Diplomová práce se zabývá úrovní vzdělání v rodinách ohrožených sociálním vyloučením. Dále zkoumá vliv dosaženého vzdělání na domácí přípravu žáků 1. stupně. Teoretická část vymezuje pojmy spojené se vzděláním, hodnotami a rodinou. Charakterizuje sociálně znevýhodněnou rodinu a popisuje funkci rodiny v procesu vzdělávání. V praktické části jsou vymezeny cíle výzkumu a charakterizovány výzkumné otázky. Popisuje výzkumný vzorek a průběh výzkumu, a též se zaměřuje na sběr dat pomocí standardizovaného dotazníku. Získaná data jsou zpracována do přehledných tabulek.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the level of education in families at risk of social exclusion. It also examines the impact of education on home preparation of primary school pupils. The theoretical part defines the concepts associated with education, values and family. It characterizes the socially weak family and describes the function of the family in the process of education. The practical part defines the research objectives and characterizes the research questions. It describes the research sample and the course of the research, and also focuses on data collection using a standardized questionnaire. Obtained data are processed into well-arranged graphs.
Klíčová slova
Rodina, výchova, vzdělávání, vzdělání, motivace, prostředí, hodnoty
Diplomová práce se zabývá úrovní vzdělání v rodinách ohrožených sociálním vyloučením. Dále zkoumá vliv dosaženého vzdělání na domácí přípravu žáků 1. stupně. Teoretická část vymezuje pojmy spojené se vzděláním, hodnotami a rodinou. Charakterizuje sociálně znevýhodněnou rodinu a popisuje funkci rodiny v procesu vzdělávání. V praktické části jsou vymezeny cíle výzkumu a charakterizovány výzkumné otázky. Popisuje výzkumný vzorek a průběh výzkumu, a též se zaměřuje na sběr dat pomocí standardizovaného dotazníku. Získaná data jsou zpracována do přehledných tabulek.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the level of education in families at risk of social exclusion. It also examines the impact of education on home preparation of primary school pupils. The theoretical part defines the concepts associated with education, values and family. It characterizes the socially weak family and describes the function of the family in the process of education. The practical part defines the research objectives and characterizes the research questions. It describes the research sample and the course of the research, and also focuses on data collection using a standardized questionnaire. Obtained data are processed into well-arranged graphs.
Klíčová slova
Rodina, výchova, vzdělávání, vzdělání, motivace, prostředí, hodnoty
Cílem práce bude zjistit, jakou hodnotu má vzdělávání u rodin, které jsou ohrožené sociálním vyloučením. Diplomová práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude složena z literární rešerše problematiky sociálního znevýhodnění a vzdělávání žáků s nízkým socioekonomickým statutem na 1.stupni ZŠ. Pro zjištění uvedeného cíle bude standardizovaný, kvalitativní dotazník, jehož data budou kvalimetricky zpracována. Obsahem praktické části bude dále analýza a interpretace získaných dat a následná diskuse nad závěry. Výstupem práce budou doporučení pro teorii a praxi, konkrétně přímá doporučení pro motivaci žáků a rodičů k domácí přípravě. Teoretická doporučení mohou být formou otevření dalších výzkumných problémů pro kvantitativní design, a to ohledně konkrétních mechanismů podpory vybraných rodin v kontextu domácí přípravy a doučování.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jakou hodnotu má vzdělávání u rodin, které jsou ohrožené sociálním vyloučením. Diplomová práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude složena z literární rešerše problematiky sociálního znevýhodnění a vzdělávání žáků s nízkým socioekonomickým statutem na 1.stupni ZŠ. Pro zjištění uvedeného cíle bude standardizovaný, kvalitativní dotazník, jehož data budou kvalimetricky zpracována. Obsahem praktické části bude dále analýza a interpretace získaných dat a následná diskuse nad závěry. Výstupem práce budou doporučení pro teorii a praxi, konkrétně přímá doporučení pro motivaci žáků a rodičů k domácí přípravě. Teoretická doporučení mohou být formou otevření dalších výzkumných problémů pro kvantitativní design, a to ohledně konkrétních mechanismů podpory vybraných rodin v kontextu domácí přípravy a doučování.
Seznam doporučené literatury
PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3.
DUFFKOVÁ, Jana, Lukáš URBAN a Josef DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. Vysokoškolské učebnice (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 978-80-7380-123-6.
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. ISBN 80-7220-195-6.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4
HORŇÁK, Ladislav. Rodina jako determinujúci činitel´školskej úspešnosti romských ţiakov. In Vzdělávanie Rómov dnes a zajtra. : Zborník referátov z 2. Medzinárodnej konferencie dňa 27. Novembera 2001 v Nitre. Nitra : PF UKF, 2001. ISBN 80-8050- 498-9.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. 288 s. ISBN 80-7178-535-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MERKOVÁ, Ivana. Kvalita rodinného prostredia a vývoj rómského jedinca. In Nové smery rozvoja perspektivy Rómskej národnosti v pluralitnej společnosti, Sborník příspěvků z mezinárodní konference. České Budějovice : [s.n.], 2007.. ISBN 978-80- 7040-970-1.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-
Seznam doporučené literatury
PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3.
DUFFKOVÁ, Jana, Lukáš URBAN a Josef DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. Vysokoškolské učebnice (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 978-80-7380-123-6.
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. ISBN 80-7220-195-6.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4
HORŇÁK, Ladislav. Rodina jako determinujúci činitel´školskej úspešnosti romských ţiakov. In Vzdělávanie Rómov dnes a zajtra. : Zborník referátov z 2. Medzinárodnej konferencie dňa 27. Novembera 2001 v Nitre. Nitra : PF UKF, 2001. ISBN 80-8050- 498-9.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. 288 s. ISBN 80-7178-535-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MERKOVÁ, Ivana. Kvalita rodinného prostredia a vývoj rómského jedinca. In Nové smery rozvoja perspektivy Rómskej národnosti v pluralitnej společnosti, Sborník příspěvků z mezinárodní konference. České Budějovice : [s.n.], 2007.. ISBN 978-80- 7040-970-1.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-