Úvod
Bakalářská práce se zabývá problematikou závažného psychiatrického onemocnění - schizofrenie, popisuje účel zvoleného tématu a rozvržení bakalářské práce.
Cíl práce
Cílem práce je utřídění teoretických poznatků, popsání problematiky schizofrenie, přiblížení možností ergoterapie u osob se schizofrenií a vypracování kazuistiky pacienta se schizofrenním onemocněním.
Metodika
Tato práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na schizofrenii. Popisuje epidemiologii, etiologii a patogenezi schizofrenie. Dále její průběh, příznaky, diagnostiku a léčbu. Praktická část se skládá z kazuistiky klienta a testů, které jsem použila na vstupní a výstupní vyšetření: MoCA (Montrealský kognitivní test), ACE-R (Addenbrookský kognitivní test), BI (Barthel index) a COPM (Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání). Praktická část dále obsahuje krátkodobý ergoterapeutický plán, realizování intervence s klientem a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky
Porovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření a zhodnocení ergoterapeutických intervencí.
Diskuze a závěr
Zhodnocení ergoterapeutických přístupů u pacientů se schizofrenním onemocněním. Vyhodnocení práce s klientem a přínosu bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Introduction
The bachelor's thesis deals with the subject of schizophrenia. The Introduction describes the purpose and the layout of the thesis.
Goals
The thesis aims to provide a theoretical background of schizophrenia and introduce the facts and figures concerning this psychiatric illness. Another aim is to describe the options of occupational therapy in individuals suffering from schizophrenia and write a case study of a patient diagnosed with schizophrenic mental disorder.
Methodology
The thesis has been divided into two parts, i.e. theory and research. The theoretical part focuses on schizophrenia, describing its epidemiology, etiology and pathogenesis, as well as the course of the disease, the symptoms, diagnostics and treatment. The research part includes a case study and the tests used in the initial and final examinations: MoCA (Montreal Cognitive Assessment), ACE-R (Addenbrooke's Cognitive Examination Revised), BI (Barthel Index), and COPM (Canadian Occupational Performance Measure). The research part also features a short-term occupational therapy plan, the intervention the client received and a long-term occupational therapy plan.
Results
The comparison of the initial and final occupational therapy examinations and assessment of occupational therapy interventions.
Discussion and Conclusion
The evaluation of the occupational therapy approach in patients suffering from schizophrenia, including the assessment of the work with the client and the benefits of the bachelor's thesis.
Úvod
Bakalářská práce se zabývá problematikou závažného psychiatrického onemocnění - schizofrenie, popisuje účel zvoleného tématu a rozvržení bakalářské práce.
Cíl práce
Cílem práce je utřídění teoretických poznatků, popsání problematiky schizofrenie, přiblížení možností ergoterapie u osob se schizofrenií a vypracování kazuistiky pacienta se schizofrenním onemocněním.
Metodika
Tato práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na schizofrenii. Popisuje epidemiologii, etiologii a patogenezi schizofrenie. Dále její průběh, příznaky, diagnostiku a léčbu. Praktická část se skládá z kazuistiky klienta a testů, které jsem použila na vstupní a výstupní vyšetření: MoCA (Montrealský kognitivní test), ACE-R (Addenbrookský kognitivní test), BI (Barthel index) a COPM (Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání). Praktická část dále obsahuje krátkodobý ergoterapeutický plán, realizování intervence s klientem a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky
Porovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření a zhodnocení ergoterapeutických intervencí.
Diskuze a závěr
Zhodnocení ergoterapeutických přístupů u pacientů se schizofrenním onemocněním. Vyhodnocení práce s klientem a přínosu bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Introduction
The bachelor's thesis deals with the subject of schizophrenia. The Introduction describes the purpose and the layout of the thesis.
Goals
The thesis aims to provide a theoretical background of schizophrenia and introduce the facts and figures concerning this psychiatric illness. Another aim is to describe the options of occupational therapy in individuals suffering from schizophrenia and write a case study of a patient diagnosed with schizophrenic mental disorder.
