární zobrazení porovnat s fakty v odborném diskurzu;
4. Popsat, jaký obraz undergroundu dokázala dokumentární tvorba vytvořit, zvážit jeho adekvátnost, působivost, funkci směrem k publiku dokumentů;
5. Shrnout závěry.
Seznam doporučené literatury
ELŠÍKOVÁ, Monika, ed. Aby radost nezmizela: pocta Magorovi. Praha: Monika Vadasová-Elšíková, 2011. ISBN 978-80-904991-1-9.
ŠVEHLA, Marek. Magor a jeho doba: Život Ivana M. Jirouse. Praha: Torst, 2017. ISBN 978-80-7215-555-2.
MACHOVEC, Martin, ed. Pohledy zevnitř: Česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008. Scholares. ISBN 978-80-87053-22-5.
Seznam doporučené literatury
ELŠÍKOVÁ, Monika, ed. Aby radost nezmizela: pocta Magorovi. Praha: Monika Vadasová-Elšíková, 2011. ISBN 978-80-904991-1-9.
ŠVEHLA, Marek. Magor a jeho doba: Život Ivana M. Jirouse. Praha: Torst, 2017. ISBN 978-80-7215-555-2.
MACHOVEC, Martin, ed. Pohledy zevnitř: Česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008. Scholares. ISBN 978-80-87053-22-5.