Bakalářská práce "Jazykové techniky manipulace v reklamě" je zaměřena na studium působení řečových projevů na psychiku a vědomí spotřebitele. Účelem práce je stanovit manipulační techniky, které se používají v reklamních spotech, rovněž proanalyzovat konkrétní příklady ruské televizní reklamy a vyvodit závěr ze získaných znalostí.
První kapitola práce věnována reklamě, je popsána historie původu, odhalen pojem "reklama", zvýrazněny hlavní cíle a funkce. Jsou rozebrány hlavní typy reklamy a její komponenty.
Druhá kapitola seznamuje s pojmem "manipulace", uvádí její hlavní typy a techniky manipulativního vlivu. V této části práce je věnována zvláštní pozornost verbální a neverbální manipulaci a jejich metodám.
Třetí kapitola zkoumá zvláštnost používání manipulativních metod v ruské reklamě. Odhaluje specifika televizní reklamy v Rusku, posuzuje techniky a metody použité při tvorbě reklamy a vliv mentality této země na reklamu. Také jsou zvýrazněny nejoblíbenější kategorie produktů inzerovaných v ruské televizi. Je provedena analýza reklamních spotů, textů a sloganů.
Zároveň v poslední kapitole práce jsou popsány výsledky sociologického průzkumu, realizovaného za účelem pochopení vztahu lidí k reklamě, k přítomnosti v ní manipulace a odhalení jejich znalostí o metodách manipulativního vlivu.
Závěrem práce je zjištění o nemožnosti existence reklamy bez použití manipulativních technik, rovněž bylo zjištěno o špatné informovanosti respondentů o typech a metodách působení reklamy na psychiku a podvědomí lidí. Z toho vyplývá, že v současné době je nutné mít co nejvíce informací o technikách a metodách manipulace, abychom měli možnost se vyhnout jejich negativním dopadům.
Anotace v angličtině
The bachelor's work "Language Techniques of Manipulation in Advertising" is devoted to the study of manipulative techniques used in commercials. The aim of the work is to study the methods of manipulative influence in advertising and the analysis of specific examples. The tasks are to consider the concepts of "advertising" and "manipulation", to describe their types and goals, to study methods and techniques of manipulation. Particular attention is paid to the distinctive features of advertising on Russian television, which are due to the peculiarities of the mentality. The work identifies the most popular groups of advertised goods and analyzes specific advertisements. Also, in the last chapter are the results of a sociological survey that shows a negative attitude of people to advertising, their reluctance to be manipulated, and most importantly, an insufficient level of awareness about methods of influencing the subconscious.
Klíčová slova
Reklama, manipulativní působení, jazykové techniky, manipulace, televizní reklama
Klíčová slova v angličtině
Advertising, manipulative influence, language techniques, manipulation, television advertising
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
RU
Anotace
Bakalářská práce "Jazykové techniky manipulace v reklamě" je zaměřena na studium působení řečových projevů na psychiku a vědomí spotřebitele. Účelem práce je stanovit manipulační techniky, které se používají v reklamních spotech, rovněž proanalyzovat konkrétní příklady ruské televizní reklamy a vyvodit závěr ze získaných znalostí.
První kapitola práce věnována reklamě, je popsána historie původu, odhalen pojem "reklama", zvýrazněny hlavní cíle a funkce. Jsou rozebrány hlavní typy reklamy a její komponenty.
Druhá kapitola seznamuje s pojmem "manipulace", uvádí její hlavní typy a techniky manipulativního vlivu. V této části práce je věnována zvláštní pozornost verbální a neverbální manipulaci a jejich metodám.
Třetí kapitola zkoumá zvláštnost používání manipulativních metod v ruské reklamě. Odhaluje specifika televizní reklamy v Rusku, posuzuje techniky a metody použité při tvorbě reklamy a vliv mentality této země na reklamu. Také jsou zvýrazněny nejoblíbenější kategorie produktů inzerovaných v ruské televizi. Je provedena analýza reklamních spotů, textů a sloganů.
Zároveň v poslední kapitole práce jsou popsány výsledky sociologického průzkumu, realizovaného za účelem pochopení vztahu lidí k reklamě, k přítomnosti v ní manipulace a odhalení jejich znalostí o metodách manipulativního vlivu.
