Informace o kvalifikační práci Hodnocení zdravotně orientované zdatnosti testovou baterií FITNESSGRAM u žáků 6. až 9. tříd ZŠ Neštěmická v Ústí nad Labem
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Hodnocení zdravotně orientované zdatnosti testovou baterií FITNESSGRAM u žáků 6. až 9. tříd ZŠ Neštěmická v Ústí nad Labem
Hlavní téma v angličtině
Assessment of health-oriented fitness by FITNESSGRAM test battery in pupils from 6th to 9th grade of elementary school in Neštěmická in Ústí nad Labem
Název dle studenta
Hodnocení zdravotně orientované zdatnosti testovou baterií FITNESSGRAM u žáků 6. až 9. tříd ZŠ Neštěmická v Ústí nad Labem
Název dle studenta v angličtině
Evaluation of health-oriented fitness of FITNESSGRAM test batteries for pupils from 6th to 9th grade of elementary school in Neštěmická in Ústí nad Labem
V bakalářské práci se zaměřujeme na hodnocení zdravotně orientované zdatnosti u žáků šestých až devátých tříd na základní škole Neštěmická v Ústí nad Labem. V teoretickém východisku práce jsme vycházeli z odborné literatury a popisovali jsme vliv pohybu na zdraví, vliv pohybu žáků ve školách na jejich zdraví, tělesnou zdatnost, zdravotně orientovanou zdatnost, charakterizovali jsme věk strukturu žáků na druhém stupni základní školy a charakterizovali jsme sociálně vyloučeno oblast Krásné Březno. Ve výzkumné části práce jsme vyhodnocovali a porovnávali naměřené výsledky. Cílem práce bylo podílení se na zkvalitnění vědomostí o problematice hodnocení zdravotně orientované zdatnosti u žáků docházejících na druhý stupeň základní školy. Výsledky námi vybraného souboru jsme porovnávali s výsledky souboru, které byly naměřeny v sociálně vyloučené lokalitě v Ústí nad Labem, a tyto výsledky jsme měli k dispozici.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we are focusing on evaluating health oriented fitness of pupils from sixth grade and ninth grade of lower secondary of Neštěmice in Ústí nad Labem. In theoretical part of thesis we were usingscientific literature and we were evaluating effects of physical activity on health in school, physical fitness, health oriented fitness, we characterized age structure of pupils in lower- secondary school and we also charakterized socially excluded group in location of Krásné Březno. In the research part of this thesis we evaluated and compared measured results. Focus of this thesis was participate in improving knowledge surrounding evaluating of health oriented fitness of pupils of lower- secondary school. Restults by us chosen from specific data set were compared with results from data set, which were measured in socially excludedlocation in Ústí nad Labem and we had access to these results.
Klíčová slova
FITNESSGRAM, zdravotně orientovaná zdatnost, vliv pohybu na zdraví, sociálně vyloučená oblast, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
FITNESSGRAM, health oriented fitness, the effect of movement on health, socially excluded area, older school age
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zaměřujeme na hodnocení zdravotně orientované zdatnosti u žáků šestých až devátých tříd na základní škole Neštěmická v Ústí nad Labem. V teoretickém východisku práce jsme vycházeli z odborné literatury a popisovali jsme vliv pohybu na zdraví, vliv pohybu žáků ve školách na jejich zdraví, tělesnou zdatnost, zdravotně orientovanou zdatnost, charakterizovali jsme věk strukturu žáků na druhém stupni základní školy a charakterizovali jsme sociálně vyloučeno oblast Krásné Březno. Ve výzkumné části práce jsme vyhodnocovali a porovnávali naměřené výsledky. Cílem práce bylo podílení se na zkvalitnění vědomostí o problematice hodnocení zdravotně orientované zdatnosti u žáků docházejících na druhý stupeň základní školy. Výsledky námi vybraného souboru jsme porovnávali s výsledky souboru, které byly naměřeny v sociálně vyloučené lokalitě v Ústí nad Labem, a tyto výsledky jsme měli k dispozici.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we are focusing on evaluating health oriented fitness of pupils from sixth grade and ninth grade of lower secondary of Neštěmice in Ústí nad Labem. In theoretical part of thesis we were usingscientific literature and we were evaluating effects of physical activity on health in school, physical fitness, health oriented fitness, we characterized age structure of pupils in lower- secondary school and we also charakterized socially excluded group in location of Krásné Březno. In the research part of this thesis we evaluated and compared measured results. Focus of this thesis was participate in improving knowledge surrounding evaluating of health oriented fitness of pupils of lower- secondary school. Restults by us chosen from specific data set were compared with results from data set, which were measured in socially excludedlocation in Ústí nad Labem and we had access to these results.
