Cílem této bakalářské práce nazvané využití fyzioterapeutických konceptů při léčbě skolióz je přispět možnostmi využití prvků klasické fyzioterapie a fyzioterapeutických konceptů v léčbě skolióz.
Metodika: V bakalářské práci jsem vypracovala kazuistiku 27 letého muže s diagnózou kongenitální skolióza. Na základě vstupního vyšetření jsem sestavila krátkodobý plán terapie, který se skládal z prvků fyzioterapeutických konceptů. V terapii jsem využila měkké a myofasciální techniky, postfacilitační strečink, postizometrickou relaxaci, mobilizace, prvky z Brügger konceptu, dynamické neuromuskulární stabilizace, senzomotorické stimulace, akrální koaktivační terapie, Spiraldynamik?, metody dle Schrothové, Inovovaného Klappova lezení dle J. Čápové, Bazálních posturálních programů J. Čápové. Během terapie bylo provedeno kontrolní kineziologické vyšetření a na konci výstupní kineziologické vyšetření.
Výsledky: Výstupní kineziologický rozbor prokázal zlepšení pacientovy postury a pohybových funkcí. Podařilo se protáhnout zkrácené a uvolnit hypertonické svaly, aktivovat hluboký stabilizační systém bránice, nacvičit dechovou vlnu a aktivovat plosku nohy.
Závěr: S využitím výše zmíněných postupů došlo ke zlepšení zdravotního stavu pacienta. Zlepšilo se držení těla, posílilo se axiální svalstvo, zlepšila se pohyblivost páteře, hrudníku a postavení chodidla. Pro udržení stávajícího stavu je důležité každodenní cvičení a svědomitost pacienta.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis called Use of physiotherapeutic concepts in the treatment of scoliosis is to contribute the possibilities of using element sof classical physiotherapy and physiotherapeutic concepts in the treatment of scoliosis.
Methodics: In the bachelog thesis I developer a case a report of a 27years old man with diagnosis congenital scoliosis. Based on the initial kinesiological analysis I created short - term therapy plan, which consisted of element sof physiotherapetic concepts. I used soft and myofascial techniques, postfacilitating stretching, postizometric relaxation, mobilization, elements of Brügger koncept, Dynamic neuromuscular stabilization, Sensomotoric stimulation, Acral coactivation therapy, Spiraldynamik?, Schroth method, Innovated Klapp's climbing according to J. Čápová, Bazal programs J. Čápové. During the therapy was performed kontrol kinesiological and an exit kinesiological analysis at the end.
Results: The output kinesiological analysis showed improvement of patient's posture and movement fiction. Managed to stetch most of the shortened and relax hypertonic muscles, aktive the deep stabilizating system of the diaphragm, train the breath wave and activate sole of foot.
Conclusion: Using the above-mentioned procedures, the patient's health was improved. Improved body posture, strengthening axial muscles, improving the mobility of spine and chest and position of foot. Everyday exercise conscientiousness of patient are important to maintain the condition.
Cílem této bakalářské práce nazvané využití fyzioterapeutických konceptů při léčbě skolióz je přispět možnostmi využití prvků klasické fyzioterapie a fyzioterapeutických konceptů v léčbě skolióz.
Metodika: V bakalářské práci jsem vypracovala kazuistiku 27 letého muže s diagnózou kongenitální skolióza. Na základě vstupního vyšetření jsem sestavila krátkodobý plán terapie, který se skládal z prvků fyzioterapeutických konceptů. V terapii jsem využila měkké a myofasciální techniky, postfacilitační strečink, postizometrickou relaxaci, mobilizace, prvky z Brügger konceptu, dynamické neuromuskulární stabilizace, senzomotorické stimulace, akrální koaktivační terapie, Spiraldynamik?, metody dle Schrothové, Inovovaného Klappova lezení dle J. Čápové, Bazálních posturálních programů J. Čápové. Během terapie bylo provedeno kontrolní kineziologické vyšetření a na konci výstupní kineziologické vyšetření.
Výsledky: Výstupní kineziologický rozbor prokázal zlepšení pacientovy postury a pohybových funkcí. Podařilo se protáhnout zkrácené a uvolnit hypertonické svaly, aktivovat hluboký stabilizační systém bránice, nacvičit dechovou vlnu a aktivovat plosku nohy.
Závěr: S využitím výše zmíněných postupů došlo ke zlepšení zdravotního stavu pacienta. Zlepšilo se držení těla, posílilo se axiální svalstvo, zlepšila se pohyblivost páteře, hrudníku a postavení chodidla. Pro udržení stávajícího stavu je důležité každodenní cvičení a svědomitost pacienta.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis called Use of physiotherapeutic concepts in the treatment of scoliosis is to contribute the possibilities of using element sof classical physiotherapy and physiotherapeutic concepts in the treatment of scoliosis.
Methodics: In the bachelog thesis I developer a case a report of a 27years old man with diagnosis congenital scoliosis. Based on the initial kinesiological analysis I created short - term therapy plan, which consisted of element sof physiotherapetic concepts. I used soft and myofascial techniques, postfacilitating stretching, postizometric relaxation, mobilization, elements of Brügger koncept, Dynamic neuromuscular stabilization, Sensomotoric stimulation, Acral coactivation therapy, Spiraldynamik?, Schroth method, Innovated Klapp's climbing according to J. Čápová, Bazal programs J. Čápové. During the therapy was performed kontrol kinesiological and an exit kinesiological analysis at the end.
