Bakalářská práce bude zaměřená na problematiku hodnocení dopadu služeb nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež na zkvalitňování studijních výsledků z pohledu středoškolsky vzdělávajících se uživatelů.
Teoretická východiska práce budou obsahovat aktuální poznatky k oblasti sociální
stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů na vzdělávání. Zmíněn bude rovněž koncept sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání se zvláštním zřetelem na vzdělávání žáků středních škol ze sociálně vyloučených lokalit.
Výsledky kvalitativního výzkumného šetření budou sloužit k reflexi reálného dopadu a
následnému zkvalitňování služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Data budou získávána využitím polostrukturovaných interview s uživateli služeb. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will focus on the issue of evaluating the impact of services of lowthreshold facilities for children and youth on the improvement of study results from the perspective of high school users.
The theoretical basis of the work will contain current knowledge in the field of social stratification, social exclusion and its impact on education. The concept of socio-cultural disability and social disadvantage in education will also be mentioned, with special regard to the education of secondary school pupils from socially excluded localities.
The results of the qualitative research survey will serve to reflect the real impact and subsequent improvement of the services of low-threshold facilities for children and youth. Data will be obtained using semi-structured interviews with service users. The result of the work will be structured recommendations for possible changes in the system of services of low-threshold facilities for children and youth.
Klíčová slova
nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, střední školy, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
low-threshold facilities for children and youth, social exclusion, social excluded localities, secondary school, education
Rozsah průvodní práce
59 s. (97 152 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce bude zaměřená na problematiku hodnocení dopadu služeb nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež na zkvalitňování studijních výsledků z pohledu středoškolsky vzdělávajících se uživatelů.
Teoretická východiska práce budou obsahovat aktuální poznatky k oblasti sociální
stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů na vzdělávání. Zmíněn bude rovněž koncept sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání se zvláštním zřetelem na vzdělávání žáků středních škol ze sociálně vyloučených lokalit.
Výsledky kvalitativního výzkumného šetření budou sloužit k reflexi reálného dopadu a
následnému zkvalitňování služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Data budou získávána využitím polostrukturovaných interview s uživateli služeb. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will focus on the issue of evaluating the impact of services of lowthreshold facilities for children and youth on the improvement of study results from the perspective of high school users.
The theoretical basis of the work will contain current knowledge in the field of social stratification, social exclusion and its impact on education. The concept of socio-cultural disability and social disadvantage in education will also be mentioned, with special regard to the education of secondary school pupils from socially excluded localities.
The results of the qualitative research survey will serve to reflect the real impact and subsequent improvement of the services of low-threshold facilities for children and youth. Data will be obtained using semi-structured interviews with service users. The result of the work will be structured recommendations for possible changes in the system of services of low-threshold facilities for children and youth.
Klíčová slova
nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, střední školy, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
low-threshold facilities for children and youth, social exclusion, social excluded localities, secondary school, education
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřená na problematiku hodnocení dopadu služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež na zkvalitňování studijních výsledků z pohledu středoškolsky vzdělávajících se uživatelů.
Teoretická východiska práce budou obsahovat aktuální poznatky v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do vzdělávání. Zmíněn bude rovněž koncept sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na vzdělávání žáků středních škol ze sociálně vyloučených lokalit.
Výsledky kvalitativního výzkumného šetření budou sloužit k reflexi reálného dopadu a následnému zkvalitňování služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Data budou získávána s využitím polostrukturovaných interview s uživateli služeb. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřená na problematiku hodnocení dopadu služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež na zkvalitňování studijních výsledků z pohledu středoškolsky vzdělávajících se uživatelů.
Teoretická východiska práce budou obsahovat aktuální poznatky v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do vzdělávání. Zmíněn bude rovněž koncept sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na vzdělávání žáků středních škol ze sociálně vyloučených lokalit.
Výsledky kvalitativního výzkumného šetření budou sloužit k reflexi reálného dopadu a následnému zkvalitňování služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Data budou získávána s využitím polostrukturovaných interview s uživateli služeb. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083 3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido, 2001.
HENDL, Jan. Kvalitativní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
KLÍMA, Petr, ed. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. [Praha: Česká asociace streetwork, 2009]. ISBN 978-80-254-4001-8.
MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ (eds.). Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. 4
SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1. 8.
SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEDOVÁ, Klára, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. 8.
VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
ZÍKOVÁ, Tereza. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
Internetové zdroje:
Katalog sociálních služeb v Ústeckém kraji: https://socialnisluzby.kr-ustecky.cz/
Agentura pro sociální začlenění, odbor pro sociální začleňování z odborů Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR: Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2016-2020: https://www.socialni-zaclenovani.cz/dokument/strategie_2016-2020-pdf/
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách Vyhláška č. 505/2006 Sb.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083 3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido, 2001.
HENDL, Jan. Kvalitativní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
KLÍMA, Petr, ed. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. [Praha: Česká asociace streetwork, 2009]. ISBN 978-80-254-4001-8.
MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ (eds.). Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. 4
SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1. 8.
SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEDOVÁ, Klára, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. 8.
VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
ZÍKOVÁ, Tereza. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
Internetové zdroje:
Katalog sociálních služeb v Ústeckém kraji: https://socialnisluzby.kr-ustecky.cz/
Agentura pro sociální začlenění, odbor pro sociální začleňování z odborů Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR: Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2016-2020: https://www.socialni-zaclenovani.cz/dokument/strategie_2016-2020-pdf/
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách Vyhláška č. 505/2006 Sb.