Cíl: Cílem bakalářské práce je stručně rozšířit problematiku fyzioterapie strukturální skoliózy.
Metodika: V hlavní části byla zpracována kazuistika chlapce se sekundární skoliózou při Proteově syndromu. Vstupní kineziologické vyšetření - aspekce, palpace, antropometrické měření a dynamické vyšetření bylo podkladem pro stanovení krátkodobého plánu terapie. V průběhu tříměsíční terapie jsem využila měkké a mobilizační techniky, respirační fyzioterapii, postfacilitační strečink, postizometrickou relaxaci, prvky konceptu Bazální posturální programy, Proprioceptivní neuromuskulární facilitace, Vojtovy metody reflexní lokomoce, Brügger koncept? a Senzomotorické stimulace.
Během poslední návštěvy jsem provedla výstupní vyšetření, na jehož podkladě jsem vypracovala dlouhodobý fyzioterapeutický plán.
Výsledky: U pacienta docházelo během terapie k postupnému uvolňování hypertonických (m. trapezius pars ascendens, paravertebrální svaly, m. quadratus lumborum a m. iliopsoas) a zkrácených svalů (m. trapezius pars ascendens, m. quadratus lumborum, m. iliopsoas a flexory kolene o jeden stupeň), zlepšení fyziologické dechové mechaniky a k aktivaci hlubokého stabilizačního systému. Podařilo se posílit diagonální trupové řetězce a tím pozitivně ovlivnit symetrii postury, zejména díky využití terapie Bazálních posturálních programů a Proprioceptivní neuromuskulární facilitace.
Závěr: Tato práce prohloubila mé znalosti diagnózy strukturální skolióza a stala se významným přínosem pro mou praxi s dětskými pacienty.
Anotace v angličtině
Introduction: The aim of this thesis is to briefly extend the issue of physiotherapy of structural scoliosis and focus on the possibilities of conservative treatment.
Metods: In the main part, was workedout a case report of a boy with secondary scoliosis in Prote´s syndrome. The initial kinesiological checkup - aspection, palpation, anthropometry and dynamic checkup was the basis for establishing a short-term therapy plan. During the three -month therapy I used soft and mobilizing techniques, respirátory physioterapy, postfacial stretching, postisometric relaxation, Basal postural program concept elements, Proprioceptive neuromuscular facilitation, Vojta´s reflex locomotion therapy, Brügger concept? and Sensomotor stimulation.
. During the last session, I performed an exit examination, on that basis Ideveloped a long-term physoiterapy plan.
Result: The patient experienced gradual relaxation of hypertonic (m. trapezius pars ascendens, paravertebral muscles, m. quadratus lumborum and m. iliopsoas)and shortened muscles during therapy (m. trapezius pars ascendens, m. quadratus lumborum, m. iliopsoas and knee flexor one step), improvement of physiological respiratory mechanics and activation of deep stabilization system. We managed to strengthen the diagonal trunk chains and thus positively influence the symetry of the posture, trough Basal postural programs and Proprioceptive neuromuscular facilitation.
Conclusion: This work increase and improve my knowledge of the diagnosis of secondary scoliosis and has become a significant asset to my practice with pediatric patients.
Cíl: Cílem bakalářské práce je stručně rozšířit problematiku fyzioterapie strukturální skoliózy.
Metodika: V hlavní části byla zpracována kazuistika chlapce se sekundární skoliózou při Proteově syndromu. Vstupní kineziologické vyšetření - aspekce, palpace, antropometrické měření a dynamické vyšetření bylo podkladem pro stanovení krátkodobého plánu terapie. V průběhu tříměsíční terapie jsem využila měkké a mobilizační techniky, respirační fyzioterapii, postfacilitační strečink, postizometrickou relaxaci, prvky konceptu Bazální posturální programy, Proprioceptivní neuromuskulární facilitace, Vojtovy metody reflexní lokomoce, Brügger koncept? a Senzomotorické stimulace.
Během poslední návštěvy jsem provedla výstupní vyšetření, na jehož podkladě jsem vypracovala dlouhodobý fyzioterapeutický plán.
Výsledky: U pacienta docházelo během terapie k postupnému uvolňování hypertonických (m. trapezius pars ascendens, paravertebrální svaly, m. quadratus lumborum a m. iliopsoas) a zkrácených svalů (m. trapezius pars ascendens, m. quadratus lumborum, m. iliopsoas a flexory kolene o jeden stupeň), zlepšení fyziologické dechové mechaniky a k aktivaci hlubokého stabilizačního systému. Podařilo se posílit diagonální trupové řetězce a tím pozitivně ovlivnit symetrii postury, zejména díky využití terapie Bazálních posturálních programů a Proprioceptivní neuromuskulární facilitace.
Závěr: Tato práce prohloubila mé znalosti diagnózy strukturální skolióza a stala se významným přínosem pro mou praxi s dětskými pacienty.