Závěrem práce je zjištění o nemožnosti existence reklamy bez použití manipulativních technik, rovněž bylo zjištěno o špatné informovanosti respondentů o typech a metodách působení reklamy na psychiku a podvědomí lidí. Z toho vyplývá, že v současné době je nutné mít co nejvíce informací o technikách a metodách manipulace, abychom měli možnost se vyhnout jejich negativním dopadům.
Anotace v angličtině
The bachelor's work "Language Techniques of Manipulation in Advertising" is devoted to the study of manipulative techniques used in commercials. The aim of the work is to study the methods of manipulative influence in advertising and the analysis of specific examples. The tasks are to consider the concepts of "advertising" and "manipulation", to describe their types and goals, to study methods and techniques of manipulation. Particular attention is paid to the distinctive features of advertising on Russian television, which are due to the peculiarities of the mentality. The work identifies the most popular groups of advertised goods and analyzes specific advertisements. Also, in the last chapter are the results of a sociological survey that shows a negative attitude of people to advertising, their reluctance to be manipulated, and most importantly, an insufficient level of awareness about methods of influencing the subconscious.
Klíčová slova
Reklama, manipulativní působení, jazykové techniky, manipulace, televizní reklama
Klíčová slova v angličtině
Advertising, manipulative influence, language techniques, manipulation, television advertising
Zásady pro vypracování
1/ Definice reklamy.
2/ Manipulace, techniky a metody manipulace.
3/ Verbální a neverbální manipulace.
4/ Specifika využití manipulačních prostředků v ruské televizní reklamě.
5/ Analýza konkrétních příkladů moderní reklamy.
Zásady pro vypracování
1/ Definice reklamy.
2/ Manipulace, techniky a metody manipulace.
3/ Verbální a neverbální manipulace.
4/ Specifika využití manipulačních prostředků v ruské televizní reklamě.
5/ Analýza konkrétních příkladů moderní reklamy.
Seznam doporučené literatury
GRANOVSKIJ, L. G. Tvorcheskaya reklama: effektivnye principy biznesa. M.: Dashkov i K, 2003. 256 s. ISBN 5-94798-135-1.
DRYU, Zh. Lomaya stereotipy: reklama, razrushayushhaya obshheprinyatoe. M. - SPb.: Piter, 2003. 272 s. ISBN 5-318-00673-6.
KOVRIZHNYKH, O. A., BUTYL'SKAJA L. V. Politicheskoe nasilie: yazykovoe manipulirovanie obshhestvennym soznaniem. M.: KANON, 2015. 256 s. ISBN 978-5-88373-484-6.
PIROGOVA, Yu. K. Reklamnyj tekst: semiotika i lingvistika. M.: Izdatelskij dom Grebennikova, 2000. 270 s. ISBN 978-5-238-01382-4.
RYUMSHINA, L. I. Manipulyativnye priemy v reklame. M.: Mart, 2004. 240 s. ISBN 5-241-00299-5.
SAMOKHVALOVA, V. I. Yazyk masskulta i sovremennaya mifologiya. In: Massovaya kul'tura i massovoe iskusstvo: "za" i "protiv" K. Z. Akopyan [i dr.]. M.: Gumanitarij, 2003, s. 148-204. ISBN 5-89221-048-0.
Seznam doporučené literatury
GRANOVSKIJ, L. G. Tvorcheskaya reklama: effektivnye principy biznesa. M.: Dashkov i K, 2003. 256 s. ISBN 5-94798-135-1.
DRYU, Zh. Lomaya stereotipy: reklama, razrushayushhaya obshheprinyatoe. M. - SPb.: Piter, 2003. 272 s. ISBN 5-318-00673-6.
KOVRIZHNYKH, O. A., BUTYL'SKAJA L. V. Politicheskoe nasilie: yazykovoe manipulirovanie obshhestvennym soznaniem. M.: KANON, 2015. 256 s. ISBN 978-5-88373-484-6.
PIROGOVA, Yu. K. Reklamnyj tekst: semiotika i lingvistika. M.: Izdatelskij dom Grebennikova, 2000. 270 s. ISBN 978-5-238-01382-4.
RYUMSHINA, L. I. Manipulyativnye priemy v reklame. M.: Mart, 2004. 240 s. ISBN 5-241-00299-5.
SAMOKHVALOVA, V. I. Yazyk masskulta i sovremennaya mifologiya. In: Massovaya kul'tura i massovoe iskusstvo: "za" i "protiv" K. Z. Akopyan [i dr.]. M.: Gumanitarij, 2003, s. 148-204. ISBN 5-89221-048-0.