Cílem práce je prostřednictvím obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodický materiál pro výuku volejbalu na základních školách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se práce věnuje volejbalu, dětem a tělesné výchově na základních školách. Praktická část se potom zabývá vytvořením materiálu pro volejbal, který byl natočen na základní škole v Jílovém. Veškerý natočený materiál byl sestříhán v programu iMovie, byl rozdělen do čtyř skupin a vložen na mnou vytvořené webové stránky. Skupiny jsem na webových stránkách dala do jednotlivých záložek, které po rozkliknutí zobrazí videa, která do skupiny spadají. První skupina je označena názvem rozcvičení a patří pod ní 3 videa: statické rozcvičení, dynamické rozcvičení a rozcvičení s míčem. Ve druhé skupině jsem se zaměřila na herní činnosti jednotlivce a průpravná cvičení, tuto skupinu jsem rozdělila do jedné hlavní záložky s názvem průpravná cvičení a po rozkliknutí této záložky se zobrazí nabídka, zda chcete průpravná cvičení pro odbití obouruč spodem, odbití obouruč vrchem anebo spodní podání. Průpravné hry můžeme najít ve skupině třetí na webových stránkách v záložce, která má stejný název a v poslední skupině tudíž i záložce máme protažení na závěr hodiny. Tímto bych chtěla zjednodušit učitelům tělesné výchovy průběh hodiny volejbalu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to create methodical material for the education of volleyball in primary schools through content analysis of available sources. The paper is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is focused on volleyball, children and physical education in primary schools. The practical part aims to create material for volleyball, which was recored at Jílové primary school. All recorded material was cut in iMovie program, divided into four sections and put on my website. I put the groups into individual folders, which show the videos after clicking on them. The first group is named warm up and there are three videos total: Static warm up, dynamic warm up, warm up with the ball. In the second group we focused on game skills of individuals and practice. This group is put into one folder named game practice. After clicking on this folder a content table appears with the following choices: two handed underarm pass, two handed overhand pass and low serve. Practice games can be found in the third group with the same name and the last one contains stretching at the end of the class. I would like to help the physical education teachers with volleyball practice in their classes.
Klíčová slova
Volejbal, metodika, sport, dítě, základní škola, tělesná výchova
Cílem práce je prostřednictvím obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodický materiál pro výuku volejbalu na základních školách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se práce věnuje volejbalu, dětem a tělesné výchově na základních školách. Praktická část se potom zabývá vytvořením materiálu pro volejbal, který byl natočen na základní škole v Jílovém. Veškerý natočený materiál byl sestříhán v programu iMovie, byl rozdělen do čtyř skupin a vložen na mnou vytvořené webové stránky. Skupiny jsem na webových stránkách dala do jednotlivých záložek, které po rozkliknutí zobrazí videa, která do skupiny spadají. První skupina je označena názvem rozcvičení a patří pod ní 3 videa: statické rozcvičení, dynamické rozcvičení a rozcvičení s míčem. Ve druhé skupině jsem se zaměřila na herní činnosti jednotlivce a průpravná cvičení, tuto skupinu jsem rozdělila do jedné hlavní záložky s názvem průpravná cvičení a po rozkliknutí této záložky se zobrazí nabídka, zda chcete průpravná cvičení pro odbití obouruč spodem, odbití obouruč vrchem anebo spodní podání. Průpravné hry můžeme najít ve skupině třetí na webových stránkách v záložce, která má stejný název a v poslední skupině tudíž i záložce máme protažení na závěr hodiny. Tímto bych chtěla zjednodušit učitelům tělesné výchovy průběh hodiny volejbalu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to create methodical material for the education of volleyball in primary schools through content analysis of available sources. The paper is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is focused on volleyball, children and physical education in primary schools. The practical part aims to create material for volleyball, which was recored at Jílové primary school. All recorded material was cut in iMovie program, divided into four sections and put on my website. I put the groups into individual folders, which show the videos after clicking on them. The first group is named warm up and there are three videos total: Static warm up, dynamic warm up, warm up with the ball. In the second group we focused on game skills of individuals and practice. This group is put into one folder named game practice. After clicking on this folder a content table appears with the following choices: two handed underarm pass, two handed overhand pass and low serve. Practice games can be found in the third group with the same name and the last one contains stretching at the end of the class. I would like to help the physical education teachers with volleyball practice in their classes.
