Diplomová práce s názvem Práce s Dickensovou Vánoční koledou v literární výchově na 2. stupni ZŠ se zabývá Charlesem Dickensem a jeho dílem Vánoční koleda. V úvodu nám práce přibližuje život a dílo autora. Později poukazuje na výukové metody, které byly použity při práci s Vánoční koledou. A nakonec čtenáře seznamuje s tím, jak žáci pracovali s tímto dílem. Cílem této práce je seznámení žáků základních škol v literární výchově s Vánoční koledou, a také výchova k čtenářské gramotnosti.
Anotace v angličtině
This thesis is titled Work with Dickens' Christmas Carol in Literary Education at the Secondary School deals with Charles Dickens and his book A Christmas Carol. In the introduction, the work presents to us the life and works of the author. Later this thesis points on the teaching methods that were used when working with A Christmas Carol. Finally the thesis introduced to readers how the pupils worked with this story. The aim of this thesis is introducing primary school pupils in literary education with A Christmas Carol and reading literacy education.
Klíčová slova
Charles Dickens, Vánoční koleda, literární výchova na základní škole, úryvek, literární žánr, vánoční povídka, fantastika, interpretace, činnostní metoda, konstruktivní metoda, komiks, kompozice
Klíčová slova v angličtině
Charles Dickens, A Christmas Carol, literary education at primary school, part, literary genre, Christmas story, fantastic, interpretation, activity method, constructive method, comics, composition
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Práce s Dickensovou Vánoční koledou v literární výchově na 2. stupni ZŠ se zabývá Charlesem Dickensem a jeho dílem Vánoční koleda. V úvodu nám práce přibližuje život a dílo autora. Později poukazuje na výukové metody, které byly použity při práci s Vánoční koledou. A nakonec čtenáře seznamuje s tím, jak žáci pracovali s tímto dílem. Cílem této práce je seznámení žáků základních škol v literární výchově s Vánoční koledou, a také výchova k čtenářské gramotnosti.
Anotace v angličtině
This thesis is titled Work with Dickens' Christmas Carol in Literary Education at the Secondary School deals with Charles Dickens and his book A Christmas Carol. In the introduction, the work presents to us the life and works of the author. Later this thesis points on the teaching methods that were used when working with A Christmas Carol. Finally the thesis introduced to readers how the pupils worked with this story. The aim of this thesis is introducing primary school pupils in literary education with A Christmas Carol and reading literacy education.
Klíčová slova
Charles Dickens, Vánoční koleda, literární výchova na základní škole, úryvek, literární žánr, vánoční povídka, fantastika, interpretace, činnostní metoda, konstruktivní metoda, komiks, kompozice
Klíčová slova v angličtině
Charles Dickens, A Christmas Carol, literary education at primary school, part, literary genre, Christmas story, fantastic, interpretation, activity method, constructive method, comics, composition
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření.
2. Těžiště práce bude rovnoměrně rozloženo mezi teoretickou a praktickou část.
3. Součástí praktické části práce bude reflektovaný a v praxi ověřený návrh činností s Dickensovou Vánoční koledou na 2. stupni ZŠ (ročník bude specifikován)
4. Z praktické části práce budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření.
2. Těžiště práce bude rovnoměrně rozloženo mezi teoretickou a praktickou část.
3. Součástí praktické části práce bude reflektovaný a v praxi ověřený návrh činností s Dickensovou Vánoční koledou na 2. stupni ZŠ (ročník bude specifikován)
4. Z praktické části práce budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Seznam doporučené literatury
WILSON, Angus. Svět Charlese Dickense. Praha: Odeon, 1979.
TRAILL, Nancy H. Možné světy fantastiky. Praha: Academia, 2011. Možné světy, sv. 4.
ZWEIG, Stefan. Tři mistři: Balzac, Dickens, Dostojevskij. Praha: Melantrich, 1997.
HRABÁK, Josef. Čtení o románu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Knižnice všeobecného vzdělání (Státní pedagogické nakladatelství).
ORWELL, George. Úpadek anglické vraždy a jiné eseje. Olomouc: Votobia, 1995. Velká řada (Votobia).
STŘÍBRNÝ, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. 2. díl. Praha: Academia, 1987.
CRAIG, Hardin, ed. Dějiny anglické literatury: Literatura období restaurace a osmnáctého století. Anglická literatura devatenáctého a poč. 20. stol. 2. díl. Praha: SNKLU, 1963. Dějiny literatur (Státní nakladatelství krásné literatury a umění).
STEKLAČ, Vojtěch. Příběhy slavných: Napoleon Bonaparte a 59 dalších. Praha: Práce, 1989. Kamarád (Práce).
BARNARD, Robert. Stručné dějiny anglické literatury. Praha: Brána, 1997.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika.
SILBERMAN, Melvin L. a Karen LAWSON. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe.
Seznam doporučené literatury
WILSON, Angus. Svět Charlese Dickense. Praha: Odeon, 1979.
TRAILL, Nancy H. Možné světy fantastiky. Praha: Academia, 2011. Možné světy, sv. 4.
ZWEIG, Stefan. Tři mistři: Balzac, Dickens, Dostojevskij. Praha: Melantrich, 1997.
HRABÁK, Josef. Čtení o románu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Knižnice všeobecného vzdělání (Státní pedagogické nakladatelství).
ORWELL, George. Úpadek anglické vraždy a jiné eseje. Olomouc: Votobia, 1995. Velká řada (Votobia).
STŘÍBRNÝ, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. 2. díl. Praha: Academia, 1987.
CRAIG, Hardin, ed. Dějiny anglické literatury: Literatura období restaurace a osmnáctého století. Anglická literatura devatenáctého a poč. 20. stol. 2. díl. Praha: SNKLU, 1963. Dějiny literatur (Státní nakladatelství krásné literatury a umění).
STEKLAČ, Vojtěch. Příběhy slavných: Napoleon Bonaparte a 59 dalších. Praha: Práce, 1989. Kamarád (Práce).
BARNARD, Robert. Stručné dějiny anglické literatury. Praha: Brána, 1997.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika.
SILBERMAN, Melvin L. a Karen LAWSON. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe.