Diplomová práce je zaměřena na čtenářské biografie začínajících středoškolských učitelů českého jazyka a literatury. V úvodu teoretické části je vysvětleno, co obnášejí čtenářské biografie podle Jiřího Trávníčka, který se jimi v České republice zabývá. Dále je teoretická část věnována objasnění základní terminologie a představení samotného šetření, jehož hlavním cílem je získat informace o vývoji čtenářství začínajících středoškolských učitelů v souvislosti s výkonem tohoto povolání. Praktickou část kvalifikační práce tvoří soubor čtenářských životopisů opatřených vysvětlujícími poznámkami o knižních titulech, které zmínili samotní respondenti. Následuje interpretace výsledků, zvážení validity jednotlivých zjištění pro širší vzorek začínajících pedagogů a představení možností další práce se získanými údaji.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on reader biographies of the upper secondary Czech language and literature novice teachers. The introduction of the theoretical part explains the essentials of reader biographies according to Jiří Trávníček, Czech researcher of this topic. The theoretical part also concentrates on clarifying basic terminology as well as introducing the exploration of the topic with the goal of acquiring information regarding the evolution of readership of novice upper secondary teachers in relation to practise of their profession. The practical part of the thesis is a set of reader biographies. These contain notes of explanation on the literary titles mentioned by the respondents. The conclusion consists of the interpretation of the results, the evaluation of each finding's validity for a wider selection of novice teachers and finally the introduction of potential further use of the collected data.
Klíčová slova
čtenářské biografie, kvalitativní výzkum, čtení, učitel, problémy ve výuce literární výchovy
Klíčová slova v angličtině
reader biographies, qualitative research, reading, teacher, issues in literary education
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na čtenářské biografie začínajících středoškolských učitelů českého jazyka a literatury. V úvodu teoretické části je vysvětleno, co obnášejí čtenářské biografie podle Jiřího Trávníčka, který se jimi v České republice zabývá. Dále je teoretická část věnována objasnění základní terminologie a představení samotného šetření, jehož hlavním cílem je získat informace o vývoji čtenářství začínajících středoškolských učitelů v souvislosti s výkonem tohoto povolání. Praktickou část kvalifikační práce tvoří soubor čtenářských životopisů opatřených vysvětlujícími poznámkami o knižních titulech, které zmínili samotní respondenti. Následuje interpretace výsledků, zvážení validity jednotlivých zjištění pro širší vzorek začínajících pedagogů a představení možností další práce se získanými údaji.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on reader biographies of the upper secondary Czech language and literature novice teachers. The introduction of the theoretical part explains the essentials of reader biographies according to Jiří Trávníček, Czech researcher of this topic. The theoretical part also concentrates on clarifying basic terminology as well as introducing the exploration of the topic with the goal of acquiring information regarding the evolution of readership of novice upper secondary teachers in relation to practise of their profession. The practical part of the thesis is a set of reader biographies. These contain notes of explanation on the literary titles mentioned by the respondents. The conclusion consists of the interpretation of the results, the evaluation of each finding's validity for a wider selection of novice teachers and finally the introduction of potential further use of the collected data.
Klíčová slova
čtenářské biografie, kvalitativní výzkum, čtení, učitel, problémy ve výuce literární výchovy
Klíčová slova v angličtině
reader biographies, qualitative research, reading, teacher, issues in literary education
Zásady pro vypracování
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu věnovanou dané problematice.
Naplánovat projekt, vytvořit osnovu otázek (o struktuře rozhovoru se poučit z relevantních publikovaných výzkumů Jiřího Trávníčka), vybrat respondenty, zorganizovat terénní sběr, uskutečnit nahrávání narátorů (které bude anonymní; ze socio-demografických znaků zaznamenat pouze pohlaví, věk a délku pedagogické praxe).
Jednotlivé výpovědi přepsat v 1. osobě (poté redigovat, v případě potřeby ještě narátory požádat o jistá zpřesnění či doplnění).
Po úvodních kapitolách DP obsahujících zdůvodnění výběru tématu a vzorku, základní informace o tzv. čtenářských životopisech a výzkumech Jiřího Trávníčka, resp. jejich metodologii, představit čtenářské biografie učitelů.
V závěru se pokusit zformulovat zásadnější zjištění o tom, co představené životopisy přinášejí, nabízejí (včetně kontextů, vazeb profesních) a jakým způsobem lze se získanými údaji dále pracovat. Zvážit, do jaké míry jsou zjištění validní pro širší vzorek začínajících pedagogů, pokusit se o zobecňující nástin zjištěných jevů.
Zásady pro vypracování
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu věnovanou dané problematice.
Naplánovat projekt, vytvořit osnovu otázek (o struktuře rozhovoru se poučit z relevantních publikovaných výzkumů Jiřího Trávníčka), vybrat respondenty, zorganizovat terénní sběr, uskutečnit nahrávání narátorů (které bude anonymní; ze socio-demografických znaků zaznamenat pouze pohlaví, věk a délku pedagogické praxe).
Jednotlivé výpovědi přepsat v 1. osobě (poté redigovat, v případě potřeby ještě narátory požádat o jistá zpřesnění či doplnění).
Po úvodních kapitolách DP obsahujících zdůvodnění výběru tématu a vzorku, základní informace o tzv. čtenářských životopisech a výzkumech Jiřího Trávníčka, resp. jejich metodologii, představit čtenářské biografie učitelů.
V závěru se pokusit zformulovat zásadnější zjištění o tom, co představené životopisy přinášejí, nabízejí (včetně kontextů, vazeb profesních) a jakým způsobem lze se získanými údaji dále pracovat. Zvážit, do jaké míry jsou zjištění validní pro širší vzorek začínajících pedagogů, pokusit se o zobecňující nástin zjištěných jevů.
Seznam doporučené literatury
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L.-VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Brno: Host, 2017
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Brno: Host, 2008
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Brno: Host, 2011
TRÁVNÍČEK, J. Knihy a jejich lidé. Čtenářské životopisy. Brno: Host, 2013
TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno. Brno: Host, 2014
ŠIMEČEK, Z.-TRÁVNÍČEK, J.: Knihy kupovati? Praha: Academia, 2014
Seznam doporučené literatury
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L.-VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Brno: Host, 2017
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Brno: Host, 2008
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Brno: Host, 2011
TRÁVNÍČEK, J. Knihy a jejich lidé. Čtenářské životopisy. Brno: Host, 2013
TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno. Brno: Host, 2014
ŠIMEČEK, Z.-TRÁVNÍČEK, J.: Knihy kupovati? Praha: Academia, 2014