Klíčová slova
FITNESSGRAM, zdravotně orientovaná zdatnost, vliv pohybu na zdraví, sociálně vyloučená oblast, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
FITNESSGRAM, health oriented fitness, the effect of movement on health, socially excluded area, older school age
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přispět ke zlepšení znalostí o problematice hodnocení zdravotně orientované zdatnosti u dětí navštěvující druhý stupeň základní školy v sociálně vyloučené lokalitě.
Struktura práce:
1. Analýza a syntéza dostupných materiálů k problematice
2. Sepsání teoretických východisek práce
3. Stanovení konkrétního cíle, hypotéz a úkolů práce
4. Výběr souboru dětí a realizace výzkumného šetření
5. Sepsání metodických východisek práce
6. Výsledky, diskuze a závěry
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přispět ke zlepšení znalostí o problematice hodnocení zdravotně orientované zdatnosti u dětí navštěvující druhý stupeň základní školy v sociálně vyloučené lokalitě.
Struktura práce:
1. Analýza a syntéza dostupných materiálů k problematice
2. Sepsání teoretických východisek práce
3. Stanovení konkrétního cíle, hypotéz a úkolů práce
4. Výběr souboru dětí a realizace výzkumného šetření
5. Sepsání metodických východisek práce
6. Výsledky, diskuze a závěry
Seznam doporučené literatury
1. BERGMAN, M. Tělesná zdatnost středoškolské mládeže (program FITNESSGRAM). Brno, 2014. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
2. BMI-for-age (5-19 years). WHO|WorldHealthOrganization [online]. Geneva, Switzerland: WHO, 2016 [cit. 2016-03-31]. Dostupné z: www.who.int/growthref/who2007_bmi_for_age/en/
3. BUCHTOVÁ, B. aj. Člověk - psychosomatická bytost: k problému lidské sebereflexe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1341-9.
4.ČADA, K. Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. Praha, 2015, GAC spol. s r. o.
5. ČELIKOVSKÝ, S. aj. Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-3248-5.
6. ČERMÁKOVÁ, R. Využití testové baterie Fitnessgram na 2. stupni základní školy Chomutov a Ústí nad Labem. Ústí nad Labem, 2010. Bakalářská práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta.
7. FRANKOVÁ, H. Monitorování tělesného rozvoje a pohybové výkonnosti studentů 2. ročníku učňovských škol. Brno, 2007. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
8. HAVLÍČKOVÁ, L. aj. Fyziologie tělesné zátěže. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-718- 4875-1.
9. Hrabinec, J. aj. Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2.
10. KREJČÍ, M. a MUŽÍK, V. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-857-8317-7.
11. MOJŽÍŠ, M. Hodnocení tělesné zdatnosti žáků 7., 8. a 9. tříd pomocí testové baterie FITNESSGRAM. Brno, 2010. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
12. MUŽÍK, V. a VLČEK, P. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: škola, pohyb a zdraví : výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978- 80-210-5371-7.
13. MĚKOTA, K. a CUBEREK, R. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.
14. PETRŮ, D., CIHLÁŘ, D., NOVOTNÝ, F. a PYŠNÝ, L. Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-741-4473-8.
15. PLECOVÁ, I. Zdravotně orientovaná zdatnost. Brno, 2007. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.
16. SEVERA, M. Hodnocení tělesné zdatnosti testovou baterií FITNESSGRAM u žáků sportovních tříd zaměřených na fotbal a hokej. Ústí nad Labem, 2014. Bakalářská práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Pedagogická fakulta.
