Cílem bakalářské práce s názvem "Přeučování leváků v 60. a 70. letech na Liberecku" je porovnání výpovědí deseti respondentů, kteří si prošli v dětství přeučením z leváka na praváka. V rámci teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k danému zaměření práce. Jedná se zejména o postavení leváků ve společnosti napříč historií, lateralitě a jejím rozdělením. Dále se zabývá problematikou přeučování leváků a jeho možnými následky, které vytyčil prof. Sovák. Praktickou část tvoří analýza rozhovorů. Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti výpovědí zvolených respondentů, kteří jsou rozděleni do dvou skupin. V rámci této bakalářské práce byl proveden výzkum formou polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis called "Re-teaching of left-handers in the 60s and 70s in the Liberec region" is to compare the statements of ten respondents who were in childhood reteached from left-handed to right-handed. Topics related to the topic of the thesis are elaborated within the theoretical work, especially the position of left-handers in society across history, laterality and its division. It also deals with the issue of re-teaching of left-handers and its possible consequences which were outlined by prof. Sovák. The practical part consists of the analysis of interview. The aim of the thesis was not only to find and evaluace these differences, if any, but also to reveal their possible causes. These differences of statements of selected respondents are divided into two groups. Within this bachelor thesis research was conducted in the form of a semi-structured interview.
Re-teaching of left-handers, laterality, left-handedness, consenquenses of re-teaching
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce s názvem "Přeučování leváků v 60. a 70. letech na Liberecku" je porovnání výpovědí deseti respondentů, kteří si prošli v dětství přeučením z leváka na praváka. V rámci teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k danému zaměření práce. Jedná se zejména o postavení leváků ve společnosti napříč historií, lateralitě a jejím rozdělením. Dále se zabývá problematikou přeučování leváků a jeho možnými následky, které vytyčil prof. Sovák. Praktickou část tvoří analýza rozhovorů. Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti výpovědí zvolených respondentů, kteří jsou rozděleni do dvou skupin. V rámci této bakalářské práce byl proveden výzkum formou polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis called "Re-teaching of left-handers in the 60s and 70s in the Liberec region" is to compare the statements of ten respondents who were in childhood reteached from left-handed to right-handed. Topics related to the topic of the thesis are elaborated within the theoretical work, especially the position of left-handers in society across history, laterality and its division. It also deals with the issue of re-teaching of left-handers and its possible consequences which were outlined by prof. Sovák. The practical part consists of the analysis of interview. The aim of the thesis was not only to find and evaluace these differences, if any, but also to reveal their possible causes. These differences of statements of selected respondents are divided into two groups. Within this bachelor thesis research was conducted in the form of a semi-structured interview.
Re-teaching of left-handers, laterality, left-handedness, consenquenses of re-teaching
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat tématem přeučování leváků v 60. a 70. letech na Liberecku. Teoretická část se bude zaobírat historií leváctví, definicí laterality a jejím rozdělením. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum s vybranou skupinou respondentů, kteří si prošli přeučením z leváka na praváka. Výzkum bude proveden polostrukturovaným interwiev. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti výpovědí s tématikou přeučování leváctví u vybraných skupin respodentů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat tématem přeučování leváků v 60. a 70. letech na Liberecku. Teoretická část se bude zaobírat historií leváctví, definicí laterality a jejím rozdělením. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum s vybranou skupinou respondentů, kteří si prošli přeučením z leváka na praváka. Výzkum bude proveden polostrukturovaným interwiev. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti výpovědí s tématikou přeučování leváctví u vybraných skupin respodentů.
Seznam doporučené literatury
HEALEY, Jane M. Leváci a jejich výchova. Vyd. 2. Přeložil Jiří PAPOUŠEK. Praha: Portál, 2015. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0855-6.
SOVÁK, Miloš. Metodika výchovy u leváků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
KUZ'MIN, Michail Nikolajevič. Vývoj školství a vzdělání v Československu. Praha: Academia, 1981.
SYNEK, František. Záhady levorukosti: asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. Otazník (Horizont). ISBN 80-7012-054-1.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
SOVÁK, Miloš. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962.
Seznam doporučené literatury
HEALEY, Jane M. Leváci a jejich výchova. Vyd. 2. Přeložil Jiří PAPOUŠEK. Praha: Portál, 2015. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0855-6.
SOVÁK, Miloš. Metodika výchovy u leváků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
KUZ'MIN, Michail Nikolajevič. Vývoj školství a vzdělání v Československu. Praha: Academia, 1981.
SYNEK, František. Záhady levorukosti: asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. Otazník (Horizont). ISBN 80-7012-054-1.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
SOVÁK, Miloš. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962.