Klíčová slova
Volejbal, metodika, sport, dítě, základní škola, tělesná výchova
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ?Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP?.
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobu diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce je na základě obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodicky materiál pro výuku volejbalu na základních školách.
V rámci příprav metodického materiálu bude využito videokamery se snímkovací frekvencí 50 snímků/sec. Videozáznam bude vytvářen v termínu na ZŠ Jílové. Videonahrávek se zúčastní pouze ty děti, jejichž rodiče podepíší před pořízením videozáznamu Informovaný souhlas. Tento videomateriál bude zpracován v DaVinci editoru pro jeho další využití. V průběhu zpracování kvalifikační práce bude vytvořena webová aplikace, kterou budou mít k dispozici učitelé tělesné výchovy i v budoucím období. V této aplikaci bude možné vybrat konkrétní herní činnosti jednotlivce ve volejbalu a zjistit klíčová místa pro jejich úspěšnou realizaci v praxi. Dále zde budou nahrána průpravná a herní cvičení, která budou sloužit jako námět učitelům TV při výuce volejbalu na 2. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ?Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP?.
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobu diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce je na základě obsahové analýzy dostupných zdrojů vytvořit metodicky materiál pro výuku volejbalu na základních školách.
V rámci příprav metodického materiálu bude využito videokamery se snímkovací frekvencí 50 snímků/sec. Videozáznam bude vytvářen v termínu na ZŠ Jílové. Videonahrávek se zúčastní pouze ty děti, jejichž rodiče podepíší před pořízením videozáznamu Informovaný souhlas. Tento videomateriál bude zpracován v DaVinci editoru pro jeho další využití. V průběhu zpracování kvalifikační práce bude vytvořena webová aplikace, kterou budou mít k dispozici učitelé tělesné výchovy i v budoucím období. V této aplikaci bude možné vybrat konkrétní herní činnosti jednotlivce ve volejbalu a zjistit klíčová místa pro jejich úspěšnou realizaci v praxi. Dále zde budou nahrána průpravná a herní cvičení, která budou sloužit jako námět učitelům TV při výuce volejbalu na 2. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Císař, V. (2005). Volejbal: technika a taktika hry, průpravná cvičení. Praha: Grada.
Buchtel, J. (2005). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
Dvořáková, H. (2012). Školáci v pohybu. Praha: Grada.
Haník, Z., & Vlach, J. (2008). Volejbal. Praha: Olympia.
Hanzelka, R. (2005). Průpravná a herní cvičení ve volejbalu. Praha: Karolinum.
Haník, Z. (2008). Volejbal: viděno třemi. Praha: Grada.
Haník, Z. (2014). Volejbal: učebnice pro trenéry mládeže. Praha: Mladá fronta.
Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Sobotka, V. (1995). Teorie a didaktika odbíjené. Brno: Masarykova univerzita.
Tůma, M. (2004). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Císař, V. (2005). Volejbal: technika a taktika hry, průpravná cvičení. Praha: Grada.
Buchtel, J. (2005). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
Dvořáková, H. (2012). Školáci v pohybu. Praha: Grada.
Haník, Z., & Vlach, J. (2008). Volejbal. Praha: Olympia.
Hanzelka, R. (2005). Průpravná a herní cvičení ve volejbalu. Praha: Karolinum.
Haník, Z. (2008). Volejbal: viděno třemi. Praha: Grada.
Haník, Z. (2014). Volejbal: učebnice pro trenéry mládeže. Praha: Mladá fronta.
Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Sobotka, V. (1995). Teorie a didaktika odbíjené. Brno: Masarykova univerzita.
Tůma, M. (2004). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.