18. STACKEOVÁ, D. 2009b. Zdravotní benefity pohybové aktivit: Východisko pro tvorbu doporučení pro mládež a dospělé. Tělesná Výchova a Sport Mládeže: odborný časopis pro učitele trenéry a cvičitele, 2009, roč. 75, č. 1, s. 6-11.
19. SUCHOMEL, A. Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-708-3900-7.
20. SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-737-2140-6.
21. TACINA, E. Tělesná zdatnost středoškolské mládeže (program FITNESSGRAM). Brno, 2011. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
22. VÁLOVÁ, K. Hodnocení tělesné zdatnosti 12-15letých dívek prostřednictvím FITNESSGRAMU. Brno, 2012. Diplomová práce. Masarykova Univerzita, Fakulta sportovních studií.
23. VRBAS, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku : analýza vybraných ukazatelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210
Seznam doporučené literatury
1. BERGMAN, M. Tělesná zdatnost středoškolské mládeže (program FITNESSGRAM). Brno, 2014. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
2. BMI-for-age (5-19 years). WHO|WorldHealthOrganization [online]. Geneva, Switzerland: WHO, 2016 [cit. 2016-03-31]. Dostupné z: www.who.int/growthref/who2007_bmi_for_age/en/
3. BUCHTOVÁ, B. aj. Člověk - psychosomatická bytost: k problému lidské sebereflexe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1341-9.
4.ČADA, K. Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. Praha, 2015, GAC spol. s r. o.
5. ČELIKOVSKÝ, S. aj. Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-3248-5.
6. ČERMÁKOVÁ, R. Využití testové baterie Fitnessgram na 2. stupni základní školy Chomutov a Ústí nad Labem. Ústí nad Labem, 2010. Bakalářská práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta.
7. FRANKOVÁ, H. Monitorování tělesného rozvoje a pohybové výkonnosti studentů 2. ročníku učňovských škol. Brno, 2007. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
8. HAVLÍČKOVÁ, L. aj. Fyziologie tělesné zátěže. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-718- 4875-1.
9. Hrabinec, J. aj. Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2.
10. KREJČÍ, M. a MUŽÍK, V. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-857-8317-7.
11. MOJŽÍŠ, M. Hodnocení tělesné zdatnosti žáků 7., 8. a 9. tříd pomocí testové baterie FITNESSGRAM. Brno, 2010. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
12. MUŽÍK, V. a VLČEK, P. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: škola, pohyb a zdraví : výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978- 80-210-5371-7.
13. MĚKOTA, K. a CUBEREK, R. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.
14. PETRŮ, D., CIHLÁŘ, D., NOVOTNÝ, F. a PYŠNÝ, L. Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-741-4473-8.
15. PLECOVÁ, I. Zdravotně orientovaná zdatnost. Brno, 2007. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.
16. SEVERA, M. Hodnocení tělesné zdatnosti testovou baterií FITNESSGRAM u žáků sportovních tříd zaměřených na fotbal a hokej. Ústí nad Labem, 2014. Bakalářská práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Pedagogická fakulta.
18. STACKEOVÁ, D. 2009b. Zdravotní benefity pohybové aktivit: Východisko pro tvorbu doporučení pro mládež a dospělé. Tělesná Výchova a Sport Mládeže: odborný časopis pro učitele trenéry a cvičitele, 2009, roč. 75, č. 1, s. 6-11.
19. SUCHOMEL, A. Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-708-3900-7.
20. SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-737-2140-6.
21. TACINA, E. Tělesná zdatnost středoškolské mládeže (program FITNESSGRAM). Brno, 2011. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
22. VÁLOVÁ, K. Hodnocení tělesné zdatnosti 12-15letých dívek prostřednictvím FITNESSGRAMU. Brno, 2012. Diplomová práce. Masarykova Univerzita, Fakulta sportovních studií.
23. VRBAS, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku : analýza vybraných ukazatelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210