Methodology
The thesis has been divided into two parts, i.e. theory and research. The theoretical part focuses on schizophrenia, describing its epidemiology, etiology and pathogenesis, as well as the course of the disease, the symptoms, diagnostics and treatment. The research part includes a case study and the tests used in the initial and final examinations: MoCA (Montreal Cognitive Assessment), ACE-R (Addenbrooke's Cognitive Examination Revised), BI (Barthel Index), and COPM (Canadian Occupational Performance Measure). The research part also features a short-term occupational therapy plan, the intervention the client received and a long-term occupational therapy plan.
Results
The comparison of the initial and final occupational therapy examinations and assessment of occupational therapy interventions.
Discussion and Conclusion
The evaluation of the occupational therapy approach in patients suffering from schizophrenia, including the assessment of the work with the client and the benefits of the bachelor's thesis.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku týkající se schizofrenie a ergoterapie jako pomocné léčebné metody v rámci terapie schizofrenie. Výběr a charakteristika klientů. Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření a hodnocení klientů dle standardizovaných testů (Barthel index, Addenbrookský kognitivní test ACE, Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání, Montrealský kognitivní test MOCA). Stanovení ergoterapeutických cílů a plán ergoterapeutické intervence na základě výsledků standardizovaných testů. Návrh krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě vstupního vyšetření. Zhodnocení plnění ergoterapeutických cílů a jejich výsledky. Vyhodnocení plnění cíle a úkolů práce a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku týkající se schizofrenie a ergoterapie jako pomocné léčebné metody v rámci terapie schizofrenie. Výběr a charakteristika klientů. Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření a hodnocení klientů dle standardizovaných testů (Barthel index, Addenbrookský kognitivní test ACE, Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání, Montrealský kognitivní test MOCA). Stanovení ergoterapeutických cílů a plán ergoterapeutické intervence na základě výsledků standardizovaných testů. Návrh krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě vstupního vyšetření. Zhodnocení plnění ergoterapeutických cílů a jejich výsledky. Vyhodnocení plnění cíle a úkolů práce a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, Eva. Schizofrenie a její léčba: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf, c2005. Farmakoterapie pro praxi. ISBN 80-7345-056-9. DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4826-9. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1. PRAŠKO, Ján. Obecná psychiatrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2570-2. PREISS, Marek. Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha: klinické vyšetření základních kognitivních funkcí. 3., přeprac. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2012. ISBN 978-80-87142-19-6.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, Eva. Schizofrenie a její léčba: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf, c2005. Farmakoterapie pro praxi. ISBN 80-7345-056-9. DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4826-9. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1. PRAŠKO, Ján. Obecná psychiatrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2570-2. PREISS, Marek. Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha: klinické vyšetření základních kognitivních funkcí. 3., přeprac. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2012. ISBN 978-80-87142-19-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie v léčbě schizofrenie".
V úvodu se studentka zabývala problematikou závažného psychiatrického onemocnění-schizofrenie, popsala účel zvoleného tématu a rozvržení bakalářské práce. Cílem studentky bylo utřídění teoretických poznatků, popsání problematiky schizofrenie, přiblížení možností ergoterapie u osob se schizofrenií a vypracování kazuistiky pacienta se schizofrenním onemocněním. Práci studentka rozdělila na dvě části a to teoretickou a praktickou. V teoretické části se zaměřila na schizofrenii. Popsala epidemiologii, etiologii a patogenezi schizofrenie. Dále její průběh, příznaky, diagnostiku a léčbu. V praktické části popsala studentka kazuistiku 50letého klienta a testů, které použila na vstupní a výstupní hodnocení: MoCA (Montrealský kognitivní test), ACE-R (Addenbrookský kognitivní test), BI (Barthel index) a COPM (Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání). Stanovila krátkodobý ergoterapeutický plán, realizovala intervenci s klientem a popsala dlouhodobý ergoterapeutický plán. V závěru porovnala studentka vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření a zhodnotila ergoterapeutickou intervenci.
+otázky vedoucího práce:
1.Jaké pracovní možnosti má daný jedinec?
2.Jak hodnotíte celkově Vaší intervenci?
+ otázky oponenta:
1.S jakou profesí byste mohla spolupracovat na cíli "snížení hmotnosti" a s jakou profesí na "nalezení vhodných činností k využití volného času"?
2.Zmiňujete, že cílem ergoterapie zaměřené na poradenství je zajistit klientům a jejich rodinám pomoc v nepříznivé životní situaci. Jakou možnost, na kterou má klient v dané situaci nárok, máte na mysli?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.