Autorka se ve své diplomové práci zabývá problematikou výchovy dětí v ústavní péči. V teoretické části jsou zpracována teoretická východiska vztahující se k otázkám forem ústavní péče, současnému systému náhradní rodinné péče, významu rodiny a analýze důvodů vedoucích k umístění dětí do ústavní péče.
Praktická část je zaměřena na sledování faktorů a podmínek, které ovlivňují přípravu dětí na jejich budoucí samostatný život. Výzkumné šetření je realizováno formou kvalitativního výzkumu. Šetření je provedeno v zařízení pro výkon ústavní péče - Dětský domov, Praktická škola, Základní škola a Mateřská škola Nymburk. Jsou použity metody analýzy dokumentů, případové studie a rozhovorů.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení jsou využitelné zejména v praxi sociální pedagogiky a dalších pedagogických disciplín.
Anotace v angličtině
In her diploma thesis, the author treats topics associated with children brought up in institutional care. The theoretical part provides theoretical points of departure related to forms of institutional care and treats the present system of foster care, the significance of family and the analyses of reasons leading to placement of children into institutional care.
The practical part is focused on factors and conditions influencing the preparation of children for their future independent lives. The research survey is carried out in the form of qualitative research. The survey is conducted in institutional care facilities - Children's home, Special Secondary School, Primary School and Kindergarten in Nymburk. Document analysis, case studies and interviews are used.
The results achieved and the recommendations provided can be used in particular in practice of social pedagogy and in other pedagogical disciplines.
Klíčová slova
školní úspěšnost, ústavní výchova, rodina, dítě, zanedbávání, prevence, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
school success, institutional care, family, child, neglecting, prevention, children's home
Rozsah průvodní práce
138 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se ve své diplomové práci zabývá problematikou výchovy dětí v ústavní péči. V teoretické části jsou zpracována teoretická východiska vztahující se k otázkám forem ústavní péče, současnému systému náhradní rodinné péče, významu rodiny a analýze důvodů vedoucích k umístění dětí do ústavní péče.
Praktická část je zaměřena na sledování faktorů a podmínek, které ovlivňují přípravu dětí na jejich budoucí samostatný život. Výzkumné šetření je realizováno formou kvalitativního výzkumu. Šetření je provedeno v zařízení pro výkon ústavní péče - Dětský domov, Praktická škola, Základní škola a Mateřská škola Nymburk. Jsou použity metody analýzy dokumentů, případové studie a rozhovorů.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení jsou využitelné zejména v praxi sociální pedagogiky a dalších pedagogických disciplín.
Anotace v angličtině
In her diploma thesis, the author treats topics associated with children brought up in institutional care. The theoretical part provides theoretical points of departure related to forms of institutional care and treats the present system of foster care, the significance of family and the analyses of reasons leading to placement of children into institutional care.
The practical part is focused on factors and conditions influencing the preparation of children for their future independent lives. The research survey is carried out in the form of qualitative research. The survey is conducted in institutional care facilities - Children's home, Special Secondary School, Primary School and Kindergarten in Nymburk. Document analysis, case studies and interviews are used.
The results achieved and the recommendations provided can be used in particular in practice of social pedagogy and in other pedagogical disciplines.
Klíčová slova
školní úspěšnost, ústavní výchova, rodina, dítě, zanedbávání, prevence, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
school success, institutional care, family, child, neglecting, prevention, children's home
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci zabývá problematikou výchovy dětí v ústavní péči. V teoretické části jsou zpracována teoretická východiska vztahující se k otázkám forem ústavní péče, současnému systému náhradní rodinné péče, významu rodiny a analýze důvodů vedoucích k umístění dětí do ústavní péče.
Praktická část je zaměřena na sledování faktorů a podmínek, které ovlivňují přípravu dětí na jejich budoucí samostatný život. Výzkumné šetření je realizováno formou kvalitativního výzkumu. Šetření je provedeno v zařízení pro výkon ústavní péče - Dětský domov se školou, Nymburk. Jsou použity metody analýzy dokumentů, případové studie a rozhovorů.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení jsou využitelná zejména v praxi sociální pedagogiky a dalších pedagogických disciplín.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci zabývá problematikou výchovy dětí v ústavní péči. V teoretické části jsou zpracována teoretická východiska vztahující se k otázkám forem ústavní péče, současnému systému náhradní rodinné péče, významu rodiny a analýze důvodů vedoucích k umístění dětí do ústavní péče.
Praktická část je zaměřena na sledování faktorů a podmínek, které ovlivňují přípravu dětí na jejich budoucí samostatný život. Výzkumné šetření je realizováno formou kvalitativního výzkumu. Šetření je provedeno v zařízení pro výkon ústavní péče - Dětský domov se školou, Nymburk. Jsou použity metody analýzy dokumentů, případové studie a rozhovorů.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení jsou využitelná zejména v praxi sociální pedagogiky a dalších pedagogických disciplín.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. 216 s. ISBN 978-80-262-0522-7.
MATOUŠEK, O., ed. Dítě traumatizované v blízkých vztazích: manuál pro profesionály a rodiny. Praha: Portál, 2017. 208 s. ISBN 978-80-262-1242-3.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016. 200 s. ISBN 978-80-247-5695-0.
SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. 216 s. ISBN 978-80-7387-935-8.
ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003. 156 s. ISBN 80-86131-44-0.
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. 816 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. Praha: Portál, 2012. 544 s. ISBN 978-80-262-0212-7.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. 216 s. ISBN 978-80-262-0522-7.
MATOUŠEK, O., ed. Dítě traumatizované v blízkých vztazích: manuál pro profesionály a rodiny. Praha: Portál, 2017. 208 s. ISBN 978-80-262-1242-3.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016. 200 s. ISBN 978-80-247-5695-0.
SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. 216 s. ISBN 978-80-7387-935-8.
ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003. 156 s. ISBN 80-86131-44-0.
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. 816 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. Praha: Portál, 2012. 544 s. ISBN 978-80-262-0212-7.