Tato bakalářská práce se zaměřuje na ztvárnění tématu cesta kolem světa pomocí výtvarných aktivit realizovaných s dětmi předškolního věku v mateřské škole. Cílem bakalářské práce je představit dětem různé cizí země prostřednictvím výtvarných činností zahrnujících přípravné grafické techniky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována předškolnímu období, výtvarným činnostem a technikám. Praktická část je zaměřena na autorskou tvorbu a realizaci tematické řady včetně fotodokumentace.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on a rendition of a journey around the world using a variety of art activities. These activities were carried out with preschool children in their kindergarten. The aim of the bachelor's thesis is to introduce children to various foreign countries through artistic activities involving preparatory graphic techniques. The bachelor's thesis is divided in two parts - the theory and the practice. The theoretical part deals with preschool period, art activities and art techniques. The practical part is focused on the author's work and the realization of a thematic sequence including photodocumentation.
Klíčová slova
Země, cesta kolem světa, tematická řada, výtvarné techniky, výtvarná výchova, výstava
Klíčová slova v angličtině
The earth, journey around the world, thematic series, art techniques, art education, exhibition
Rozsah průvodní práce
123 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na ztvárnění tématu cesta kolem světa pomocí výtvarných aktivit realizovaných s dětmi předškolního věku v mateřské škole. Cílem bakalářské práce je představit dětem různé cizí země prostřednictvím výtvarných činností zahrnujících přípravné grafické techniky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována předškolnímu období, výtvarným činnostem a technikám. Praktická část je zaměřena na autorskou tvorbu a realizaci tematické řady včetně fotodokumentace.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on a rendition of a journey around the world using a variety of art activities. These activities were carried out with preschool children in their kindergarten. The aim of the bachelor's thesis is to introduce children to various foreign countries through artistic activities involving preparatory graphic techniques. The bachelor's thesis is divided in two parts - the theory and the practice. The theoretical part deals with preschool period, art activities and art techniques. The practical part is focused on the author's work and the realization of a thematic sequence including photodocumentation.
Klíčová slova
Země, cesta kolem světa, tematická řada, výtvarné techniky, výtvarná výchova, výstava
Klíčová slova v angličtině
The earth, journey around the world, thematic series, art techniques, art education, exhibition
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5B/2019 a bude dbát na její dodržování.
Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Na základě prostudované literatury bude zpracována teoretická část bakalářské práce se zaměřením na výtvarné výrazové a vyjadřovací prostředky v mateřské škole. Dále se zaměří na specifika dané věkové skupiny s důrazem na vývoj dětské kresby. To vše v návaznosti na RVP a ŠVP MŠ.
Inspiračním zdrojem pro praktickou část je planeta Země nejen jako celek, ale také její multikulturní svět a jeho součásti. V praktické části bude navržena a realizována výtvarně tematická řada. Výsledná dětská tvorba bude zdokumentována, kvalitativně vyhodnocena a prezentována rodičům.
Součástí bakalářské práce bude také autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarné řady v prostředí mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5B/2019 a bude dbát na její dodržování.
Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Na základě prostudované literatury bude zpracována teoretická část bakalářské práce se zaměřením na výtvarné výrazové a vyjadřovací prostředky v mateřské škole. Dále se zaměří na specifika dané věkové skupiny s důrazem na vývoj dětské kresby. To vše v návaznosti na RVP a ŠVP MŠ.
Inspiračním zdrojem pro praktickou část je planeta Země nejen jako celek, ale také její multikulturní svět a jeho součásti. V praktické části bude navržena a realizována výtvarně tematická řada. Výsledná dětská tvorba bude zdokumentována, kvalitativně vyhodnocena a prezentována rodičům.
Součástí bakalářské práce bude také autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarné řady v prostředí mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
1. BABYRÁDOVÁ, Hana. Spontánní umění. Vyd. 1. Editor Pavel Křepela. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 342 s. ISBN 978-80-210-5400-4. 2. Baleka, J.: Výtvarné umění, výkladový slovník, Academia, Praha 1997. 3. CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4. 4. CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-84-0. 5. CÍLKOVÁ E., BOREŠOVÁ, P.. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. 6. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2005. ISBN 80-7290-237-7. 7. HORÁČEK, Radek. V dialogu s uměním: metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 1994. 8. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2. 9. LINAJ, E., KRAČMAR, A. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6. 10. MIZIELIŃSKA, Aleksandra a Daniel MIZIELIŃSKI. Mapy. Přeložil Anna HALFAROVÁ. Brno: Host, 2016. ISBN 978-80-7491-708-0. 11. PIJOAN, José. Dějiny umění 1-12. 4. Vydání Praha: Balios,1998. ISBN 978 -80-71767657 12. ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902267-4-4. 13. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. 14. SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 281 s. ISBN 80-729-0066-8. 15. ŠAMŠULA, Pavel. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.
Seznam doporučené literatury
1. BABYRÁDOVÁ, Hana. Spontánní umění. Vyd. 1. Editor Pavel Křepela. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 342 s. ISBN 978-80-210-5400-4. 2. Baleka, J.: Výtvarné umění, výkladový slovník, Academia, Praha 1997. 3. CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4. 4. CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-84-0. 5. CÍLKOVÁ E., BOREŠOVÁ, P.. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. 6. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2005. ISBN 80-7290-237-7. 7. HORÁČEK, Radek. V dialogu s uměním: metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 1994. 8. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2. 9. LINAJ, E., KRAČMAR, A. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6. 10. MIZIELIŃSKA, Aleksandra a Daniel MIZIELIŃSKI. Mapy. Přeložil Anna HALFAROVÁ. Brno: Host, 2016. ISBN 978-80-7491-708-0. 11. PIJOAN, José. Dějiny umění 1-12. 4. Vydání Praha: Balios,1998. ISBN 978 -80-71767657 12. ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902267-4-4. 13. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. 14. SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 281 s. ISBN 80-729-0066-8. 15. ŠAMŠULA, Pavel. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.