Results: The output kinesiological analysis showed improvement of patient's posture and movement fiction. Managed to stetch most of the shortened and relax hypertonic muscles, aktive the deep stabilizating system of the diaphragm, train the breath wave and activate sole of foot.
Conclusion: Using the above-mentioned procedures, the patient's health was improved. Improved body posture, strengthening axial muscles, improving the mobility of spine and chest and position of foot. Everyday exercise conscientiousness of patient are important to maintain the condition.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapieu skolióz
Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření dechových funkcí) před a po ukončení fyzioterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapieu skolióz
Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření dechových funkcí) před a po ukončení fyzioterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
JEBAVÁ, Z., 1994. Míčkování. Praha: Adonis, 39 s.
HNÍZDIL, J., et al., 1996. Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Praha: Grada Publishing, spol. s.r.o., 216 s. ISBN 80-7169-187-9
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
JANÍČEK, P. et al., 2001. Ortopedie. 1. vyd. Brno: MU124 s. ISBN 80-210-2535-2
KOHLÍKOVÁ, E. a H. NOVOTNÁ, 2000. Děti s diagnózou skolióza ve školní a mimoškolní tělesné výchově. Hana Novotná, Vyd. 1. Praha: Olympia, 46 s. ISBN 80-7033-671-4.
KOLISKO, P. a M. FOJTÍKOVÁ, 2003. Prevence vadného držení těla na základní škole. Ostrava: 35 s. ISBN 80-239-1132-5.
KOLISKO, P., 2003. Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. 1. vyd. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého, 2003. 80 s. Skripta. ISBN 80-244-0750-7 .
KOUDELA, K., 2004. Ortopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 281 s. 22. KŘIVÁNEK, F. Ortopedie, traumatologie a ortopedická protetika. 2. vyd. Praha: Avicenum
PAVLŮ, D., 2002. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
SOSNA, A. et al., 2001. Základy ortopedie. 1. vyd. Praha: TRITON, 175 s. ISBN 80-7254-202-81972. 384 s.
Seznam doporučené literatury
JEBAVÁ, Z., 1994. Míčkování. Praha: Adonis, 39 s.
HNÍZDIL, J., et al., 1996. Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Praha: Grada Publishing, spol. s.r.o., 216 s. ISBN 80-7169-187-9
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
JANÍČEK, P. et al., 2001. Ortopedie. 1. vyd. Brno: MU124 s. ISBN 80-210-2535-2
KOHLÍKOVÁ, E. a H. NOVOTNÁ, 2000. Děti s diagnózou skolióza ve školní a mimoškolní tělesné výchově. Hana Novotná, Vyd. 1. Praha: Olympia, 46 s. ISBN 80-7033-671-4.
KOLISKO, P. a M. FOJTÍKOVÁ, 2003. Prevence vadného držení těla na základní škole. Ostrava: 35 s. ISBN 80-239-1132-5.
KOLISKO, P., 2003. Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. 1. vyd. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého, 2003. 80 s. Skripta. ISBN 80-244-0750-7 .
KOUDELA, K., 2004. Ortopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 281 s. 22. KŘIVÁNEK, F. Ortopedie, traumatologie a ortopedická protetika. 2. vyd. Praha: Avicenum
PAVLŮ, D., 2002. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
SOSNA, A. et al., 2001. Základy ortopedie. 1. vyd. Praha: TRITON, 175 s. ISBN 80-7254-202-81972. 384 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci, jejímž tématem bylo: "Využití fyzioterapeutických konceptů v léčbě skolióz". Během prezentace seznámila členy komise pro Státní zkoušky s teoretickými východisky, cílem, úkoly, výsledky práce a vyjádřila se ke splnění cíle a úkolů práce. Vedoucí práce nevznesl žádné dotazy. Studentka následně zodpověděla tři dotazy oponenta práce: "Jakými okolnostmi se vysvětlujete skutečnost, že u Vašeho pacienta byla poskytnuta terapie v 6 letech, a poté až v 27 letech?", "Z jakého důvodu nedošlo k žádné změně v rozsahu pohybu krční páteře do úklonů a rotací bilaterálně?", "Jaký cvik z Inovovaného Klappova lezení dle J. Čápové byste aplikovala za účelem korekce křivky u pacienta s diagnostikovanou S-formní skoliózou?". Studentka zodpověděla všechny dotazy adekvátně. Členové komise nevznesli doplňující dotazy. Následovala diskuse členů komise týkající se formálních chyb v práci. Návrh klasifikace vedoucího práce byla známka 2 a návrh klasifikace oponenta práce byla známka 3. Členové komise navrhli klasifikovat obhajobu závěrečné práce studentky známkami: 2, 2, 2, 2. Členové komise hlasovali o návrhu klasifikace 2 (4 hlasy pro, 0 hlasů proti). Členové komise klasifikovali obhajobu bakalářské práce studentky známkou: 2.