Anotace v angličtině
Introduction: The aim of this thesis is to briefly extend the issue of physiotherapy of structural scoliosis and focus on the possibilities of conservative treatment.
Metods: In the main part, was workedout a case report of a boy with secondary scoliosis in Prote´s syndrome. The initial kinesiological checkup - aspection, palpation, anthropometry and dynamic checkup was the basis for establishing a short-term therapy plan. During the three -month therapy I used soft and mobilizing techniques, respirátory physioterapy, postfacial stretching, postisometric relaxation, Basal postural program concept elements, Proprioceptive neuromuscular facilitation, Vojta´s reflex locomotion therapy, Brügger concept? and Sensomotor stimulation.
. During the last session, I performed an exit examination, on that basis Ideveloped a long-term physoiterapy plan.
Result: The patient experienced gradual relaxation of hypertonic (m. trapezius pars ascendens, paravertebral muscles, m. quadratus lumborum and m. iliopsoas)and shortened muscles during therapy (m. trapezius pars ascendens, m. quadratus lumborum, m. iliopsoas and knee flexor one step), improvement of physiological respiratory mechanics and activation of deep stabilization system. We managed to strengthen the diagonal trunk chains and thus positively influence the symetry of the posture, trough Basal postural programs and Proprioceptive neuromuscular facilitation.
Conclusion: This work increase and improve my knowledge of the diagnosis of secondary scoliosis and has become a significant asset to my practice with pediatric patients.
1. Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapie u skoliozy v dětském věku
2. Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření dechových funkcí, pohybový stereotyp) před a po ukončení fyzioterapie, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
3. Porovnávání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření dechových funkcí, pohybový stereotyp)
4. Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
1. Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapie u skoliozy v dětském věku
2. Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření dechových funkcí, pohybový stereotyp) před a po ukončení fyzioterapie, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
3. Porovnávání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření dechových funkcí, pohybový stereotyp)
4. Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
GÚTH, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. 2. vyd. Bratislava: Liečreh. 1998. 442 s. ISBN 80-88932-02-05.
GÚTH, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov I, II. Bratislava: Liečreh. Gúth. 2005. 400 s. ISBN 80-88932-16.
DOBEŠ, M. a M. MICHKOVÁ. Učební text k základnímu kursu diagnostiky a terapie funkčních poruch pohybového aparátu (měkké, mobilizační techniky). 1. vyd. Havířov: Domiga, 1997. 72 s. ISBN 80-962222-1-8.
JEBAVÁ, Z. Míčkování. Praha: Adonis, 1994. 39 s.
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
PAVLŮ, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 2002. 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
VÉLE, F. Kineziologie. 2.vyd. Praha: Triton, 2006. 376 s. ISBN 80-7254-837-9.
Seznam doporučené literatury
GÚTH, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. 2. vyd. Bratislava: Liečreh. 1998. 442 s. ISBN 80-88932-02-05.
GÚTH, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov I, II. Bratislava: Liečreh. Gúth. 2005. 400 s. ISBN 80-88932-16.
DOBEŠ, M. a M. MICHKOVÁ. Učební text k základnímu kursu diagnostiky a terapie funkčních poruch pohybového aparátu (měkké, mobilizační techniky). 1. vyd. Havířov: Domiga, 1997. 72 s. ISBN 80-962222-1-8.
JEBAVÁ, Z. Míčkování. Praha: Adonis, 1994. 39 s.
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
PAVLŮ, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 2002. 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
VÉLE, F. Kineziologie. 2.vyd. Praha: Triton, 2006. 376 s. ISBN 80-7254-837-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci, jejímž tématem bylo: "Fyzioterapie u skoliozy v dětském věku". Během prezentace seznámila členy komise pro Státní zkoušky s teoretickými východisky, cílem, úkoly, výsledky práce a vyjádřila se ke splnění cíle a úkolů práce. Vedoucí práce nevznesl žádné dotazy. Studentka následně zodpověděla tři dotazy oponenta práce: "Uveďte, které části lidského organismu řadíme do měkkých tkání?", "Jaký další test a v jaké poloze byste mohla využít k potvrzení břišní diastázy?", "Co ještě patří do povrchové citlivosti co do hluboké citlivosti mimo vyšetřovaných?". Studentka zodpověděla dotazy adekvátně. Členové komise nevznesli doplňující dotazy. Následovala diskuse členů komise týkající se úrovně ústní prezentace. Návrh klasifikace vedoucího práce byla známka 1 a návrh klasifikace oponenta práce byla známka 2. Členové komise navrhli klasifikovat obhajobu závěrečné práce studentky známkami: 2, 2, 2, 2. Členové komise hlasovali o návrhu klasifikace 2 (4 hlasy pro, 0 hlasů proti). Členové komise klasifikovali obhajobu bakalářské práce studentky známkou: 2.